Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 20:06
  #1
Medlem
Har ett litet träd som prydnad som står på balkongen under sommarn men ska tas in sen när det blir kallt och tänkte då hänga upp en lågenergilampa över den och köra några timmar per natt.

Jag kommer ha den i vardagsrummet så vill inte ha den klassiska hps reflektorn som är vanligt vid majjaodling, typ denna http://www.hydrogarden.se/shop/14300...pic-de8e33.jpg

Vill ha nått som passar in bättre i ett vardagsrum och vill ha en sfärisk reflektor som är väldigt enkel och stilren men svårt och hitta en som har ordentligt stor diameter, vill ha en med runt 40-50cm i diameter.

Vet inte redigt vad jag ska googla om jag ska vara ärlig så alla tips om att hitta en uppskattas.
__________________
Senast redigerad av proficio 2013-07-31 kl. 20:10.
Citera
2013-07-31, 22:22
  #2
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proficio
Har ett litet träd som prydnad som står på balkongen under sommarn men ska tas in sen när det blir kallt och tänkte då hänga upp en lågenergilampa över den och köra några timmar per natt.

Jag kommer ha den i vardagsrummet så vill inte ha den klassiska hps reflektorn som är vanligt vid majjaodling, typ denna http://www.hydrogarden.se/shop/14300...pic-de8e33.jpg

Vill ha nått som passar in bättre i ett vardagsrum och vill ha en sfärisk reflektor som är väldigt enkel och stilren men svårt och hitta en som har ordentligt stor diameter, vill ha en med runt 40-50cm i diameter.

Vet inte redigt vad jag ska googla om jag ska vara ärlig så alla tips om att hitta en uppskattas.

Om du har tänkt använda dig av lågenergi-lampa så är det väll bara att gå till te.x IKEA och köpa en sådan lampa du vill ha och sedan sätta i en så stark lågenergilampa du kan hitta.

Eller var du mer ute efter en renodlad, blomlampa?
Finns även led-lampor avsedda för växter.

Tänka bara på att ljuset från lampan avtar med avståndet i kvadrat, så desto närmare växten du kan placera lampan desto bättre.
__________________
Senast redigerad av tnem 2013-07-31 kl. 22:26.
Citera
2013-07-31, 22:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om du har tänkt använda dig av lågenergi-lampa så är det väll bara att gå till te.x IKEA och köpa en sådan lampa du vill ha och sedan sätta i en så stark lågenergilampa du kan hitta.

Eller var du mer ute efter en renodlad, blomlampa?
Finns även led-lampor avsedda för växter.

Tänka bara på att ljuset från lampan avtar med avståndet i kvadrat, så desto närmare växten du kan placera lampan desto bättre.


Som jag skrev vill jag ha en med lite storlek på och det är svårt och utbudet på de är inte så stort, enda ikea har i den storleken tilltalar mig inte alls. Tänkte köra lampan några timmar per natt så den får men vet inte redigt hur stark lampa som behövs för den ska bli nöjd, trädet är typ klippt som ett bonsaiträd med en krona med ungefärlig diameter på 60cm. Lutar åt en 85w lampa och självklart ska jag ha en lågenergilampa avsedd för växter.
__________________
Senast redigerad av proficio 2013-07-31 kl. 22:48.
Citera
2013-08-01, 08:40
  #4
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proficio
Har ett litet träd som prydnad som står på balkongen under sommarn men ska tas in sen när det blir kallt och tänkte då hänga upp en lågenergilampa över den och köra några timmar per natt.

Jag kommer ha den i vardagsrummet så vill inte ha den klassiska hps reflektorn som är vanligt vid majjaodling, typ denna http://www.hydrogarden.se/shop/14300...pic-de8e33.jpg

På natten ska du definitivt inte köra ljus då du pajar ljusrytmen.
Citera
2013-08-01, 20:49
  #5
Medlem
Never mind boys, hitta en epic på loppis idag
Citera
2013-08-02, 11:31
  #6
Medlem
GalFisks avatar
posta bild
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback