• 1
  • 2
2013-07-25, 11:15
Medlem
pljeskavica är min nya favoritsak i världen men jag är lite rädd för att sluta på en rascal. vill börja göra min egen.

brukar ni ha ajvar i? vilken kajmak och var inhandlas den? bra affär i malmö för detta? vilka grönsaker? hur viktigt är det att det är just lepinjebröd, vill tro att det går med alla bröd?

saar vi!
Citera
2013-07-25, 11:43
Medlem
christerys avatar
Är det inte bara en lite kryddig pannbiff, då funkar ju vilket gammalt formbröd som helst.

Ajvaren skulle jag ha som tillbehör med lite rå lök och pommes eller kokt potatis. Lite som en hamburgare utan bröd - eller brödet är i burgaren ju.

Samma recept finns väl i alla länder, vi kallar den pannbiff. Pannbiff med stekt lök och kokt potatis och lingonsylt skulle jag nog föredra. Men det är ju jag det.
Citera
2013-07-25, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strictly4myniggaz
pljeskavica är min nya favoritsak i världen men jag är lite rädd för att sluta på en rascal. vill börja göra min egen.

brukar ni ha ajvar i? vilken kajmak och var inhandlas den? bra affär i malmö för detta? vilka grönsaker? hur viktigt är det att det är just lepinjebröd, vill tro att det går med alla bröd?

saar vi!
Allting är ju smaksak. Vilken Ajvar, bröd eller andra tillbehör är upp till dig själv. Det finns vissa påbud som jugoslaver (ja jag vet att det inte heter så länge ) påbjuder men i slutändan bör din egen gom bestämma valet. Själv har jag träffat på många juggar vars smak har varierat kraftigt.

En sak är säker. Man blandar inte i Ajvar i själva smeten .

Kajmak/kaymak finns antingen på burk eller som färskvara. Finns i orientaliska affärer. Om du inte hittar den så kan du alltid fixa din egen variant på genomdroppad grädde, mascarpone och en skvätt citronsaft. Denna ingrediens är dock inget måste (liksom ajvar). Du kör helt enkelt på det du finner gott.

~Paul~
Citera
2013-07-25, 12:47
Medlem
tack för svaren! min rent personliga åsikt är att kajmaken är the bomb och gör hela rätten väsensskilld från en vanlig burgare. frågan är om det är samma kajmak man kan köpa i välsorterade smålivs eller om den är tillred på ngt vis. vi får se. ska testa idag. avlägger rapport sen
Citera
2013-07-26, 18:59
Medlem
paparazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strictly4myniggaz
vilken kajmak och var inhandlas den? bra affär i malmö för detta? vilka grönsaker? hur viktigt är det att det är just lepinjebröd, vill tro att det går med alla bröd?

Kajmak på burk (som jag dock glömt fabrikatet på, men som smakar som den gör nere på Balkan) finns i kyldisken hos http://www.lucufood.se vid Sallerupsvägsrondellen i Malmö. Där kan man även köpa både färsk och djupfryst lepinja, så förstör inte pljeskavican genom att fuska med brödet!

När det gäller grönsaker så verkar dessa variera från land till land på Balkan. Det allra vanligaste är dock rå, hackad lök. På en del ställen har jag också fått sallad, skivad tomat och saltgurka till pljeskavican.
Senast redigerad av paparazzi 2013-07-26 kl. 19:48.
Citera
2023-01-30, 17:40
Bannlyst
Nu blev jag sugen på äta Pljeskavica i veckan.

Vegeta har jag istället för salt.
Svartpeppar

För övrigt såhär med bikarbonat och grejjer som i Zeinas recept för att få dom extra saftiga

https://zeinaskitchen.se/pljeskavica/

äter Pljeskavica helst med råstekt grovriven potatis
eller skivad råstekt potatis.

Zeinas recept rekommenderas, men byt ut gärna salt mot Vegeta för mer Balkan style
Citera
2023-08-02, 20:01
Bannlyst
Såhär gör jag min.

Likt Nobelfestmiddagen som var med denna rätt

https://karlstein.nu/likt-en-pljeskavica-pa-nobelfest/

Pljeskavica med typisk potatis – recept 4 personer
500-600 gr finmald nötfärs
1 msk paprikapulver
1 msk tomatpuré
1/2 röd finhackad torkad chilifrukt
2 msk ströbröd
1 ägg
2 msk kolsyrat vatten
1 msk rött vin
1 tsk finhackad vitlök
2 msk finhackad gul lök
salt & peppar

Tillbehör
Bearnaisesås, gräddfil, hackad rödlök, ajvar eller sambal oeleck. Koriander hör nog egentligen inte till, men passar underbart till potatisen, köttet och allt det andra.

Börja med potatisen så att den kommer in i ugnen. Se nedan.
Stek på kryddor, tomatpuré, vitlök och gul lök i smör i en stekpanna. Blanda sedan med övriga ingredienser i en skål. Låt svälla något och tillsätt sist köttfärsen. Blanda runt och smaka sedan av smeten, vad gäller mängden salt.
Forma fyra biffar. Stek i 2-3 minuter på varje sida och låt sedan gå klart i ugnen bredvid potatisen under de sista minuterna.

Typisk potatis (i ugn råstekta potatisstavar)
1 kg fast potatis i (tunna stavar)
25 g smör
2 msk tomatpuré
2 msk paprikapulver
2 tsk hackad vitlök
salt & peppar

Stek på tomatpuré, vitlök och samtliga kryddor med lite olja i stekpanna. Blanda sedan med potatisen som skurits, alternativt körts i matberedare till tunna stavar. Stek potatisen i en långpanna i ugn i ca 180 grader. Rör om emellanåt så att potatisen aldrig får någon stekyta. Beroende på ugn är den färdig efter ca 30-45 minuter. Servera med tillbehören

Som tillbehör har jag
Bearnaisesås, hackad gullök, ajvar en medium stark. Jag blandar Vanlig och stark Ajvar ur burkar i
en liten skål. 50/50 av båda.
Vanlig sallad till med gurka, tomat, isberg.

Ni bara måste prova den här

Jag gör tjocka biffar, tänk er Pannbiffar stora
Citera
2023-08-03, 17:29
Medlem
Sladdarens avatar
ganska likt Cevapi
Citera
2023-08-03, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
ganska likt Cevapi

Ja. Det går lika bra göra som Cevapi eller som Biffar faktiskt. Prova gärna båda. Välj den form
du föredrar äta och laga kött på.
Stora biffar går lättare laga. Men Cevapi järparnas form är trevligare om man
vill ha en finare presentation. Det kräver lite mer tid och kärlek. Brukar faktiskt variera själv
Citera
2023-08-03, 22:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Ja. Det går lika bra göra som Cevapi eller som Biffar faktiskt. Prova gärna båda. Välj den form
du föredrar äta och laga kött på.
Stora biffar går lättare laga. Men Cevapi järparnas form är trevligare om man
vill ha en finare presentation. Det kräver lite mer tid och kärlek. Brukar faktiskt variera själv

Japp, kände inte riktigt till den där svårstavade pljeskavica men de finns mycket förgreningar till varann ang original recept och annat med avdrag och tillägg som i många rätter som är "släkt med varann" Blir å köra på denna biff ochså ;-) Roligt med köttfärsbiffar som har ett visst namn med ett visst innehåll och kryddning samt tillbehör ifrån ett vist land i början

Citat:
Pljeskavica är i huvudsak samma sak som slovenska cevapi. Köttet tillagas och kryddas på samma sätt, men den enda referensen är att de i detta fall är korvformade och inte pattyformade. Utöver det serveras cevapi också med gräddfil och vanligtvis med lepinjabröd.
Citera
2023-08-03, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Japp, kände inte riktigt till den där svårstavade pljeskavica men de finns mycket förgreningar till varann ang original recept och annat med avdrag och tillägg som i många rätter som är "släkt med varann" Blir å köra på denna biff ochså ;-) Roligt med köttfärsbiffar som har ett visst namn med ett visst innehåll och kryddning samt tillbehör ifrån ett vist land i början

Jajamen. Men prova gärna med Bea och potatis. Otroligt gott. Passar bra ihop med Ajvar och Bea.
Rå lök är viktigt med.
Bjud gärna någon vän eller nära. De får en redig överraskning. Så gott, något helt nytt liksom.
Biffar är enkelt göra, och saftigt med. Sen med tiden kan du prova finjustera kryddorna efter egen smak.
Citera
2023-08-04, 10:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Jajamen. Men prova gärna med Bea och potatis. Otroligt gott. Passar bra ihop med Ajvar och Bea.
Rå lök är viktigt med.
Bjud gärna någon vän eller nära. De får en redig överraskning. Så gott, något helt nytt liksom.
Biffar är enkelt göra, och saftigt med. Sen med tiden kan du prova finjustera kryddorna efter egen smak.

Ska göra det minsann
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in