Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-29, 10:33
  #1
Medlem
Doftpelargons avatar
Hej!

Jag behöver en ny kedja till min cykel då den jag har har börjat hoppa. Har horsiontella "dropouts" men kan tyvärr inte dra bak bakhjulet längre. Har navväxel (Shimano Alfine 8-speed) på min cykel. Om jag fattat Sheldon Brown rätt så är det en 1/8"-kedja jag ska ha? Har räknat antalet nuvarande länkar på min kedja och kommit till fram till 98. Ska jag då köpa en sådan här kedja och sedan korta av den till rätt längd?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-29, 10:37
  #2
Avstängd
fislurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftpelargon
Hej!

Jag behöver en ny kedja till min cykel då den jag har har börjat hoppa. Har horsiontella "dropouts" men kan tyvärr inte dra bak bakhjulet längre. Har navväxel (Shimano Alfine 8-speed) på min cykel. Om jag fattat Sheldon Brown rätt så är det en 1/8"-kedja jag ska ha? Har räknat antalet nuvarande länkar på min kedja och kommit till fram till 98. Ska jag då köpa en sådan här kedja och sedan korta av den till rätt längd?

Tack på förhand!
Varför inte korta av den kedja du redan har, så att du sedan kan spänna den.
Citera
2013-07-29, 10:47
  #3
Medlem
oyegies avatar
Man bör byta ut bakdrevet samtidigt som man byter kedja annars finns det risk att man sliter på kedja och drev.
Citera
2013-07-29, 12:11
  #4
Medlem
Xamples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Man bör byta ut bakdrevet samtidigt som man byter kedja annars finns det risk att man sliter på kedja och drev.
Finns verktyg för att mäta slitage på kedjan och är den inom 1% sträckning så behöver man ej byta drev.
Nexus kedja funkar utmärkt.
Citera
2013-07-30, 14:04
  #5
Medlem
Doftpelargons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Varför inte korta av den kedja du redan har, så att du sedan kan spänna den.
Testade detta och då blev kedjan alldeles för kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Xample
Finns verktyg för att mäta slitage på kedjan och är den inom 1% sträckning så behöver man ej byta drev.
Nexus kedja funkar utmärkt.
Tack för svar!
Citera
2013-07-31, 17:23
  #6
Medlem
Doftpelargons avatar
Det hela löste sig bra. Köpte en kedja från Biltema för ynka 40 kr som jag efter lite besvär lyckades montera. Får se hur länge den håller. Nu hoppar inte kedjan i alla fall.
Citera
2013-08-10, 22:57
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Man bör byta ut bakdrevet samtidigt som man byter kedja annars finns det risk att man sliter på kedja och drev.

Det är väl snarare så att kedja bör bytas ofta för att inte slita på kedja dreven?. Dvs mera ekonomiskt att byta kedja var 300 mil än att byta kedja samt kassett bak vart 600 mil?
Citera
2013-08-10, 23:47
  #8
Medlem
Xamples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är väl snarare så att kedja bör bytas ofta för att inte slita på kedja dreven?. Dvs mera ekonomiskt att byta kedja var 300 mil än att byta kedja samt kassett bak vart 600 mil?
Det går inte att räkna i mil, utan man mäter slitage helt enkelt.
Du kan ha cyklat få mil, men med hög belastning, eller många mil med låg belastning och således är mil en dålig utgångspunkt för byte när det finns specifika verktyg för ändamålet som inte ens är dyra.
Men absolut, kedja bör bytas relativt ofta för att slita mindre på dreven.
Citera
2017-02-04, 17:37
  #9
Medlem
orvarens avatar
Har en Nishiki SL-One,som jag funderat på att pimpa lite med bl.a en ny kedja.

http://www.chainreactioncycles.com/s.../rp-prod136019

Den vita är en halflink och det står till BMX,(utan att googla ihjäl mig,så frågar jag istället) passar den längdmässigt till en "vanlig" 28" cykel?

En annan vit..

http://www.chainreactioncycles.com/s...n/rp-prod51825

Hur är det med färgen,är den vit en vecka,eller sittar det kvar hyffsat?

Kan även tänka mig att gå på en grön kedja också..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback