Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 02:16
  #97
Medlem
klos_s avatar
De hade kunnat byta ut 5-10 minuter action mot karaktärsuppbyggandet, kändes lite som att det var Mark Wahlberg, "snubbe som liknade en smal Jack Black" och sen en massa no names.
Citera
2014-04-25, 17:12
  #98
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Jag tyckte filmen var tråkig och jag var oengagerad i den och brydde mig inte om någon av karaktärerna och då gillar jag skådespelarna i filmen.
så en 2a utav 5, men skulle rekommendera någon att se något annat.

Håller med, en trist, run of the mill militärfilm om något som påstås vara sanningen. Marcus Luttrells bok som filmen baseras på har dock blivit ifrågasatt på flera punkter.
Citera
2014-04-27, 02:30
  #99
Medlem
redeem445s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Word, en bra rulle helt klart! men det där fallet hade alla på riktigt avlidigt/blivit rörelseförhindrad av.

Såg filmen igår och läste sedan på om den.


Överlag en helt okej film enligt mig. Var första gången jag såg Taylor Kitsch i något annat än Friday Night Lights och jag måste säga att han är en mycket bra skådespelare. Trodde det skulle kännas onaturligt att se han som soldat men det gjorde det absolut inte. Hade faktiskt varit kul att se han få stora roller framöver.
Citera
2014-04-28, 18:29
  #100
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redeem445
Såg filmen igår och läste sedan på om den.


Överlag en helt okej film enligt mig. Var första gången jag såg Taylor Kitsch i något annat än Friday Night Lights och jag måste säga att han är en mycket bra skådespelare. Trodde det skulle kännas onaturligt att se han som soldat men det gjorde det absolut inte. Hade faktiskt varit kul att se han få stora roller framöver.

Det är ingen som ifrågasätter om det verkligen hänt för det har det eller att SEAL-soldaterna kämpade tappert, för de gjorde de. Dock är flera av Lutrells uppgifter i boken uppseendeväckande och har ifrågasatts av flera militära experter. Ex att ett SEAL-team skulle stå och tjafsa om huruvida de ska avliva sina fångar eller inte och tom rösta om det. Så funkar det inte hos SEAL, antingen befaller team-leadern att så skall ske eller så gör han det inte. Sedan är Lutrells avrapportering efter slaget att talibanerna var mellan 10-20 st, inte uppemot hundra som man får intrycket av i filmnen.

Som påpekats fokuserade man för mycket på pang-pang och flaggviftande istället för dramat, personerna som utförde insatsen och dog för den.
Citera
2014-04-29, 09:49
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Det var just det som var tråkigt: det eviga pang-pangandet. Jag brydde mig inte ett dugg om karaktärerna, därför blev det aldrig spännande.

(Är StonedSwede - nytt konto!)
Well, på den punkten måste jag hålla med dig. Jag är en sucker för sån här typ av film, men hade som en annan användare påpekade också gärna sett lite mer bakgrund angående killarna.

Fun fact: killen som spiller ut kaffet i börjat och säger åt chippen att torka upp det och även samma kille sitter i helikoptern på väg till räddningsoperationen är självaste Mr. Luttrell
Citera
2014-04-29, 12:13
  #102
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Sedan är Lutrells avrapportering efter slaget att talibanerna var mellan 10-20 st, inte uppemot hundra som man får intrycket av i filmnen.
Det här va kanske en av dem största sakerna som gör att filmen blir halvdan också, i filmen får man det att likna att det är 100-200 talibaner som jagar dem, medans i verkligheten så var det knappast så många. Iosf så är det kanske svårt att gestalta att det bara ska ~20 stycken talibaner, men det går ju om man tar bort lite pang-pang och att de (Talibanerna) inte blir skjuta & dödade så mycket som man faktiskt får se att dem blir.
Citera
2014-06-11, 23:22
  #103
Medlem
XtraXs avatar
Garvade som en galning när ungen kom med Ankan (that's not a knife that's a fuckin duck), och sen när farsan väl kommer med en kniv vill han skära huvudet av ankan =).
Citera
2014-08-06, 00:24
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citat från Wikipedia
Marcus Luttrell second appearance is during the presentation of the rules of engagement for Operation Red Wings where he can be seen shaking his head at the rules governing return fire. This scene is significant. In his book, Lone Survivor, Marcus explains extensively how these rules created substantial risk for the forces in Afghanistan.

Någon som läst boken och kan utveckla detta?
Citera
2014-08-08, 03:03
  #105
Medlem
Slints avatar
Vissa berättelser passar inte i filmformat. Denna film var otroligt tråkig och tillförde inget nytt i krigsgenren.
Citera
2014-09-02, 20:14
  #106
Medlem
Peripheryys avatar
Fyfan vilken skitfilm. Märks att dom har lagt ner mycket pengar på all action som är men, det blir för mycket. Såna här skitfilmer har jag sett förr kan jag lugnt säga. Pausade nu efter halva bara för att se vilka reaktionerna har varit över flashback på den här filmen.
Citera
2014-09-29, 17:09
  #107
Medlem
J.R.s avatar
Man borde ju kunna begära att en krigsfilm byggd på en reell händelse kan vara någorlunda realistisk. Det misslyckas den här filmen med.
Vilken fiaskooperation för den amerikanska armen för övrigt, typiskt USA att som plåster på såren till stackarna som dom skickade in i döden göra en dålig hollywoodrulle som "hyllning".
Citera
2015-05-16, 20:48
  #108
Medlem
Glauciuss avatar
Tycker, till skillnad från andra läsare, att filmen var helt okej underhållning.
Inte på samma nivå och gripande som "American Sniper", men tillräckligt för att hålla mig fokuserad och njuta av hela filmen.

Ben Foster som vanligt gör en riktigt bra roll, man blir inte besviken om man ser honom i en film.
Taylor Kitsch och Mark Wahlberg gör också bra ifrån sig i deras roller, man förväntar sig inte så mycket från dessa skådespelare efter att ha sett dessa i Transformers, Battleship, John Carter och liknande filmer men de lyckas faktiskt överraska.
Emile Hirsch däremot var ett väldigt udda val. Passade inte alls in i rollen.


Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback