Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-30, 16:34
  #13
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu var det några år sen jag läste den (säkert över 10) och eftersom den är från 80-talet är den kanske inte alltid helt aktuell, men en bok som tar upp i varje fall delvis vad som nämns i trådstarten fast med ett mer skandinavist perspektiv är Den gode fienden av Nils Christie och Kettil Bruun.

http://brugerforeningen.dk/2013/07/d...-79-stockholm/
(en artikeln/recenssion av boken signerad Mats Hinze)
Verkar intressant, tack för tipset.
Mats Hinze? Det var väll "OS-bombaren" om jag inte mins fel?
Citera
2013-07-30, 16:49
  #14
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Låter som en efterhandskonstruktion, det är ju inte förbjudet att tycka saker, och det lär bli rätt svårt för myndigheter att sätta ditt folk retroaktivt för drogbruk baserat på deras åsikter och tankemönster..
OM det trots allt är på det viset är det snarast ett tecken på att man blir paranoid av droger.
Det var inte riktigt så jag menade.
Det jag menar är att man inte vill bli gripen i en demonstration t.ex och sedan tappad på urin och blod för att sedan bli straffad och stämplad som narkotikabrottsling pga droger i kroppen.
Det är en medveten strategi av polisen att gripa folk som kan misstänkas vara droganvändare för att på ett enkelt sätt driva upp statistiken för uppklarade brott då det är ett tacksamt sätt för polisen att jobba då dom inte behöver lägga ner så värst mycket tid och resurser per uppklarat brott jämfört med att t.ex jaga riktiga brottslingar som begår rån och stölder, vilket är otroligt mycket svårare för polisen.


Citat:
Detta läser man rätt ofta, men jag har hittills inte sett några bra källor på det, tvärtom har jag hört att det beror på olika definitioner (Holland räknar endast injicerande missbrukare som tunga narkomaner, medan Sverige har en mycket bredare definition). Men jag vill understryka att detta endast är vad jag "hört", jag har inga tillförlitliga källor på det. Har du några källor på hur det egentligen ligger till?
Visst är det som du säger svårt att dra konkreta slutsatser av statistik då man kan vrida och vända på saker för att få det att låta på lite olika sätt beroende på vilken sida man är i "konflikten".
Det bästa jag kan göra är att hänvisa till Sveriges mest framstående narkotikaforskare, Sociologi-professorn Ted Goldberg som har jobbat med detta i ca 40 års tid, så han om någon borde veta hur det ligger till, och enligt honom så har Sverige 9 gånger högre dödlighet bland tunga narkomaner än vad Holland har.
Här är en intervju med honom. http://www.tv4.se/utvalda-nyhetsklip...kotika-2300778
Ted Goldberg har även skrivit en bok, som är fullmatad med fakta och statistik, som heter Legalisera droger?

Sen så bifogar jag även organisationen Drugnews statistik , och den organisationen anses inte vara en organisation som går ärenden åt liberaliseringsförespråkarna.
Och om dom hänvisar till statistik som visar att både Holland men även Portugal (där man har avkriminaliserat bruk alla droger) har betydligt lägre dödlighet än i Sverige så känner i alla fall jag att jag kan lita på den sortens info.
http://www.drugnews.nu/articleprint.asp?id=7621
__________________
Senast redigerad av Roadrage 2013-07-30 kl. 17:09.
Citera
2013-07-30, 19:25
  #15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
det var inte riktigt så jag menade.
Det jag menar är att man inte vill bli gripen i en demonstration t.ex och sedan tappad på urin och blod för att sedan bli straffad och stämplad som narkotikabrottsling pga droger i kroppen.
Det är en medveten strategi av polisen att gripa folk som kan misstänkas vara droganvändare för att på ett enkelt sätt driva upp statistiken för uppklarade brott då det är ett tacksamt sätt för polisen att jobba då dom inte behöver lägga ner så värst mycket tid och resurser per uppklarat brott jämfört med att t.ex jaga riktiga brottslingar som begår rån och stölder, vilket är otroligt mycket svårare för polisen.
Ok, det kan jag förstå. Dock tror jag inte polisen skulle välja att haffa en demonstration och ta blod/pissprov på dem för att förbättra statistiken. Det brukar de göra med lasern och lämplig 50-sträcka... Trevligare än pissprov att hantera också

Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage

Visst är det som du säger svårt att dra konkreta slutsatser av statistik då man kan vrida och vända på saker för att få det att låta på lite olika sätt beroende på vilken sida man är i "konflikten".
Det bästa jag kan göra är att hänvisa till Sveriges mest framstående narkotikaforskare, Sociologi-professorn Ted Goldberg som har jobbat med detta i ca 40 års tid, så han om någon borde veta hur det ligger till, och enligt honom så har Sverige 9 gånger högre dödlighet bland tunga narkomaner än vad Holland har.
Här är en intervju med honom. http://www.tv4.se/utvalda-nyhetsklip...kotika-2300778
Ted Goldberg har även skrivit en bok, som är fullmatad med fakta och statistik, som heter Legalisera droger?

Sen så bifogar jag även organisationen Drugnews statistik , och den organisationen anses inte vara en organisation som går ärenden åt liberaliseringsförespråkarna.
Och om dom hänvisar till statistik som visar att både Holland men även Portugal (där man har avkriminaliserat bruk alla droger) har betydligt lägre dödlighet än i Sverige så känner i alla fall jag att jag kan lita på den sortens info.
http://www.drugnews.nu/articleprint.asp?id=7621
Tack, känns som ärliga källor. Har inte hunnit titta på intervjun men läst runt om Ted Goldberg. Han är förstås omstridd, men det blir ju alla i den här debatten, så jag sa kolla intervjun och läsa på lite mer innan jag uttalar mig vidare om honom.
Statistiken känns precis som du antyder, rätt svajjig. Artikeln handlar ju främst om hur svårt det är att få fram entydig statistik ens för Sverige, så en rättvis jämförelse med andra länder känns ganska avlägsen. Men visst, när man ser statistiken och läser om kostnader i olika länder så inser i alla fall jag att det borde utredas vidare. Jag ska försöka ta det till mig, läsa på om detta och bilda mig en så fördomsfri uppfattning som möjligt.
Citera
2013-08-03, 11:44
  #16
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ok, det kan jag förstå. Dock tror jag inte polisen skulle välja att haffa en demonstration och ta blod/pissprov på dem för att förbättra statistiken. Det brukar de göra med lasern och lämplig 50-sträcka... Trevligare än pissprov att hantera också
Visst är det ännu enklare att haffa fortkörare, men jag tror personligen inte att det har lika stor genomslagskraft som att haffa "narkotikabrottslingar" som har fängelse i straffskalan.
Dessutom, om man blir stoppad i trafiken och har ett narkotikabrott reggat i sitt straffregister, så tillhör det inte ovanligheterna att man blir tvingad att lämna prover för att polis då helt plötsligt tycker sig se tecken på narkotikabruk i form av "glansiga ögon, torr mun" m.m som polisen använder som skäl för att kunna tappa en på blod/urin

Citat:
Tack, känns som ärliga källor. Har inte hunnit titta på intervjun men läst runt om Ted Goldberg. Han är förstås omstridd, men det blir ju alla i den här debatten, så jag sa kolla intervjun och läsa på lite mer innan jag uttalar mig vidare om honom.
Statistiken känns precis som du antyder, rätt svajjig. Artikeln handlar ju främst om hur svårt det är att få fram entydig statistik ens för Sverige, så en rättvis jämförelse med andra länder känns ganska avlägsen. Men visst, när man ser statistiken och läser om kostnader i olika länder så inser i alla fall jag att det borde utredas vidare. Jag ska försöka ta det till mig, läsa på om detta och bilda mig en så fördomsfri uppfattning som möjligt.
Visst är Ted omstridd, men det är av förespråkarna av ett fortsatt drogförbud av förklarliga skäl då han är en nagel i ögat på dom. Dom vet att om dom går in och debatterar sakfrågorna ur ett pragmatiskt synsätt så blir dom överkörda av hans argument, eftersom motståndarna i princip endast har sina moralistiska argument att komma med.

Länken jag gav till Drugnews statistik var inte direkt tänkt som en artikel du skulle läsa utan det var just själva stapeldiagrammet jag ville visa.

Sen såg jag nu att den bok jag nämnde att Ted skrivit hette Legalisera droger? vilket var fel av mig. Boken heter Legalisera Narkotika? och inget annat. Han har dessutom skrivit ett antal andra böcker i ämnet narkotika/narkotikabruk som är läsvärda, men denna är den senaste.

Kan även rekommendera ett par bra dokumentärer i ämnet "war on drugs". En dokumentär som för inte så länge sedan visades på TV4 Fakta heter "Breaking the taboo" http://www.imdb.com/title/tt1951090/ och där får man höra ifrån diverse ex presidenter världen över, inklusive Bill Clinton och Jimmy Carter om hur dom ser på saken. Mycket sevärd.

Även den prisbelönade dokumentären "The house I live in" http://www.imdb.com/title/tt2125653/ är mycket sevärd.
Citera
2013-08-15, 13:44
  #17
Medlem
Roadrages avatar
Jag läste nyligen att USA´s justitieminister Eric Holder kommit med ett förslag att ta bort kravet på domarna i landets domstolar att döma folk som ertappats med små mängder narkotika till vad som kallas obligatoriskt minimistraff, vilket har varit den stora orsaken till att fängelserna är överfyllda av människor som dömts till långa straff för t.ex något gram crack eller mindre mängder cannabis, enbart för att dom tidigare har varit dömda för något.

Vad som kommer att hända i denna fråga är dock ännu ej fastställt eftersom jag antar att lobbygrupperna som arbetar för fängelseindustrin inte har hunnit sätta press på de politiker som dom jobbar emot.

Skrämmande är dock att medans utvecklingen i USA kanske kan vara på väg åt rätt håll i och med detta förslag så håller utvecklingen här i Sverige på att gå åt det andra hållet. I alla fall om man låter Beatrice Ask bestämma. Hon vill gå åt det andra hållet med strängare straff för narkotikabrottslingar.
http://www.expressen.se/ledare/johan...kollega-i-usa/

Att det dessutom kommer rop om att Sverige bör införa samma privatiserade fängelsesystem som i USA gör det hela än mer oroande.
http://hd.se/kultur/blogg/2012/12/27...-privatiseras/

Håller Sverige på att öka farten mot ett ännu mer segregerat samhälle likt det i USA?
Citera
2013-08-15, 23:46
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Jag läste nyligen att USA´s justitieminister Eric Holder kommit med ett förslag att ta bort kravet på domarna i landets domstolar att döma folk som ertappats med små mängder narkotika till vad som kallas obligatoriskt minimistraff, vilket har varit den stora orsaken till att fängelserna är överfyllda av människor som dömts till långa straff för t.ex något gram crack eller mindre mängder cannabis, enbart för att dom tidigare har varit dömda för något.

Vad som kommer att hända i denna fråga är dock ännu ej fastställt eftersom jag antar att lobbygrupperna som arbetar för fängelseindustrin inte har hunnit sätta press på de politiker som dom jobbar emot.

Skrämmande är dock att medans utvecklingen i USA kanske kan vara på väg åt rätt håll i och med detta förslag så håller utvecklingen här i Sverige på att gå åt det andra hållet. I alla fall om man låter Beatrice Ask bestämma. Hon vill gå åt det andra hållet med strängare straff för narkotikabrottslingar.
http://www.expressen.se/ledare/johan...kollega-i-usa/

Att det dessutom kommer rop om att Sverige bör införa samma privatiserade fängelsesystem som i USA gör det hela än mer oroande.
http://hd.se/kultur/blogg/2012/12/27...-privatiseras/

Håller Sverige på att öka farten mot ett ännu mer segregerat samhälle likt det i USA?
Representationen i riksdagen verkar i alla fall ha blivit mindre puritansk än den har varit men det råder ändå en sjufaldig överrepresentation av helnykterister bland riksdagsmännen mot befolkningen i stort. (10 av 349 mot c:a 40 000 medlemmar i IOGT-NTO i hela landet, källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel...tikel=1032572) Jag trodde faktiskt det var värre och värre har det varit.

Sådan överrepresentation i den lagstiftande församlingen torde sätta sina spår men vi har dessvärre oss själva att skylla som röstar in puritaner om vi inte delar deras åsikter. Hade Eddie Meduza levt så...

Jag är inte bekant med skribenten till din andra länk så jag vet inte om han är ironisk. Ingen vettig människa (förutom de som skulle kunna tänka sig att bli fängelseentreprenörer själva) kan väl tycka att situationen i USA är bra.

Då har du och jag nog bara en punkt där vi inte är överens. Att motståndet mot droger grundar sig i att droger skulle ge mer upproriska medborgare. Det är verkligen inte min bild av folk som nyttjar droger, särskilt inte i någon större mängd. Du får snacka med dem som menar att staten drogar oss för att hålla oss i schack men det kanske är skillnad på drog och drog. Vilken är det som ger upprorsmakare och vilken är det som håller folk på mattan?
Citera
2013-08-16, 13:40
  #19
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Representationen i riksdagen verkar i alla fall ha blivit mindre puritansk än den har varit men det råder ändå en sjufaldig överrepresentation av helnykterister bland riksdagsmännen mot befolkningen i stort. (10 av 349 mot c:a 40 000 medlemmar i IOGT-NTO i hela landet, källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel...tikel=1032572) Jag trodde faktiskt det var värre och värre har det varit.

Sådan överrepresentation i den lagstiftande församlingen torde sätta sina spår men vi har dessvärre oss själva att skylla som röstar in puritaner om vi inte delar deras åsikter. Hade Eddie Meduza levt så...
Och det blir inte bättre av att vi har en kristen nykterhetstaliban som ansvarig minister över narkotikafrågorna tyvärr. Maria Larsson styrs av ett mandat hon mer eller mindre anser sig självt givet av gud.

Citat:
Jag är inte bekant med skribenten till din andra länk så jag vet inte om han är ironisk. Ingen vettig människa (förutom de som skulle kunna tänka sig att bli fängelseentreprenörer själva) kan väl tycka att situationen i USA är bra.
Pinsamt, men jag måste erkänna att jag inte fördjupade mig i vad Sören skrev och vem han är som person. Jag utgick ifrån att det var en artikel som var seriös då Helsingborgs Dagblad ändå måste anses vara en seriös tidning.
Nu när du nämner att han kanske var ironisk så gick jag tillbaka och kollade upp detta, och mycket riktigt, han måste vara ironisk i artikeln som egentligen är hans blogg kopplad till Helsingborgs Dagblad.
Nedanför hans inlägg finns det ett kommentatorsfällt där han själv är moderator och uttrycker sin rätta åsikt om detta.
Han nämner även i sitt blogginlägg att det är från SvD´s näringslivs sektion som han har läst om detta, skrivet av Daniel Kederstedt. Här är original-artikeln i SvD, och inte heller den är särskilt positiv till den amerikanska modellen.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...ri_7782012.svd

Citat:
Då har du och jag nog bara en punkt där vi inte är överens. Att motståndet mot droger grundar sig i att droger skulle ge mer upproriska medborgare. Det är verkligen inte min bild av folk som nyttjar droger, särskilt inte i någon större mängd. Du får snacka med dem som menar att staten drogar oss för att hålla oss i schack men det kanske är skillnad på drog och drog. Vilken är det som ger upprorsmakare och vilken är det som håller folk på mattan?
Jag skulle nog hellre kalla det för "starkt ifrågasättande" än just "upprorisk".
Men det är enligt min synpunkt ett resultat av narkotikaförbudet att man som person inte engagerar sig mer politiskt i kampen mot det rådande systemet som gör att jag hellre vill kalla det ifrågasättande.
Hade det däremot varit lagligt med t.ex cannabis så är jag rätt övertygad om att vi hade sett betydligt större engagemang av många människor som då hade vågat stå upp och varit mer "upproriska" i den mån att de gett sig ut och visat sitt missnöje med det rådande systemet världen över och hade försökt påverka det till det bättre.

Vad gäller de olika drogerna så skulle jag först av allt vilja säga att det absolut inte går att generalisera vad gäller effekterna på människor av diverse droger.
Med det sagt så skulle jag nog ändå vilja påstå, och det här är min personliga åsikt, att speciellt cannabis är en drog som gör att många människor öppnar upp sig själva för ett mer "humanistiskt" synsätt och på så sätt blir mer empatiska och därigenom ifrågasätter vad man anser sig vara orättvisor i samhället.
Jag vet även att de flesta av människorna i min krets som också brukar cannabis delar detta synsätt.
Även många hallucinogener har denna effekt, då många av dess brukare får en helt annan syn på världen.
Så främst cannabis och diverse hallucinogener skulle jag vilja framhålla som starkt ifrågasättande droger.

Gällande vilka droger som är att räkna som av samhället "kuvande" droger så skulle jag nog främst vilja belysa alkoholen som en "samvetsbedövande" drog som påverkar människor i den mån att dom oftast inte bryr sig speciellt mycket om andra människors lidande, och mest ser till sin egen njutning för stunden. Därefter följer en starkt ångestframkallande bakfylla som gör att man oftast är "onåbar" för andra intryck än just sitt eget illamående.
Jag skulle vilja påstå att "medelsvensson" tillbringar sin normala arbetsvecka med stress framkallat av jobbet, familjerelationer och annat som krävs för att han ska kunna överleva och betala sina amorteringar och andra räkningar som flåsar honom i nacken.
Det enda ljuset i tunneln är just den kommande helgens fylla som han ser fram emot då han kan släppa loss från alla plikter och krav som jagar honom. Och inte brukar det vara så värst mycket samhällskritik som diskuteras på krogen eller privatfesten när endast alkohol och enstaka linor kokain erbjuds.
Det är mest ytliga saker som ockuperar ens tankebanor då. Snygga brudar/killar och senaste Iphonen eller häftigaste bilen m.m. Det är i allt för många fall så det ser ut i dagens samhälle.

Sen har vi ju alla dessa allt för lättutskrivna läkemedel som tar udden av ångesten och gör att man kan orka fortsätta springa i ekorrhjulet som systemet har satt upp åt oss.
__________________
Senast redigerad av Roadrage 2013-08-16 kl. 13:44.
Citera
2013-11-18, 15:08
  #20
Medlem
Roadrages avatar
Ett kort reportage från RT om den lönande fängelseindustrin i USA.
http://www.youtube.com/watch?v=UVzZj...ature=youtu.be

I dagens DN finns en artikel som handlar lite om detta också, där amerikanska domare är upprörda över att dom tvingas döma, i detta fall, en kvinna till livstids fängelse utan chans till villkorlig frigivning för narkotikabrott.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa...-mindre-brott/

"Den 32-åriga kvinnan, mor till en nioårig dotter, är bara ett exempel bland tusentals där amerikaner gripits och fällts för narkotika- och egendomsbrott där inget våld brukats, för att sedan dömas till livstid i fängelse utan möjlighet till villkorlig frigivning."
Citera
2013-12-13, 21:46
  #21
Medlem
Nicke08s avatar
Förbudet mot Marijuana för 100 år sedan berodde på allt annat än de eventuella hälsoriskerna med drogen. Hade USA styrts av icke-vita så hade drogen aldrig förbjudits. Finns fler kopplingar med tyngre droger.

Intressant detta ämne, droger, inom just Konspirationer. Om hur media, etablissemanget, makteliten med mera har lyckats att demonisera Weed till den grad att folket kan tro att det är allvarligare att puffa en hövding än allt annat på jorden.

Den enda jakten vi sett som kan jämföras med The war on drugs var ju jakten på Bin Laden. Jo, så farlig är Ganja.


http://medicalmarijuana.procon.org/v...elineID=000026
http://www.economist.com/blogs/democ...a-legalisation
http://www.eastbayexpress.com/Legali...-in-california
http://www.drugwarrant.com/articles/...juana-illegal/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback