Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-19, 00:22
  #13
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvunger
Jämställdhet är inte ett alternativ för mig. Det ter sig kontraproduktivt i mina ögon att fortsätta ställa grupperna män och kvinnor emot varandra och jämföra dem som vore grupperna enhetliga kategorier. Målet för mig är att upplösa könskategorierna. En kan inte dra kvinnor/män över en kam och hävda att de inom grupperna är lika varandra, och att det är ett recept på ett lyckligt samhälle då grupperna gör ungefär samma saker lika mycket. Individer är olika. Jag vill inte ingå i ett kvinnokollektiv, jag betackar mig den grupperingen, men omgivningen sätter stopp. Därför kämpar jag mig för att ta mig ur det. Därmed inte sagt att det är något fel på kvinnligheten i sig, den har många fördelar som innebär att jag har en hel del kvaliteter och egenskaper som jag inte skulle vilja vara utan. Men jag ser också vad jag har saknat, vad jag aldrig uppmuntrats att göra, hur jag som kvinna värderas som mindre värd, hur lätt mina ord väger och hur snabbt jag blir ignorerad.

Kan vi bara upplösa kategorierna så slipper vi iallafall de negativa aspekter som följer med könsuppdelningen. Det positiva kommer vi alltid ha, för människor kommer alltid bli olika, spänningen och dynamiken kommer fortleva - ja till och med blomstra! - när vi inte längre begränsas till varsin snäv mall.

Därför är jag mycket tydlig med att jag är FEMINIST och ingen jämställdhetsivrare. Feminismen må ha ett kvinnoklingande namn rent lingvistiskt, och för min del kunde det lika gärna ha hetat kastrullism. Men nu gör det inte det, och anledningen till att det inte gör det är att ett gäng människor, mest kvinnor men även ett par stycken män faktiskt, insåg för länge länge sedan att hey - vi delas in efter våra kön och får olika rättigheter, det är jäkligt orättvist. Kvinnor äger inte ens sin egen skit och behandlas som boskap. Det borde vi sätta stopp för. Namnet blev feminism.

Och det är den grundtanken jag står för. Insikten att vi delas in efter kön och att det måste upphöra.


Jag har massor mer att säga på ämnet men jag vet inte om det finns något intresse av mina tankegångar så jag stoppar här. Risken finns att jag skriver uppsatser annars.

Men att ställa män och kvinnor som olika grupper och sedan dra slutsatser ifrån det är just att INTE var jämställd.

Det du vill uppnå ÄR ju ren jämställdhet.
Alltså att du inte ska särbehandlas beroende kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund mm.
Att vara jämställd handlar just om att man inte ska ställa män och kvinnor i olika grupper och efter dessa grupper få samma villkor utan om att man automatiskt sätter samma regler för båda könen.

Fast man ska självklart undersöka dom olika aspekterna mellan könen.
För att påstå att det inte finns olika förutsättningar beroende kön är att inte se verkligheten.
Majoriteten av kvinnorna HAR sämre fysisk styrka än män, därför bör man efter detta sätta minigränserna efter kvinnan.
Kvinnor och män tänker också olika i olika situationer, inte bara p.g.a. uppväxt utan även p.g.a. biologiska aspekter, tex är kvinnan mycket mer beskyddande mot barn än vad mannen är i vissa avseenden.
Det har även gjorts undersökningar där det visar att kvinnan och mannens sätt att använda hjärnan är olika.

Men så fort man tar upp sådana här saker så är man av någon märklig anledning antingen kvinnohatare eller mansgris, ÄVEN om olikheterna skulle vara positivt till kvinnans fördel.

Jag är en otrolig jämställd människa. Jag särbehandlar aldrig någon, jag lyssnar alltid lika mycket på alla, jag har aldrig förutfattade meningar om folk.
Men jag ser även att det finns skillnad mellan könen, om detta jag ser enbart beror på uppväxt kan jag inte svara på men troligtvis är majoriteten av skillnaderna ren uppväxt.

Jag tror att du och jag vill samma sak bara att du kallar det feminism och jag kallar det jämställd het.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback