Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-03, 17:44
  #25
Medlem
akvifers avatar
Tack för infon!

Det verkar som vi kommit fram till två bra kandidater:

Zastava m85 - runt 5000kr
CZ 527 Carbine - runt 10000kr

Billigaste ammunitionen jag hittat online var norska jaktdepot.no

1000st 123gr FMJ för 2750NOK.

Inge juggepriser med andra ord
Citera
2013-08-04, 00:57
  #26
Medlem
idiamindadas avatar
En sak till. Ska man ladda själv är inte kulorna .308 som i princip all .30 ammo utan .311. Utbudet i Sverige är inte så fabulöst stort och beställer man på skitstället Vapex som jag gjorde får man vänta 9 månader innan kulorna kommer. Surplus-ammon skjuter inget vidare men hylsorna är ju bra att ha! Bössan är asfin att nöta med på älgbanan.

Zastavan är ett bra alternativ men mycket råare finish än BRO:n. Den säljs även som.. Remington tror jag mig minnas.
Citera
2013-08-04, 17:50
  #27
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
En sak till. Ska man ladda själv är inte kulorna .308 som i princip all .30 ammo utan .311. Utbudet i Sverige är inte så fabulöst stort och beställer man på skitstället Vapex som jag gjorde får man vänta 9 månader innan kulorna kommer. Surplus-ammon skjuter inget vidare men hylsorna är ju bra att ha! Bössan är asfin att nöta med på älgbanan.

Zastavan är ett bra alternativ men mycket råare finish än BRO:n. Den säljs även som.. Remington tror jag mig minnas.

Ska man undvika vapex helt? Eller är det ett nödvändigt ont för att få tag på sällsynta saker? Har inte sett några andra som marknadsför sig inom import.

Ja som Remington 799, men de har enligt Remington slutat tillverkas 2008, så jag antar att man får vända sig till en Zastava om man vill ha en ny.
Citera
2013-08-04, 17:59
  #28
Medlem
idiamindadas avatar
Vapex har ju en del bra grejer men de är dyra som ögat och har leveranstider som ofta är rentav skamliga. När mina kulor äntligen kom 9-10 månader senare hade jag helt glömt bort att jag ens hade beställt..

Remington köpte av Zastava - likadana bössor!
Citera
2013-08-04, 20:04
  #29
Avstängd
scoremaxs avatar
Mnja, dyra som ögat vet jag inte om jag kan hålla med om. Det beror på.
Dom hävdar själva att det är handladdningssektorn som dom växer på, personligen har jag zvårt att se det, eftersom deras främsta styrka (trodde jag), snarare var att dom var ensamma på många sorters fabriksammunition.
Handladdningskomponenter är det fler som erbjuder, ofta billigare.

Leveranstiderna är jävligt långa, och det tar ett tag innan man vänjer sig vid dom ja
Det där är ett problem dom delar med fler importfirmor (och generalagenter) just nu är det dessutom extra dålig tillgång. På mycket.
Citera
2013-08-04, 20:29
  #30
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Remington köpte av Zastava - likadana bössor!

Jo precis, jag menade mer att om man vill ha en ny så måste det bli en Zastava. För jag antar att det finns några skillnader mellan dom, åtminstone ett Remington märke tycker jag


Finns det någon anledning till att det är dålig tillgång på mycket nu? Kommer det lätta eller är det bara en smak på framtiden?
Citera
2013-08-04, 22:29
  #31
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Finns det någon anledning till att det är dålig tillgång på mycket nu? Kommer det lätta eller är det bara en smak på framtiden?
GWOT har ju tagit mycket, men sen så började amerikanska privatmarknaden sugas rent på allt som fanns att få tag på när det började hotas med fler förbud. Det har lättat en del, men inte mycket.
Citera
2014-07-08, 16:32
  #32
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
Jag vill minnas att det fanns en finsk mosin-modell i 7.62x39 ämnad för jakt, stämmer detta?
Jag har letat en del men jag hittar inget av värde.
& jag blandar inte ihop 7.62x54r nu så det är lugnt.
Citera
2014-07-08, 21:36
  #33
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Jag vill minnas att det fanns en finsk mosin-modell i 7.62x39 ämnad för jakt, stämmer detta?
Jag har letat en del men jag hittar inget av värde.
& jag blandar inte ihop 7.62x54r nu så det är lugnt.
M/28 [och senare] har ursprungliga 7,62x54R

Edit M/39 har 7,62x53R
__________________
Senast redigerad av adam7 2014-07-08 kl. 21:44.
Citera
2018-04-15, 09:18
  #34
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag är intresserad av att kunna syssla med handladdning av just denna kaliber, jag vill dock inte skaffa licens på ett jaktgevär med just denna kaliber utan satsar på någon annan bössa när den dagen kommer för mig.
Min fråga är, måste man ha licens på ett vapen med just denna kaliber för att kunna köpa alla produkter man behöver för handladdning av denna ammunition, eller kan jag köpa alla produkter som behövs om jag har licens på någon annan bössa av annan kaliber?
__________________
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2018-04-15 kl. 09:33.
Citera
2018-04-24, 09:32
  #35
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag är intresserad av att kunna syssla med handladdning av just denna kaliber, jag vill dock inte skaffa licens på ett jaktgevär med just denna kaliber utan satsar på någon annan bössa när den dagen kommer för mig.
Min fråga är, måste man ha licens på ett vapen med just denna kaliber för att kunna köpa alla produkter man behöver för handladdning av denna ammunition, eller kan jag köpa alla produkter som behövs om jag har licens på någon annan bössa av annan kaliber?


Tändhattar kräver licens.
Citera
2018-04-24, 09:53
  #36
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Tändhattar kräver licens.
Jo det vet jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback