• 1
  • 2
2013-07-27, 11:54
Medlem
Hejsan!
Jag har testat olika foder till mina hundar men har inte riktigt hittat ett bra som passar dem. Därför tänkte jag höra med er om ni vet någonting som är bra?

De jag testat är Dogmann dinner, Doggy, Access och Royal canin.

Ena hunden är 10 år och en Schäfer/Golden blandning, normalhull och känslig mage samt hud.
Den andra är 8 år och en Goldenblandning, lätt överviktig, lite kräsen. Men har inga problem med varken mage eller hud.

Vad använder ni till er hundar och varför är just detta foder bra/dåligt?
Citera
2013-07-27, 12:25
Medlem
stelapinnens avatar
Finns ett som heter Magnussons lite dyrt men bra foder, finns i välsorterade affärer och på nätet.
Citera
2013-07-27, 13:05
Medlem
trasdockan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisZa
Hejsan!
Jag har testat olika foder till mina hundar men har inte riktigt hittat ett bra som passar dem. Därför tänkte jag höra med er om ni vet någonting som är bra?

De jag testat är Dogmann dinner, Doggy, Access och Royal canin.

Ena hunden är 10 år och en Schäfer/Golden blandning, normalhull och känslig mage samt hud.
Den andra är 8 år och en Goldenblandning, lätt överviktig, lite kräsen. Men har inga problem med varken mage eller hud.

Vad använder ni till er hundar och varför är just detta foder bra/dåligt?

Best in show med lamm och ris. Tycker det är ett väldigt bra foder
Citera
2013-07-27, 14:43
Medlem
Pangon90s avatar
Jag ger min hund foder av märket Naturea

"Naturea® - Det naturligt spannmålsfria konceptet! Hunden och katten är köttätare och ska inte äta spannmål. Naturea följer det biologiskt lämpliga konceptet, för att möta de näringsmässiga behoven hos alla raser och storlekar av hundar och katter. Naturea är utvecklat av veterinärer och dietister. Det innehåller ca 60-75% ingredienser av animaliskt ursprung, förstärkt med sötpotatis, laxolja, ägg, frukt, grönsaker och tång. Naturea® följer en biologiskt lämplig tankegång för att skapa livsmedel baserat på vad din lurviga vän verkligen behöver. Vi använder inga korn, och inkluderar bara ingredienser som har godkänts som livsmedel. Naturea®s viktigaste ingredienser är kött eller fisk, och fodret har ett lågt kolhydratsvärde. Det fysiska välbefinnande din hund och katt känner är proportionellt mot kvaliteten på kosten. Genom att mata din hund och katt med Naturea® erbjuder ni dom ett balanserat och hälsosamt liv."
Citera
2013-07-27, 15:26
Medlem
Gå in på animail.se och så beställer du Standardt. De bästa fodret enligt mig
Köttbaserat ! Inte massa onödigt spannmål som alla andra späder ut sitt foder med.
Skulle aldrig ge mina hundar doggy, RC och liknande foder. Usch.

Detta får du direkt hem till dörren också

Gör inte saken sämre av att Standardt är svenskt också !
Citera
2013-07-27, 22:42
Medlem
vi ger våran hund Sams Field, den varianten som är helt spannmålsfri, ganska dyr men har fått för mig att många billiga hundfoder använder typ rent spannmål som fyllnadsprodukt.
Citera
2013-07-29, 21:27
Medlem
Det du har bänt är ju det som säljs på Ica. Det är absolut inte bra, då det mesta är spannmål. Vill du köra ett riktigt bra foder så är alla som sälj hos veterinär/i djuraffär likvärdiga. Om hunden inte har allergi. På Ica är skitmaten baserad på typ majs och vete. I djuraffärn kött. Och rätt balanserat.

Min katt började kissa blod av maten som säljs i vanliga affären (friskies).

Så ta du vilken du vill. Men inte det som säljs i affären. Utan det i djuraffärn. Exempelvis eukanuba, hills... Finns ännu bättre också, som är anpassat för t.ex jakthundar, allergier m.m.

Det låter dyrt med 600 kr för (kommer inte ihåg kg). Men det räcker definitivt så länge som det står på paketet, 45 dagar. 600 kr för 45 dagar är INTE dyrare än skiten i affären. Tvärtom!! Skiten i affären äter de mer av!! Sen får man i princip alltid 6 påsen gratis! (Iaf av eukanuba). Och det är typ 10-15 kg mat i varje påse! Så mkt billigare med bra mat i stora säckar, än skitmat i typ 3 kg-säckar för 50 spänn styck!
Citera
2013-07-30, 00:17
Medlem
Barf eller frysfoder.. har du ingen stor frys så orijen. men torrfoder är svårt man måste oftast testa sig fram köp absolut inte ett foder från ica eller, willys, kvantum osv. köp alltid fodret i en välsorterad hund/djurbutik. Veterinärer funkar också dock är dom sponsrade av hills osv så det blir alltid att dom rekommenderar deras foder självklartvis.
Citera
2013-07-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Barf eller frysfoder.. har du ingen stor frys så orijen. men torrfoder är svårt man måste oftast testa sig fram köp absolut inte ett foder från ica eller, willys, kvantum osv. köp alltid fodret i en välsorterad hund/djurbutik. Veterinärer funkar också dock är dom sponsrade av hills osv så det blir alltid att dom rekommenderar deras foder självklartvis.

Det stämmer helt! De rekommenderar alltid hills, pga av att det alltid är de som sponsrar. Men hills är bra. Dock INTE bättre än de andra. Utan likadant.

Min vet.r sponsrad av hills, men rekommenderade ändå eukanuba helfoder.

Anledningen: båda är likvärdiga (lika bra). Men eukanuba har mer smak och lukt. Vilket gör att kräsna hundar äter bättre (ingen av mina hundar vill äta annat torrfoder). Så, som sagt. Alla helfoder hos vet/djuraffär är bra, men smaken kan skilja. Så ta prover. Och se vad din hund gillar

Alltså, alla traditionella. Självklart är dyrt specialfoder annorlunda.
Senast redigerad av GerberianShepsky 2013-07-30 kl. 00:34.
Citera
2013-07-30, 00:42
Medlem
Vart klickar jag för att hålla koll på det jag svarat på ? Hur håller jag koll på trådar jag skrivit i?
Citera
2013-07-30, 00:55
Medlem
Allvarligt talat du har en hund på 10 år och en på 8 år och du håller fortfarande på att laborera med maten??? Doggy och sån skit kan du ju definitivt glömma, riktig skit mat det syns ju på priset.

Kan tipsa om ett färsk foder som heter klass och säljs i korvar. Alla hundar äter det. ..
Citera
2013-07-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurtkuken
Allvarligt talat du har en hund på 10 år och en på 8 år och du håller fortfarande på att laborera med maten??? Doggy och sån skit kan du ju definitivt glömma, riktig skit mat det syns ju på priset.

Kan tipsa om ett färsk foder som heter klass och säljs i korvar. Alla hundar äter det. ..

Inte bara priset. Man borde vet hur skit det är helt enkelt. Hundarna måste minst få få "minimum". Tex hills eller eukanuba. Inte ICAs eller doggy. Jag fattar inte hur det kan bli så mkt fel, i så många år..

Snälla, svara. Hur ser jag svaren på mina inlägg? Det blinkar inget. Och jag ser inget lyse?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in