Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-07-28, 00:53
Medlem
Testade att installera Ubuntu 1304 men tog bort Unity-skräpet och installerade Cinnamon istället och tycker det funkar finfint, även inuti VirtualBox funkar det kalas (Windows 7 Pro som host), -- men men, -- litta lustiger bugg så beter sig datorn ibland knasigt om både screensavern i Ubuntu startar och även Windows screensaver startar, det tar ett ögonlock innan datorn "vaknar till", o ser att CPU användningen ökar när detta inträffar...

Skickar man ner datorn i väteläge elr hibernate så måste man ibland aktivera nätverket manuellt inuti Ubuntu när man sen startar upp den igen. Det är som att det virtuella nätverkskortet i VirtualBox inte vaknar upp när man startar upp datorn igen. Men det kanman leva med tycker jag...

Unity tycker jag är onödigt krafs och en ripoff från Apples Mac OS X, -mest bara huvudvärk att fsöka använda det...

Fast jag har egentligen aldrig tyckt om Unix/Linux filsystem, det är helt enkelt för fritt (anarki) med filnamn o katalognamn, då tycker jag Windows är bättre med sin striktare krav på att fil/katalognamnen ska se ut på ett visst sätt, och det är rätt fiffigt med att extensionen bestämmer vilken typ av fil det är.

Det är åtminstone lättare att läsa namnen i Windows än i Unix/Linux, pga att somliga Linux fantaster ger idiotiska namn te kataloger o filer.

Okej, jag har varit med sedan Unix var nytt o hett, o på den tiden fyllde det sin funktion, man var helt enkelt tvungen att ha korta filnamn för allt sköttes via terminalen o visst hade det sin betydlese att antalet tangent tryckningar hölls nere så man kunde arbeta fort,
-- Men idag, nja jag vet inte det, det är en stor fördel att filnamn är beskrivande och läsbara....
Citera
2013-07-28, 01:15
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Fast jag har egentligen aldrig tyckt om Unix/Linux filsystem, det är helt enkelt för fritt (anarki) med filnamn o katalognamn, då tycker jag Windows är bättre med sin striktare krav på att fil/katalognamnen ska se ut på ett visst sätt, och det är rätt fiffigt med att extensionen bestämmer vilken typ av fil det är.

Det är åtminstone lättare att läsa namnen i Windows än i Unix/Linux, pga att somliga Linux fantaster ger idiotiska namn te kataloger o filer.

Okej, jag har varit med sedan Unix var nytt o hett, o på den tiden fyllde det sin funktion, man var helt enkelt tvungen att ha korta filnamn för allt sköttes via terminalen o visst hade det sin betydlese att antalet tangent tryckningar hölls nere så man kunde arbeta fort,
-- Men idag, nja jag vet inte det, det är en stor fördel att filnamn är beskrivande och läsbara....

Va?
Citera
2013-07-28, 01:21
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Va?
Visst, att du inte längre har enhetsbokstäver och filändelser på samma sätt är lite förvirrande för många. GNU/Linux-system idag kan dock associera ett program med en viss filändelse, precis som i Windows.
Den vanliga användaren kommer inte märka att enhetsbokstäver saknas heller. Externa lagringsenheter monteras dessutom automatiskt av en demon, vars namn jag inte kommer ihåg just nu.
Citera
2013-07-28, 01:25
Medlem
Citat:
Va?

Vet inte vad jag skrev är trött i huvet, tycker att jag ibland irriterar mej på grötiga Linux kataloger,
men men Windows har oxå grötigheter, tex onödigt långa sökvägar osv...
Nu e det läggdax o dax att ta på sej foliehatten igen, man vet inte ...
Citera
2013-07-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Visst, att du inte längre har enhetsbokstäver och filändelser på samma sätt är lite förvirrande för många. GNU/Linux-system idag kan dock associera ett program med en viss filändelse, precis som i Windows.
Den vanliga användaren kommer inte märka att enhetsbokstäver saknas heller....

Nä precis det funkar ju för det mesta kalasi Linux, även om namnet på enheten blir i längsta lget, plus att man ju inte är begränsade av intervallet A - Z sm i Windows om man nu händelsevis skulle ha fler enhetr än så,
Förresten är det ngn som vet om nyformaterade stora NTFS enhetr (med nya advanced format) kan monteras i Linux ? Dvs om innehållet är läsbart?
Citera
2013-07-28, 09:44
Medlem
hashs avatar
Citat:
Nä precis det funkar ju för det mesta kalasi Linux, även om namnet på enheten blir i längsta lget, plus att man ju inte är begränsade av intervallet A - Z sm i Windows om man nu händelsevis skulle ha fler enhetr än så,
Förresten är det ngn som vet om nyformaterade stora NTFS enhetr (med nya advanced format) kan monteras i Linux ? Dvs om innehållet är läsbart?

NTFS med "nya" advanced format?
Menar du en helt ny teknologi av NTFS?

Om inte, då är det inga problem att skriva till NTFS-filsystem från valfri linux-dist.
Citera
2013-07-28, 10:23
Moderator
vhes avatar
Citat:
Vet inte vad jag skrev är trött i huvet, tycker att jag ibland irriterar mej på grötiga Linux kataloger,
men men Windows har oxå grötigheter, tex onödigt långa sökvägar osv...
Nu e det läggdax o dax att ta på sej foliehatten igen, man vet inte ...

Ber om ursäkt för det lite korthuggna svaret ;-)

Jag blev dock väldigt förvirrad om pratet av anarki. Varje katalog har ju ett väldigt tydligt syfte, och det är för det mesta klart vilken typ av filer som skall ligga i den. Jag förstår faktiskt inte alls hur det är att betrakta som anarki. Jämfört med just Windows-världen tycker jag snarare att det är tvärt om, där allt under C:\Program Files\<program>\ är fullständig kaos (ibland skriver programmen till och med dit efter installation, men det är väl en tradition som börjar överges, såvitt jag förstått).

Vad gäller filnamn är jag också förvirrad. Jag tycker filnamn brukar ha långa och beskrivande namn - även om det knappast är något systemet i sig tvingar fram (eller arbetar mot). Åter, om jag jämför med Windowsvärlden ser jag ingen större skillnad - snarare upplever jag det till och med tvärt om, att namnen är svårare att begripa där, men det kan jag mycket väl tänka mig är en ren vanesak och lite selection bias från min sida.

Jag tror helt enkelt du får konkretisera med lite exempel för att jag skall begripa vad du menar (eller så släpper vi det:-)
Citera
2013-07-30, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash

NTFS med "nya" advanced format?
Menar du en helt ny teknologi av NTFS?
....

Ja nyare diskar kan formateras med sektorstorlek på 4096 byte istf för som brukligt 512 byte...
Vet ej om dessa nyare format kan läsas av Linux ?

Citat:
Ber om ursäkt för det lite korthuggna svaret ;-)

Jag blev dock väldigt förvirrad om pratet av anarki. Varje katalog har ju ett väldigt tydligt syfte, och det är för det mesta klart vilken typ av filer som skall ligga i den. Jag förstår faktiskt inte alls hur det är att betrakta som anarki. Jämfört med just Windows-världen tycker jag snarare att det är tvärt om, där allt under C:\Program Files\<program>\ är fullständig kaos ...

I Windows världen så har exekverbara filer (= program) extension *.exe , *.bat , *.pif elr *.com (gamla DOS),
vilket jag tycker är bra , just att exekverbara filer kan igenkännas lätt. I Unix/Linux så behövs inte ngn extension för att filen ska vara exekverbar, bara att flaggan exekverbar är satt. Det uppfattar jag ibaldn som störande genom att jaghar svårt läsa igenom kataloger och direkt se vad som är program eller inte. Och att man sen skriver ./program för att exekvera prgm verkar vara onödigt ,
dvs ./ skulle inte behövas, nåja det e minimala grejer att störa sej på.

Som default i File managern i Unix/Linux så borde man oxå kunna högerklicka på ett prgm o där ha "Run as root in terminal" som sidoval...

Men jag tycker det är bra att i Windows man är tvungen att döpa sitt program med extensionen *.exe för att det ska vara körbart. I Unix/Linux kan du döpa ditt program till vad som helst även med knasiga tecken i namnet. I Windows är det inte tillåtet med en massa knasiga tecken i filnamnet (vilket jag tycker är bra)

Kör man ngn Linux i VirtualBox så är det ibalnd litta petigt att installera VBoxGuestAdditions.iso, genom att man ibland måste först montera ison manuellt, sedan, i en terminal hoppa fram till rätt katalog dvs typ media/cdrom/VBoxGuestAdditions.iso, sedan sudo ./VBoxRunasroot.sh elr vad den nu heter (dvs shell script) o hoppas att den gör alla stegen i scriptet. Rätt mycket onödigt pilll för att få det att snurra. Om det inte lyckas fullt ut är det ibland rätt mkt jobb med att fixa till det. Fast nästan alltid får jag till det, utom en gång jag fastnade rejält --- Jag testade en Linux och där fastnade scriptet o kunde inte köra vidare pga viktiga paket saknades , och jag kunde inte heller hämta hem paketen efsom network adapter/service inte kunnat installeras just pga att scriptet hängde sej. Nåväl jaghämtade hem dem manuellt på hosten o lade in dem me ltta tricks o mera "elbow grease", tillslut funnkadde det

Jag var med på tiden i Unix barndom o då var det inte många kataloger /dev/tty /user o /bin
o lätt att hålla reda på. Men Unix ideologi att allting i data systemet Unix är en fil, och allting utgår ifrån det, Och på den tiden fastlogs den i mitt tycke "slappa" namnhanteringen av filer, i många fall onödigt mkt förkortade förkortningar.

Håller helt med att innehållet i C:\Program Files\<program>\ katalogerna är kaos o numera har skitat ner sig själva, det är svårt att få överblickar vad som är vad, Ibland läggs DLL o konfig filer o databaser osv i samma/annan katalog och det är besviligen förvirrande, och som du skriver det är olämpligt att även efter installation att innehållet i katalogen ändras under körning.

Det skulle tex finnes i varje C:\Program Files\<program>\ katalog en working katalog som får användas under tiden prgmet exekveras och även en full rollback katalog så att man kan återställa en tidigare version om det skulle behövas.

Windows Registret är också en styggelse, genom att det är onödigt stort, överblick är svår, speciellt när man kommmer till de långa sökvägarna

Det finns verkligen många ideer i det hrä hur man bygger en lättarbetat system med lättfunna kataloger och både Windows o Linux har missat det målet en hel del tycker jag.

Tex Windows har många kataloger (en del dolda) som ligger helt onödigt djupt in i sökvägen,
lätt att tappa bort sej där, o många mappar har samma namn fast e olika placerade,

Tex för varje mapp skull det tex finnas en knapp som hetr "visa dolda filer" - Det e för många steg att öppna mappalternativ o redigera i den.

I Windows 7 så saknar jag faktiskt en 16bits emulator efsom jaghar en del gamla 16bits program jag anv ibland, Så då får jag vackert gå över till att starta en Virtuell XP 32Bit Maskin ellr Windows 2000 maskin o köra dem därfifrån.

Ja det blev en intresssant diskussion det här, men visst har du på sätt o vis rätt att Windows kunde kanske släppa att ha enhetsbokstäver på diskarna, ibalnd är det bra, ibland är det förvirrande, och onödigt.
Citera
2013-07-30, 13:47
Medlem
TorrentLovers avatar
Om du lägger katalogen i PATH behöver du inte köra med ./program.
När det gäller VirtualBoxs Gästtillägg brukar jag skippa skriptet, som är en jävla sörja, och köra VBoxLinuxAdditions.run direkt.
Ditt klagande på filhanteraren kan fixas med ett tillägg, beroende på vilken filhanterare du har. I Dolphin tror jag ett sådant val redan finns i högerklicksmenyn.

När det gäller att veta vilken typ av fil filen foobar är, kan du köra file foobar. file talar om vilken typ av fil det är i sådana fall.
Fast det är ju därför man har mappar. Binärer i /bin, /usr/bin..., loggar i /var/logs, specialfiler i /dev. Man ska inte behöva köra file på varje fil. De ska ligga där de hör hemma. Du vet att alla i /usr/bin är binärer, då behöver du inte köra file.

Förkortningarna finns för att kommandon ska gå snabbare att skriva.
Citera
2013-07-31, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Om du lägger katalogen i PATH behöver du inte köra med ./program.
När det gäller VirtualBoxs Gästtillägg brukar jag skippa skriptet, som är en jävla sörja, och köra VBoxLinuxAdditions.run direkt.
Ditt klagande på filhanteraren kan fixas med ett tillägg, beroende på vilken filhanterare du har. I Dolphin tror jag ett sådant val redan finns i högerklicksmenyn.

När det gäller att veta vilken typ av fil filen foobar är, kan du köra file foobar. file talar om vilken typ av fil det är i sådana fall.
Fast det är ju därför man har mappar. Binärer i /bin, /usr/bin..., loggar i /var/logs, specialfiler i /dev. Man ska inte behöva köra file på varje fil. De ska ligga där de hör hemma. Du vet att alla i /usr/bin är binärer, då behöver du inte köra file.

Förkortningarna finns för att kommandon ska gå snabbare att skriva.

Härligt med en bra insiktsfullt klargörande av Linux uppbyggnad,
Jag är själv ganska nördig på både Linux o Windows, men ibland blir man irriterad, skitsaker egentligen ja..
I mitt fall så har jag sällan stött på att VBoxLinuxAdditions.sh shell script fallerar men visst har det hänt,
Ja Unix byggdes upp för att realisera tanken om att allt i datorn kan betraktas som "filer". Ett motiv var också att konkurrera med IBM i stordatorsammanhang, framförallt att göra ett bättre skalbart op system. Unix projektet fick sin början hos AT & T men många västeuropeiska universitet bidrog till ideer och genomförandet, det var i grunden en öppen atmosfär liknannde Linux utvecklingen. Man avsåg att göra bättre lösningar än vad IBM presterade efstersom IBM ägde så att säga alltför mycket rättigheter kring deras stordatorer, tex op systemen och många program, och ingen fick in o peta i koden utan deras vetskap.

Allt sköttes via terminal därför är förkortningaarna väldigt korta i allmänhet i Unix/Linux

Vi lever i en spännade tid och snart kanske vi får se 128bit fullfjädrade CPUer, men de har ju framförallt just nu bara kryptering/dekryptering/signalprocessing/multimedia som möjligt användningsområde, inte som traditionella CPUer, Menmen vi får se, somlliga analytiker tror det dröjer max 10 år, men fan vet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in