Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-11, 17:04
  #1801
Medlem
DAGGER-5s avatar
Det är inte bara spelarna som tar till tjuvknep så här i slutspels- och kvaltider. Karlskronas och Rögles fans tycks vara i luven på varandra. Nu anklagar Karlskronas klackledare Mattias Abramsson Röglefansen för att ha stulit hemmasupportrarnas trumpinnar (!) under mötet i går.
– Vi försökte hämta tillbaka dem, men tilläts inte gå in på bortasektionen för vakterna på plats. Men vi kommer självklart att kräva ersättning, säger han till SVT Blekinge.

Rögle vann en tajt match i Karlskrona. Till viss del med hjälp av trumpinnestölden, menar Abramsson.
– Direkt efter att pinnarna försvann reducerade Rögle till 2-1. Det är klart att det påverkade stämningen i arenan. Det blev tystare och det tjänade inte vi på.
I kväll tar Karlskrona emot Karlskoga i play off-serien. Om hemmafansen trummar igång på läktaren återstår att se.

HAHAHAH
Citera
2014-03-11, 17:23
  #1802
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Det säger väl kanske det mesta om vad du kan tillägga om just Leksand. Nu är jag ingen supporter av den fuskarklubben själv, men dra folk till arenan det kan man. Dit borde AIK och Djurgården åka på studieresa.

Sedan kan man ju köra hela skiten om inflyttat folk, biografer, teatrar och allt vad det nu är. Allt det där finns i dom flesta städerna, men nog fan lyckas man locka folk till hockeyn ändå.
Djurgården ligger 5:a i publikligan (6142), Leksand ligger 4:a (6574). Jag tycker det faktiskt är en rätt stark siffra av bägge lagen utifrån respektives förutsättningar. Starkast korrellerande faktorn till publiksiffror är och lär länge vara sportsliga resultat och serietillhörighet. Sen finns det den vanliga diskussionen om storstad/befolkningsmängd/nöjesutbud och hur allt sånt inverkar. Jag tror varken du eller jag är sugna på den diskussionen, men jag tror vi kan enas om att det i alla fall finns annorlunda läktarkultur. Läktarkultur i det här fallet hela alla läktare, inte specifikt ståplats eller ultrasverksamheten som ibland åsyftas. Olika saker - grundläggande saker som sportsliga resultat åsido - fungerar i olika sammanhang, Leksands metoder lär inte funka lika bra i Stockholm, och vad värre, vi existerande suppurtrar lär inte gilla den kulturskiftning det innebär i längden. Höga publiksiffror, stora intäkter eller ens sportsliga framgångar är ett självändamål i sig för en förening, om det sker på medlemmarnas intresses bekostnad är det snarare förkastligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Vad ska jag skriva då? Tjalles mazariner och znabels blå gardiner? Ni har bra drag på läktaren, men era pubertala bokstavssupportrar är rätt pinsamma när det ska bråkas och vara så "äkta" hela tiden. Ni är dock ljusår bättre än mäcktiga gnhiet, men har fortfarande långt kvar till Leksands nivå.
Att ersätta vår läktarkultur med er i syfte att slippa läktarstök vore att kasta ut barnet med badvattnet. Jag ska inte hymla med att våldet är en tyvärr starkt integrerade del av vår de facto läktarkultur, men det är ett pris jag anser det vara värt i brist på lösningar. Förmodligen komme vi inte längre än att vi är oense på den punkten.
Citera
2014-03-11, 17:46
  #1803
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LT10
Hur tänkte du nu?

Att Leksand lockar en stor del av befolkningen. AIK och Djurgården lockar inte i närheten av lika hög %, men visst fan är Djurgården bättre än AIK. Inget snack om den saken.

Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Djurgården ligger 5:a i publikligan (6142), Leksand ligger 4:a (6574). Jag tycker det faktiskt är en rätt stark siffra av bägge lagen utifrån respektives förutsättningar. Starkast korrellerande faktorn till publiksiffror är och lär länge vara sportsliga resultat och serietillhörighet. Sen finns det den vanliga diskussionen om storstad/befolkningsmängd/nöjesutbud och hur allt sånt inverkar. Jag tror varken du eller jag är sugna på den diskussionen, men jag tror vi kan enas om att det i alla fall finns annorlunda läktarkultur. Läktarkultur i det här fallet hela alla läktare, inte specifikt ståplats eller ultrasverksamheten som ibland åsyftas. Olika saker - grundläggande saker som sportsliga resultat åsido - fungerar i olika sammanhang, Leksands metoder lär inte funka lika bra i Stockholm, och vad värre, vi existerande suppurtrar lär inte gilla den kulturskiftning det innebär i längden. Höga publiksiffror, stora intäkter eller ens sportsliga framgångar är ett självändamål i sig för en förening, om det sker på medlemmarnas intresses bekostnad är det snarare förkastligt.

Visst är det ju en helt ok siffra om man kollar rakt av bara,. Kanske till och med bra om man ser till att ni lirar i allsvenskan. Som du förstod så tänkte jag ju dock på hur publikunderlaget ser ut.

Nu tror jag inte att allt som fungerar i Leksand skulle gå åt skogen i Stockholm. Det borde ju gå att kombinera några grejer för att locka dit barnfamiljerna, tjejgänget och dom "riktiga" supportrarna. Om man nu sedan har samma attityd som råttan tidigare i tråden som inte ville ha det andra folket där så förstår jag varför det går åt helvete, men det tvivlar jag på att människorna som sköter föreningarna har.

Tyvärr, har väl klubbarna på många håll dödat supporterkulturen. Jag förstår alltså oron till en viss del. Det finns ju dock några bra exempel på hur klubben kan ge klacken ganska fritt utrymme, men fortfarande locka en ganska stor procent av befolkningen. Luleå är i mitt tycke ett bra exempel. Cowboyhattarna är väl den stora fadäsen på senare år.

Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Vad ska jag skriva då? Tjalles mazariner och znabels blå gardiner? Ni har bra drag på läktaren, men era pubertala bokstavssupportrar är rätt pinsamma när det ska bråkas och vara så "äkta" hela tiden. Ni är dock ljusår bättre än mäcktiga gnhiet, men har fortfarande långt kvar till Leksands nivå.

Klackmässigt finns det inte några bättre än Djurgården. Sedan är det ju en smaksak. Själv vill jag ha lite känslor(läs hat mot motståndarna) på läktaren och det får man inte i Leksand. För mig ligger Leksand rätt långt ner klackmässigt, men som sagt. Locka människor till arenan. Det kan ni.
__________________
Senast redigerad av siryessir 2014-03-11 kl. 18:02.
Citera
2014-03-11, 18:31
  #1804
Medlem
LT10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Att Leksand lockar en stor del av befolkningen. AIK och Djurgården lockar inte i närheten av lika hög %, men visst fan är Djurgården bättre än AIK. Inget snack om den saken.
Trodde du enbart syftade på själva publiksnittet, men då är jag med. Ja Leksand lockar bra med folk om man tittar på procenten av befolkningen. Men som du säger så har de inte speciellt bra klack, där är vi ljusår före. De enda som kan mäta sig med oss enligt mg är ett gnaget i sm-slutspel.
Citera
2014-03-11, 19:01
  #1805
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Att ersätta vår läktarkultur med er i syfte att slippa läktarstök vore att kasta ut barnet med badvattnet. Jag ska inte hymla med att våldet är en tyvärr starkt integrerade del av vår de facto läktarkultur, men det är ett pris jag anser det vara värt i brist på lösningar. Förmodligen komme vi inte längre än att vi är oense på den punkten.

Observera nu att jag inte drar alla gårdare över samma kam, jag säger inte att alla tillhör den kategorin jag beskrev tidigare (till skillnad från Solnas fans).


Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Klackmässigt finns det inte några bättre än Djurgården. Sedan är det ju en smaksak. Själv vill jag ha lite känslor(läs hat mot motståndarna) på läktaren och det får man inte i Leksand. För mig ligger Leksand rätt långt ner klackmässigt, men som sagt. Locka människor till arenan. Det kan ni.

Nej det verkar ju som att vi har en fundamentalt annorlunda syn på supporterskap i Dalarna än i Stockholm. Jag anser att det kan finnas känslor utan att det ska bli hat, spottloskor och "peka finger mot alla" utav det hela. I Dalarna verkar det råda mer hatkärlek än rent hat. Det kanske är unikt för Dalarna vad vet jag?

Det är väl bara att konstatera att när det gäller detta kan vi inte annat än let's agree to disagree.
Jag tycker Leksands klack är ett föredöme, ni tycker Leksands klack är sämst i hela världen. Ingen av oss kommer kunna övertyga den andra.
Citera
2014-03-11, 21:03
  #1806
Medlem
Såg den där spelarenkäten som C More hade gjort. Kan förstå att en del gillar Leksand klack, de är ju klämkäcka, men hur de som röstade på Frölunda, Skellefteå och Växjö tänkte fattar jag inte. Deras klackar är ju för fan tragiska. Det är så man tappar hoppet om läktarkulturen.
Citera
2014-03-11, 21:13
  #1807
Medlem
cellels avatar
De enda, enligt mig som egentligen har en riktig klack att nämna är luleå, MoDo, färjestad. leksands klack är som ni säger rätt käcka men tycker inte de känns särskilt sexiga ändå. skellefteå har jag inte hört sen finalen förra året, lhc finns inte, brynäs är brynäs, frölunda är inte ens värda att nämna... örebro och växjö har jag inte riktigt lika bra koll på men de har inte imponerat på mig de få gånger jag sett en match.
Gnaget har för lite folk, annars hade de varit självklart bäst i Sverige, tycker jag personligen.
Citera
2014-03-11, 21:22
  #1808
Medlem
cellels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellel
De enda, enligt mig som egentligen har en riktig klack att nämna är luleå, MoDo, färjestad. leksands klack är som ni säger rätt käcka men tycker inte de känns särskilt sexiga ändå. skellefteå har jag inte hört sen finalen förra året, lhc finns inte, brynäs är brynäs, frölunda är inte ens värda att nämna... örebro och växjö har jag inte riktigt lika bra koll på men de har inte imponerat på mig de få gånger jag sett en match.
Gnaget har för lite folk, annars hade de varit självklart bäst i Sverige, tycker jag personligen.


HV glömde jag tom... Inte särskilt sexiga heller. var dock bra tryck sist.
Citera
2014-03-11, 21:36
  #1809
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag anser att det kan finnas känslor utan att det ska bli hat.
Med kärlek kommer hat. Så är det bara. Det är oavsett vad det gäller.


Citat:
Ursprungligen postat av cellel
Klackranking
Följer du ens ishockey?
__________________
Senast redigerad av Illusioner 2014-03-11 kl. 21:39.
Citera
2014-03-11, 21:49
  #1810
Medlem
chiefenLHFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosy
Såg den där spelarenkäten som C More hade gjort. Kan förstå att en del gillar Leksand klack, de är ju klämkäcka, men hur de som röstade på Frölunda, Skellefteå och Växjö tänkte fattar jag inte. Deras klackar är ju för fan tragiska. Det är så man tappar hoppet om läktarkulturen.

Hur såg resten av listan ut? Eller presenterade dom bara topp 3?


Citat:
Ursprungligen postat av cellel
De enda, enligt mig som egentligen har en riktig klack att nämna är luleå, MoDo, färjestad. leksands klack är som ni säger rätt käcka men tycker inte de känns särskilt sexiga ändå. skellefteå har jag inte hört sen finalen förra året, lhc finns inte, brynäs är brynäs, frölunda är inte ens värda att nämna... örebro och växjö har jag inte riktigt lika bra koll på men de har inte imponerat på mig de få gånger jag sett en match.
Gnaget har för lite folk, annars hade de varit självklart bäst i Sverige, tycker jag personligen.

Håller med om mycket men jag håller lätt Skellefteå före Modo. Svårt att göra en helt objektiv bedömning dock då den baseras på mitt eget lags möten med respektive lag. Är väl rimligt att anta att Skellefteå i regel tycker att matcherna mot oss är hetare jämfört med Modo. Modo var fullkomligt bedrövliga sist jag var där när vi körde en liten klack på sittplats.

Säga vad man vill om Leksands mentalitet men att dom är bland dom bättre på att skapa stämning måste man ge dom.

Hoppas att Djurgården och ev Västerås går upp. Supporterscenen är långa stunder jävligt o-het då många lag helt saknar någon som helst klackverksamhet så det skulle pigga upp.
__________________
Senast redigerad av chiefenLHF 2014-03-11 kl. 21:52.
Citera
2014-03-11, 22:22
  #1811
Medlem
IceEyess avatar
Har aldrig begripit hysterin kring Djurgårdens klack. Enligt mina upplevelser är ljudnivån i förhållande till klackens storleken tämligen medelmåttig. Bäst? Möjligt. Överlägsen? Knappast.

Nummer 1 i Norrland är utan tvekan Björklöven enligt mitt tycke
Citera
2014-03-11, 22:24
  #1812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiefenLHF
Hur såg resten av listan ut?

1. Leksand
2. Frölunda
3. Skellefteå
4. Växjö
5. HV71/Färjestad


Citat:
Ursprungligen postat av chiefenLHF
Hoppas att Djurgården och ev Västerås går upp. Supporterscenen är långa stunder jävligt o-het då många lag helt saknar någon som helst klackverksamhet så det skulle pigga upp.

Helt klart! Bortsett från vår och Färjestads känns elitserieklubbarnas klackar sjukt sunkiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback