Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-10, 22:57
  #217
Medlem
ballobass avatar
Har missat detta fall helt , men av en händelse så såg jag dokumentären idag och hamnade så klart här .
Det som slår mig är att det vart så tyst i media om detta, det är ju trots allt 25 miljonär vi pratar om här, som försvunnit i stölder. Sen något som är otroligt är att man inte som anställda upptäckt dessa stölder är ju en gåta. Har man inte årliga inverteringar av dessa mynt? Jag menar i ett vanligt företag måste ju inventarier redovisas vid varje bokslut, är det inte så för museer? Känns som det ligger en hund begraven här och att dokumentären bara skrapar på ytan och att det är fler inblandade.
Citera
2022-07-11, 12:53
  #218
Medlem
diseuses avatar
Prövningstillstånd beviljat i HD:
Citat:
Hovrätten har på grund av åtalspreskription ogillat ett åtal för häleri, grovt brott, avseende mynt från Statens historiska museer. Hovrätten har också ogillat Statens historiska museers skadeståndstalan. Högsta domstolen har, med utgångspunkt i att personen som åtalet riktades mot har haft de aktuella mynten i sin besittning före december 2008, meddelat prövningstillstånd i frågan om de skadeståndskrav som Statens historiska museer har framställt i anslutning till vissa åtalspunkter är preskriberade (partiellt prövningstillstånd).
Högsta domstolen, mål: T 1106-22

(Svea hovrätt, mål: B 3597-20)
Citera
2022-10-28, 21:23
  #219
Medlem
Akrypterads avatar
Är det någon som kan lägga upp fup och domen igen ?
Länkarna är döda.
Citera
2023-03-22, 09:35
  #220
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från HD (Dom om preskription i mål om skadestånd mot tidigare anställd vid Myntkabinettet):
Citat:
Högsta domstolen har ansett att preskriptionstiden för en ägares anspråk på skadestånd mot den som sålt lösöre som påstås ha stulits från ägaren ska räknas från dagen för försäljningen, och att det saknar betydelse under hur lång tid dessförinnan den som sålt stöldgodset kan ha haft det i sin besittning.

Statens historiska museer är en myndighet som bl.a. driver Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet.

En tidigare anställd vid myntkabinettet åtalades i december 2018 för grovt häleri för att vid sex tillfällen under åren 2009–2013 ha sålt eller överlämnat mynt som tillhörde myntkabinettet till annan. Myntkabinettet yrkade samtidigt skadestånd med knappt 4 miljoner kronor.

Den tidigare anställde förnekade brott.

Tingsrätten och hovrätten avslog åtalet och skadeståndsyrkandet huvudsakligen på grund av preskription. Domstolarna ansåg inte att det var visat att en första skadegörande handling – dvs. en första hälerigrundande befattning med mynten – ägt rum efter december 2008. Domstolarna hänvisade till Högsta domstolens uttalanden om åtalspreskription vid häleri i ”Omegaklockorna” NJA 1984 s. 564.

Statens historiska museer överklagade hovrättens dom såvitt avser skadeståndet.

Högsta domstolen kommer fram till att skadeståndsanspråket inte är preskriberat och lämnar tillbaka målet till hovrätten för fortsatt handläggning i aktuella delar.
Högsta domstolen, mål: T 1106-22 (”Myntkabinettet”) · dom
Citera
2023-03-22, 11:26
  #221
Avstängd
andersjimmys avatar
Här komemr 3 domar rörande Myntkabinettet.
https://gofile.io/d/JAcEs6
Citera
2023-03-22, 15:37
  #222
Medlem
Äntligen någon sort vettig rättvisa, jag hoppas att man nu kan gå vidare med en rättegång mot den misstänkte tjuven som fram till ny kunnat skratta hela vägen till banken över hur det svenska rättsväsendet låtit honom behålla de pengarna han fick för att ha sålt stöldgods taget från det svenska kulturarvet.

Det hela var extra osmakligt eftersom av vad jag förstått är den misstänkte är sambo med en av de högre cheferna på Historiska muséet. Stämmer åtalet kan hon knappast ha varit okunnig om vad som skett, om ens sambo plötsligt blir tre miljoner rikare kan det näppeligen ha undgått henne. Ytterst osmakligt!
Citera
2023-03-26, 22:07
  #223
Medlem
TheTricksters avatar
Så frågan om skadestånd återgår till hovrätten. Frågan är vad räkningen för FE kommer landa på. Men han slipper fängelse?
Citera
2023-06-29, 02:36
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Han e väl inget o tycka synd om? Han fick det straffet som var värst för honom, det att det avslöjades att han va en pompös nolla utan minsta adlighet, utan förmögenhet. Mytoman! Wisséhn bara ett sånt jävla taget namn. 80% av alla på Östermalm håller på med sådana släktlögner o fabler. Det tubbas på ett sånt sätt att de blir sjuka i huvet. Enda arvet är just lögnen. Kämpar för att passa in i nåt som inte existerar annat än som rövslickarskolor för monarkin och det riktiga styrande kapitalet. Ordenssällskap vem vill delta i sådana dumheter? Man blir hjärntvättad från början att man är fin o deltar i den dyngan med några ordensband som betalning. Inte en spänn har han kvar heller. Snott 35 millar till ingen nytta. en dåre.
Kunde inte ha skrivit detta bättre själv haha, instämmer 100%. Har levt på Östermalm drygt ett decennium och aldrig mer sätter ja min fot där... mytomaner, wannabee's och en himla massa skitprat om vem som känner vem och hur viktiga dom är. fyf***n så drygt folk det bor där, usch säger jag bara
Citera
2023-06-29, 02:43
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Tror inte på att det var någon sjukdom som låg bakom. Han har säkerligen hållit på i många år. Sådana där fiffelgener dyker inte bara upp helt plötsligt.
Garanterat skitprat 100% att han gjort det pga sjukdomsbild, rent nonsens. Han höll ju på med det i decennier och även nära familj hjälpte honom bli av med det, eller om det var smuggla det utomlands. Självklart har han hela tiden varit fullt frisk och medveten om vad och vrf han gjorde vad han gjorde. Ett ruttet litet kräk är vad han var... en av våra politiskt tillsatta (indirekt iaf) som skall bevara våra kulturskatter stjäl dem och säljer av under flera år... det är ju så skandalöst det bara kan bli. fyf**n säger jag bara. Jag är själv seriös myntsamlare sedan drygt 30 år (samlar endast Morgan, Liberty Seated, Trade Dollar och Pattern's (allting endast $1). Han borde ha fått insy 5-6 års fängelse för alla de stölderna som uppdagades. Finns troligen en hel del också som aldrig uppdagats
Citera
2023-11-17, 20:46
  #226
Medlem
Vem är den andre som stulit? Som sålde det ryska myntet för en halv mille på svensk auktion?
Citera
2023-11-19, 11:58
  #227
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-Ra85
Vem är den andre som stulit? Som sålde det ryska myntet för en halv mille på svensk auktion?
FE "doktoranden".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback