Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-25, 13:02
  #1
Medlem
Jag har fastnat på den här uppgiften och lyckas inte klura ut den själv. Jag har lärt mig att man räknar ut täckningsbidraget=särintäkter-särkostnader men det verkar inte riktigt funka här då det är st, volym och lite andra kostnader etc. Jag ber inte att ni gör uppgiften åt mig men försöker förklara för mig så jag förstår och vet hur jag ska räkna ut detta. Eventuellt lösa med andra siffror.


En produkt säljs till priset 45 kr exklusive moms. Produktens rörliga kostnad uppgår till 15 kr/st, den fasta kostnaden till 3 000 000 kr vid tillverkningsvolymen 200 000 st.
Beräkna täckningsbidrag/st
Citera
2013-07-25, 13:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kohlers
Jag har fastnat på den här uppgiften och lyckas inte klura ut den själv. Jag har lärt mig att man räknar ut täckningsbidraget=särintäkter-särkostnader men det verkar inte riktigt funka här då det är st, volym och lite andra kostnader etc. Jag ber inte att ni gör uppgiften åt mig men försöker förklara för mig så jag förstår och vet hur jag ska räkna ut detta. Eventuellt lösa med andra siffror.


En produkt säljs till priset 45 kr exklusive moms. Produktens rörliga kostnad uppgår till 15 kr/st, den fasta kostnaden till 3 000 000 kr vid tillverkningsvolymen 200 000 st.
Beräkna täckningsbidrag/st

Rörliga kostnaden -> 200 000 st x 15 kr = 3 MSEK
Fasta kostnaden -> 3 MSEK
Intäkt vid försäljning av samliga -> 9MSEK

täckningsbidraget uppgår till 3MSEK på försäljning av 200 000 enheter.
Täckningsbidrag per enhet = 15 kr

PS. Man blir smått orolig att folk inte kan räkna ut dessa grejerna själv... DS.
Citera
2013-07-25, 14:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Rörliga kostnaden -> 200 000 st x 15 kr = 3 MSEK
Fasta kostnaden -> 3 MSEK
Intäkt vid försäljning av samliga -> 9MSEK

täckningsbidraget uppgår till 3MSEK på försäljning av 200 000 enheter.
Täckningsbidrag per enhet = 15 kr

PS. Man blir smått orolig att folk inte kan räkna ut dessa grejerna själv... DS.

Nja, nu har du väl räknat ut vinst per enhet?

Täckningsbidraget är väl ändå 45-15 = 30 kr? Den fasta kostnaden är ju just fast och täckningsbidraget påverkas ju inte av volymen.

Så länge en produkt har positivt täckningsbidrag så är den värd att tillverka, men det kan ändå leda till förlust eftersom det totala täckningsbidraget inte täcker de fasta kostnaderna.

Vid prioritering av produktion produceras i första hand de produkter med högst täckningsbidrag.
Citera
2013-07-25, 15:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Nja, nu har du väl räknat ut vinst per enhet?

Täckningsbidraget är väl ändå 45-15 = 30 kr? Den fasta kostnaden är ju just fast och täckningsbidraget påverkas ju inte av volymen.

Så länge en produkt har positivt täckningsbidrag så är den värd att tillverka, men det kan ändå leda till förlust eftersom det totala täckningsbidraget inte täcker de fasta kostnaderna.

Vid prioritering av produktion produceras i första hand de produkter med högst täckningsbidrag.


Tack för hjälpen. Det var mycket enklare än vad jag trodde, det var väl det som vilseledde mig lite..
Citera
2013-07-25, 16:41
  #5
Medlem
Om man ska beräkna det totala täckningsbidraget i samma fråga då?

(En produkt säljs till priset 45 kr exklusive moms. Produktens rörliga kostnad uppgår till 15 kr/st, den fasta kostnaden till 3 000 000 kr vid tillverkningsvolymen 200 000 st.
)


Det är ju totala särintäkter - totala särkostnader.

Är det också bara 45-15 eller räknas de fasta kostnaderna också in?
Ärligt talat har jag ingen aning om vad tillverkningsvolym är heller så om någon vill hjälpa med det får ni gärna förklara.

Tacksam för hjälp!
Citera
2013-07-25, 16:47
  #6
Medlem
Läs http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ckningsbidrag så kommer du kunna lösa uppgifterna galant då det är väldigt basic grejer du frågar om.
Citera
2013-07-25, 16:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Läs http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ckningsbidrag så kommer du kunna lösa uppgifterna galant då det är väldigt basic grejer du frågar om.

Hej!

Jag har läst detta på wikipedia och på andra sidor. Sidan du länkade står det heller ingenting om totalt täckningsbidrag bara det "vanliga" täckningsbidraget. Det jag kan och förstår löser jag själv och eventuellt dubbelkollar här. Tacksam för hjälp!
Citera
2013-07-25, 19:52
  #8
Medlem
någon?
Citera
2013-07-25, 20:08
  #9
Medlem
upsteppers avatar
Det är "nicket" mittåt som har det rätta svaret, särkostnad=rörlig kostnad.
Hoppas att du litar på det, annars googla bara lite, svaret finns på nätet....
Citera
2013-07-25, 20:19
  #10
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kohlers
Om man ska beräkna det totala täckningsbidraget i samma fråga då?

(En produkt säljs till priset 45 kr exklusive moms. Produktens rörliga kostnad uppgår till 15 kr/st, den fasta kostnaden till 3 000 000 kr vid tillverkningsvolymen 200 000 st.
)


Det är ju totala särintäkter - totala särkostnader.

Är det också bara 45-15 eller räknas de fasta kostnaderna också in?
Ärligt talat har jag ingen aning om vad tillverkningsvolym är heller så om någon vill hjälpa med det får ni gärna förklara.

Tacksam för hjälp!

Tillverkningsvolym är lika med antalet producerade enheter.
Särkostnad är lika med rörlig kostnad, fasta kostnader räknas inte in i ditt exempel.
Fasta kostnader är t ex, lokalhyra, avskrivningar på maskiner och inventarier,
de är fasta, alltså oberoende av hur mycket du producerar.

Rörliga kostnader är t ex löner, el, inköp av metall (om du svarvar ngt i metall),
om du ökar produktionen så måste du köpa mer "grundmaterial", elkostnaderna ökar
men inte avgiften för abonnemanget för den kostnaden har du oavsett hur mycket du
förbrukar, lönerna ökar för att fler arbetstimmar går åt vid den utökade produktionen.

Bara lär dej skillnad mellan rörlig och fast kostnad grundligt så kommer du att förstå
resten per automatik, hoppas jag.

Önskar dej all lycka till!

EDIT: Täckningsbidraget per enhet, som mittåt beskrev, 30 kr.
Totala täckningsbidraget 200.000 X 30 kr = 6 miljoner kr.
__________________
Senast redigerad av upstepper 2013-07-25 kl. 20:24.
Citera
2013-07-26, 10:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Tillverkningsvolym är lika med antalet producerade enheter.
Särkostnad är lika med rörlig kostnad, fasta kostnader räknas inte in i ditt exempel.
Fasta kostnader är t ex, lokalhyra, avskrivningar på maskiner och inventarier,
de är fasta, alltså oberoende av hur mycket du producerar.

Rörliga kostnader är t ex löner, el, inköp av metall (om du svarvar ngt i metall),
om du ökar produktionen så måste du köpa mer "grundmaterial", elkostnaderna ökar
men inte avgiften för abonnemanget för den kostnaden har du oavsett hur mycket du
förbrukar, lönerna ökar för att fler arbetstimmar går åt vid den utökade produktionen.

Bara lär dej skillnad mellan rörlig och fast kostnad grundligt så kommer du att förstå
resten per automatik, hoppas jag.

Önskar dej all lycka till!

EDIT: Täckningsbidraget per enhet, som mittåt beskrev, 30 kr.
Totala täckningsbidraget 200.000 X 30 kr = 6 miljoner kr.

Hej!
Tack så mycket! Jag förstår skillnaden på rörliga och fasta kostnader, var osäker på om särkostnader bara gällde rörliga eller om det gällde både och. Men tack så jättemycket för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback