Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-27, 15:21
  #1
Medlem
Dasein08s avatar
Har bott i ett hus på landet i fem år, utan TV, men tänkte nu skaffa. Vilket är bäst? Att använda antenn eller parabol?
Citera
2013-07-27, 16:03
  #2
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Det beror på vilka utbud man är ute efter , men jag skulle rekkommendera en parabol faktiskt , visst funkar en vanlig antenn också , sen måste du ha en digital box också då , numera så finns den inbyggd i alla nya TV apparater , sen kan du ju få digital TV via Telia också m.m , om du har bredband därifrån , det finns ju massor med lösningar nu .
__________________
Senast redigerad av LastCaLLForALcohoL 2013-07-27 kl. 16:06.
Citera
2013-07-27, 22:24
  #3
Medlem
toby79s avatar
Här har du en bra länk för att söka mottagningsförmågan där du vill se på tv
http://www.teracom.se/sandarinformat..._ratt_tv_mast/
Citera
2013-08-03, 19:48
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
Dasein08 skaffa båda två.

Alltså vanlig antenn för mottagning av boxer (gratiskanaler osv), samt en parabol. Jag tycker Canal Digital är bäst, pga kanalutbudet. Tittar mycket på discovery, history, natgeo osv.
Citera
2013-08-03, 21:34
  #5
Medlem
bäst är tv via telejacket
Citera
2013-08-03, 22:57
  #6
Moderator
rotadents avatar
Hur ligger huset? Mina föräldrar tänkte skaffa parabol men installatören som var och tittade lyckades inte rikta den förbi träden ordentligt, så om man bor med mycket skog runt kan det uppenbarligen bli problem. Det är lite samma visa med antenn i och för sig, har man otur så är det skugga precis vid huset och då får man inte in något. Jag har fått uppfattningen att kraven på stark signal har ökat i och med digital-TV. Återigen mina föräldrar fick dra om antennkabeln och byta antenn för att få in digital-TV, trots att de hade haft analog TV med hygglig bild i många år innan dess.
Citera
2013-08-04, 01:32
  #7
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hur ligger huset? Mina föräldrar tänkte skaffa parabol men installatören som var och tittade lyckades inte rikta den förbi träden ordentligt, så om man bor med mycket skog runt kan det uppenbarligen bli problem. Det är lite samma visa med antenn i och för sig, har man otur så är det skugga precis vid huset och då får man inte in något. Jag har fått uppfattningen att kraven på stark signal har ökat i och med digital-TV. Återigen mina föräldrar fick dra om antennkabeln och byta antenn för att få in digital-TV, trots att de hade haft analog TV med hygglig bild i många år innan dess.

Ja, det har alltid varit ett aber att få bra bild i sommarstugan, speciellt på västkusten där många hus ligger i radioskugga mellan bergen. I säkert 35 år fick vi nöja oss med brusig bild (och när det blåste från väst kom danska DR1 in och störde) av skiftande kvalitet. Enligt en gammal artikel från Aftonbladets tv-tidning skulle digitalsändningarna råda bot på detta, men som vi alla vet finns det bara bild eller inte bild med digitalt.

Lösningen blev parabol för oss. Ni som kan, tänk utanför boxen och placera parabolen på en fri plats i husets närhet om det nu råkar vara något som skymmer signalerna. Liksom campare kan ni fästa disken vid en påle och sedan fixera denna på lämpligt ställe.
Citera
2013-08-04, 10:35
  #8
Medlem
DennisOlofs avatar
rotadent jo, så kan det bli.

Det är känsligare, hela kedjan måste vara "bra" för att det ska bli "bra" i TVn. Problemet är ju med analogt kunde man ha dålig signal och ändå få TV bild, det går inte med det digitala, där finns det en viss gräns, kommer man under det, då är det kört, pixlig bild och massa andra problem. Sedan det att man ofta måste byta antenn, det sade man inget om (politikerna) när man införde digital-TV, fula fiskar. De flesta klarar sig med den gamla antennen men det gäller främst dem som bor bra till och har mycket bra signal.

Problemet med parabol är just att man måste ha fri sikt till satelliten, i Sverige är det cirka 20-25 graders ingångsvinkel som gäller, så det är ganska lätt att ha träd framför som skymmer, man måste alltså tänka på placering osv. Så det kan bli dyrt att montera upp en parabol om man inte kan göra en del av jobbet själv. Å andra sidan, när den väl sitter där och allt funkar så behöver man inte göra något, man kan säkert använda samma utrustning i 20år utan att det kostar en krona. Om man bortser från att t.ex utrustning kan gå sönder och man måste ha abonnemang för satellit. I marknätet finns i alla fall icke krypterade kanaler.

Själv har jag Canal Digital och ångrar inte något, fixade det mesta själv, stor antenn för marknätet, parabol osv. Ganska jobbigt men i efterhand var det skönt, massa bra kanaler och man kunde skippa SVT skräpet (har inte tittat på de marksända kanalerna på över 3år nu). Bara några enstaka gånger.
Citera
2013-08-04, 11:03
  #9
Medlem
När du fixar med signal osv. Glöm inte att byta antennkabeln, uttag och ev förstärkare. Det kan göra underverk.
Citera
2013-08-04, 11:10
  #10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ja, det har alltid varit ett aber att få bra bild i sommarstugan, speciellt på västkusten där många hus ligger i radioskugga mellan bergen. I säkert 35 år fick vi nöja oss med brusig bild (och när det blåste från väst kom danska DR1 in och störde) av skiftande kvalitet. Enligt en gammal artikel från Aftonbladets tv-tidning skulle digitalsändningarna råda bot på detta, men som vi alla vet finns det bara bild eller inte bild med digitalt.

Lösningen blev parabol för oss. Ni som kan, tänk utanför boxen och placera parabolen på en fri plats i husets närhet om det nu råkar vara något som skymmer signalerna. Liksom campare kan ni fästa disken vid en påle och sedan fixera denna på lämpligt ställe.

Det är faktiskt det som stör mig mest, att där det tidigare gick att få in TV med lite halvrisig bild så får man i dag inte in någonting alls. Överlag så känns det ganska märkligt hur de sålde in digital-TV till folk. Det blev ju väldigt mycket dyrare och svårare att ha flera TV-apparater exempelvis och för en sommarstuga så vill man kanske inte lägga en massa pengar på byte av antenn, kablar, inköp av box etc. Tidigare var det bara att köpa en skräpig TV billigt, koppla in och så hade man SVT och TV4.

Å andra sidan är jag ännu mer torsk där jag bor nu eftersom det inte finns antennjack utan bara bredbandsjack, det gör att jag måste ha en box per TV-apparat och två kort för att kunna se på TV på båda apparaterna. I förra lägenheten fanns grundutbud från Com Hem i fastigheten, inte jätteroliga kanaler men det ingick och var bara att plugga in. Det känns som att de flesta nya grejer som kommer mest handlar om att klämma konsumenterna på väldigt mycket pengar. Så särskilt fantastisk bild är det inte heller tycker jag. Har man det minsta risig mottagning på sin marksända digital-TV får man massor av kul artefakter och störningar, hur bra är det?
Citera
2013-08-04, 12:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är faktiskt det som stör mig mest, att där det tidigare gick att få in TV med lite halvrisig bild så får man i dag inte in någonting alls. Överlag så känns det ganska märkligt hur de sålde in digital-TV till folk. Det blev ju väldigt mycket dyrare och svårare att ha flera TV-apparater exempelvis och för en sommarstuga så vill man kanske inte lägga en massa pengar på byte av antenn, kablar, inköp av box etc. Tidigare var det bara att köpa en skräpig TV billigt, koppla in och så hade man SVT och TV4.

Å andra sidan är jag ännu mer torsk där jag bor nu eftersom det inte finns antennjack utan bara bredbandsjack, det gör att jag måste ha en box per TV-apparat och två kort för att kunna se på TV på båda apparaterna. I förra lägenheten fanns grundutbud från Com Hem i fastigheten, inte jätteroliga kanaler men det ingick och var bara att plugga in. Det känns som att de flesta nya grejer som kommer mest handlar om att klämma konsumenterna på väldigt mycket pengar. Så särskilt fantastisk bild är det inte heller tycker jag. Har man det minsta risig mottagning på sin marksända digital-TV får man massor av kul artefakter och störningar, hur bra är det?
Välkommen till nyliberalismen. Det är dit vi alla ska. Med utförsäljningar av allt. Snart kommer bilprovningen kosta 900 kr (så blev det i Finnland) och sen snart så blir det digitalradio så du inte kan lyssna på din bilradio som vanligt. Redan beslut på det. Sen kommer allt som tidigare var gemensamt att kosta massor av pengar. Tror de slutar med privata vägar också så du får betala 100 kr för att åka en bit på E4.
Citera
2013-08-04, 21:51
  #12
Moderator
rotadents avatar
Bostad --► Hemelektronik ljud och bild

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback