Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-10-05, 15:19
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag har lärt mig allt jag behöver veta för att klara körkortskraven. Min svenska ligger över medel på gymnasienivå. Det beror på att jag kommer från ett europeiskt land vars språk är ganska nära besläktat med svenskan. Båda är så kallade germanska språk.

Vad bra! Och här har du en ypperlig chans att lära dig ännu mer om det svenska språket och dess klurigheter, om du slutar stånga pannan blodig i väggen

För det är just det som hela diskussionen handlar om - att läsa och förstå en lagtext som är uppbyggd med logik. Du är inte särskilt långt från sanningen, men du har inte rätt. Du behöver tänka ett steg längre i logikkedjan så ser du det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Problemet är att ni, eller i alla fall Moltas, förnekar att ett sådant förbud finns, vilket lagparagrafen han själv delvis hänvisar till menar är ett osant påstående.

Nej, det gör han faktiskt inte.


Faktum är att Moltas och jag säger exakt samma sak - fast på olika sätt ibland.
__________________
Senast redigerad av Skalman71 2015-10-05 kl. 16:07.
Citera
2015-10-05, 15:21
  #50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71

Moltas skriver: "Om du har följt tråden så inser du att det finns inget förbud mot att använda helljus någonstans om förhållandena så kräver."

Lagtexten skriver (i urval): "Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,"

Dessa båda påståenden står inte i motsats till varandra, tvärtom så är de fullt förenliga med varandra. Om förhållandena kräver helljus (Moltas) så är vägen helt enkelt inte tillfredsställande belyst (lagen).

Grejen är att Bassiehof saknar förmåga att förstå hela lagtexten samtidigt och koppla ihop delarna med varandra.

Man måste som sagt förstå vad man läser.
Citera
2015-10-05, 15:32
  #51
Medlem
Detta får bli mitt sista inlägg för denna gång.

Jag har hållit till i trafikforumet ganska mycket sen jag reggade mig. Mer när jag jobbade som lärare, mindre nu när jag gör annat. Det har, min trafiklärarutbildning till trots, hänt att jag haft fel i trafkregelfrågor - men det är ytterst sällan. En sak har jag dock lärt mig i forumet, och det är att det finns en del andra här som är ytterst välinformerade om vad som gäller och hur trafiklagar ska läsas/tolkas. Dessa säger jag sällan eller aldrig emot eftersom jag vet att de har rätt i (minst) samma utsträckning som jag själv (och följaktligen har vi då samma ståndpunkt). Dessa är Moltas666, Toby79 och Henrik21.
På senare år har det tillkommit några som också verkar ha väldigt bra på fötterna i trafikfrågor, men jag är inte tillräckligt aktiv i detta forum nuförtiden för att göra samma bedömning om dessa.

Kontentan blir att om någon av oss fyra skriver något, så är mitt bästa råd att lyssna, läsa, och tänka efter INNAN ni postar något som talar emot "de fyras gäng" (pun intended ). Fundera ett extra varv på vad som sägs, och analysera det djupare.

/Skalis out.
Citera
2015-10-05, 15:43
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Detta får bli mitt sista inlägg för denna gång.

Jag har hållit till i trafikforumet ganska mycket sen jag reggade mig. Mer när jag jobbade som lärare, mindre nu när jag gör annat. Det har, min trafiklärarutbildning till trots, hänt att jag haft fel i trafkregelfrågor - men det är ytterst sällan. En sak har jag dock lärt mig i forumet, och det är att det finns en del andra här som är ytterst välinformerade om vad som gäller och hur trafiklagar ska läsas/tolkas. Dessa säger jag sällan eller aldrig emot eftersom jag vet att de har rätt i (minst) samma utsträckning som jag själv (och följaktligen har vi då samma ståndpunkt). Dessa är Moltas666, Toby79 och Henrik21.
På senare år har det tillkommit några som också verkar ha väldigt bra på fötterna i trafikfrågor, men jag är inte tillräckligt aktiv i detta forum nuförtiden för att göra samma bedömning om dessa.

Kontentan blir att om någon av oss fyra skriver något, så är mitt bästa råd att lyssna, läsa, och tänka efter INNAN ni postar något som talar emot "de fyras gäng" (pun intended ). Fundera ett extra varv på vad som sägs, och analysera det djupare.

/Skalis out.
Jag är säker på att de som läser vad dessa eminenta debattörer har skrivit inte stämmer med HELA lagparagrafen, så de kan dra sina egna slutsatser om vem som har rätt.
Citera
2015-10-05, 22:03
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag är säker på att de som läser vad dessa eminenta debattörer har skrivit inte stämmer med HELA lagparagrafen, så de kan dra sina egna slutsatser om vem som har rätt.
Visst kan vi det. O vi fastslår då att du som vanligt har fel. Du har till o med så mkt fel att du snackar om helljus i en tråd som handlar om dimljus i kombination med halvljus. Så det där med att tolka regler är inte din grej.
Men ang topic så är kombinationen förbjuden o något jag inte fattar att polisen inte beivrar. Kan inte krävas en hjärnkirugs utbildning för att ganska snabbt se den förbjudna kombinationen.
Citera
2015-10-25, 14:51
  #54
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossip
Behöver snabbt svar! Polisen är inte glad på mig vet att man endast får använda parkering+dimljus då det är ljust ute. Men i stan då där det är gatubelysning? Borde ju räknas som upplyst även på kvällen

EDIT: kör med dimljus för har ett trasigt halvljus plus de är snyggt! Har dock svaga lampor som inte bländar någon
Fixa halvljuset!

Nej,det är inte snyggt!

Nej,du får inte ligga mer!

Nej,bilen blir inte snabbare!

Dock lär du ju få helljus i nyllet då och då! (alldeles för sällan dock..)
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback