Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-28, 09:13
  #1
Medlem
barkeepers avatar
Tjenare,

Borjar bli dags for mig att byta ut min iMac, och jag funderar pa en Pro. Den nya som kommer ut nu i host.

Ar det nagon som har koll pa vad de kommer att kosta?

Barkeeper
Citera
2013-07-28, 10:40
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Ingen som vet ännu, men de här herrarna spekulerar iallfall:

http://news.cnet.com/8301-13579_3-57...-mac-pro-cost/
Citera
2013-07-28, 11:09
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Kommer väl ligga runt 20 för instegsmodellen. Jag är lite sugen på en själv. Den lär ju hålla i evigheter, särskilt med tanke på alla TB-portar.
Citera
2013-07-28, 13:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Tjenare,

Borjar bli dags for mig att byta ut min iMac, och jag funderar pa en Pro. Den nya som kommer ut nu i host.

Ar det nagon som har koll pa vad de kommer att kosta?

Barkeeper

Årsmodell på din nuvarande?
Citera
2013-07-28, 13:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Kommer väl ligga runt 20 för instegsmodellen. Jag är lite sugen på en själv. Den lär ju hålla i evigheter, särskilt med tanke på alla TB-portar.

Har inte den nuvarande modellen några tb portar?
Citera
2013-07-28, 15:51
  #6
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagzor
Har inte den nuvarande modellen några tb portar?
Den uppdaterades väl med två portar tror jag men den säljs ju inte längre.
Citera
2013-07-31, 21:06
  #7
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagzor
Årsmodell på din nuvarande?


2010 tror jag den ar.
Citera
2013-08-02, 17:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
2010 tror jag den ar.

vad är det du inte gillar med den?
Citera
2013-08-02, 18:10
  #9
Medlem
Nya pro borde bli sjukt dyr med dubbla ATI Firepro graffekort och hela köret. Lägg sedan till Intels ocker på Xeon processer som har spökat alla år med Pro.

2006 när MacPro1,1 släpptes så hade Intel konkurrens av AMD och tog runt 3000kr för en snabb Xeon propp. Man kunde få en dubbel CPU pro för runt 25000.

I och med Nehalem så höjde intel priserna enormt. Ville man ha Xeons som inte låg långt under 3ghz så tog Intel mot 10 papp per CPU = Mini priset för dual cpu MacPro var 35000kr.

Många Apple "experter" hävdar att nya MacPro har 12 cores. Men om det är en singel propp variant (vilket allt tyder på) så är det 6 cores/12 trådar. Blir så trött på dessa misstag!

Gissar att instegs modellen blir 6 core Xeon. Dessa kostar runt 5000kr.
Instegs modellen kommer också använda långsamma ATI Firepro. Lösa kostar highend modellen 15 papp styck!

Rent tekniskt är MacPro oerhört intressant eftersom Apple kontrollerar hårdvara och mjukvara. Ena grafikkortet kommer vara dedikerat för Compute. Detta kan göra att vi äntligen får massa program + OS som är Compute optimerade. Och då snackar vi fart....

Först ut kommer Apples egna program att vara som Final Cut pro och Aperture. Om man använder dessa program så kommer beräkningsfarten göra att det är värt att köpa nya Mac Pro.

Ett pris under 30 papp för instegs modellen kommer bli svårt.

Lägg sedan till ca 35 papp per 4K Cinema Display. Man är snabbt uppe i 120 papp. Men visst: Crysis fungerar.
Citera
2013-08-02, 18:59
  #10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagzor
vad är det du inte gillar med den?

Vill garna ha lite mer speed, speciellt nar det galler harddiskarna. Dessutom tycker jag att det ar begränsande att ingte pa USB 3.0 eller Thunderbolt, utan bara firewire och usb 2.0.
Citera
2013-08-02, 19:07
  #11
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shompa
Nya pro borde bli sjukt dyr med dubbla ATI Firepro graffekort och hela köret. Lägg sedan till Intels ocker på Xeon processer som har spökat alla år med Pro.

2006 när MacPro1,1 släpptes så hade Intel konkurrens av AMD och tog runt 3000kr för en snabb Xeon propp. Man kunde få en dubbel CPU pro för runt 25000.

I och med Nehalem så höjde intel priserna enormt. Ville man ha Xeons som inte låg långt under 3ghz så tog Intel mot 10 papp per CPU = Mini priset för dual cpu MacPro var 35000kr.

Många Apple "experter" hävdar att nya MacPro har 12 cores. Men om det är en singel propp variant (vilket allt tyder på) så är det 6 cores/12 trådar. Blir så trött på dessa misstag!

Gissar att instegs modellen blir 6 core Xeon. Dessa kostar runt 5000kr.
Instegs modellen kommer också använda långsamma ATI Firepro. Lösa kostar highend modellen 15 papp styck!

Rent tekniskt är MacPro oerhört intressant eftersom Apple kontrollerar hårdvara och mjukvara. Ena grafikkortet kommer vara dedikerat för Compute. Detta kan göra att vi äntligen får massa program + OS som är Compute optimerade. Och då snackar vi fart....

Först ut kommer Apples egna program att vara som Final Cut pro och Aperture. Om man använder dessa program så kommer beräkningsfarten göra att det är värt att köpa nya Mac Pro.

Ett pris under 30 papp för instegs modellen kommer bli svårt.

Lägg sedan till ca 35 papp per 4K Cinema Display. Man är snabbt uppe i 120 papp. Men visst: Crysis fungerar.

Jak det blir en del pengar...men tva st 27" LED Cinema racker for mig, dom kostar val runt 6 papp per styck i USA, sa 12,000 for tva, och runt 45,000 for en uppspecad Pro...det ar anda inte sa sjukt mycket pengar om man tanker pa det som ett arbetsverktyg.
Citera
2013-08-02, 19:44
  #12
Medlem
systems avatar
Jag väntar som f*n på att Mac Pro ska finnas för beställning. Inte för min egen skull, utan för att jag och fler behöver den på jobbet.

Fattar inte hur lång tid det kan ta, då det redan tagit alldeles för lång tid.

Hemma nöjer jag mig med min Mac Pro från 2008, även om den nog sprungits om av iMac på senare tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback