Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-19, 19:10
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
ok, Din sanning är inte på något sätt allmängiltig så dig behöver man ju inte ta på allvar enligt dig själv då.
Så är det. Vem som säger något är oviktigt. Det viktiga är argumentet. Så det Gud påstås säga, eller hens anhängare, ska granskas som vilket argument som helst.
Citera
2019-01-19, 19:14
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så är det. Vem som säger något är oviktigt. Det viktiga är argumentet. Så det Gud påstås säga, eller hens anhängare, ska granskas som vilket argument som helst.
Sa du ja.
Citera
2019-01-19, 19:19
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Sa du ja.
Japp.
Citera
2019-01-19, 21:22
  #496
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
ok, Din sanning är inte på något sätt allmängiltig så dig behöver man ju inte ta på allvar enligt dig själv då.

Just precis, eftersom det i moralfrågor inte finns några givna sanningar. Det handlar mer om vad man anser plausibelt och vad som tilltalar ens egen moraliska kompass. Och jag kan säga att min min moraliska kompass pekar åt ett annat håll än bibelns.
__________________
Senast redigerad av proconsul 2019-01-19 kl. 21:33.
Citera
2019-01-19, 23:42
  #497
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Du tycker inte att det finns ett antal bättre argument om varför det är fel att våldta barn, än att det antyds i bibeln?

Och vad skulle det argumentet vara baserat på, menar du?

Citat:
Sen undrar jag också om det är moraliskt riktigt att stena barn som inte lyder sina föräldrar? Det har ju gud sagt, så då är det väl så?

Om du citerar Bibelstycket så skriver jag gladeligen under på det, men du väljer att medvetet vränga verserna. Oärlighet är ateistens credo.
Citera
2019-01-20, 00:06
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Just precis, eftersom det i moralfrågor inte finns några givna sanningar. Det handlar mer om vad man anser plausibelt och vad som tilltalar ens egen moraliska kompass. Och jag kan säga att min min moraliska kompass pekar åt ett annat håll än bibelns.
Ok, du menar alltså att det är absolut sant att det i moralfrågor inte finns några givna sanningar, då vet vi att du tycker det.

Vad blir ditt svar på TS fråga?
Citera
2019-01-20, 00:10
  #499
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Det är inte på godtyckliga grunder jag hävdar att välbefinnande är en bra grund att utgå i från. Det är din falska dikotomi mellan "absolut sanning" eller "ingenting" som ställer till det. Det är iofs rätt vanligt bland kreationister och andra fundamentalister.

Jo, det är visst på godtyckliga grunder, eftersom du inte kan leda i bevis att det flyktiga begreppet "välbefinnande" överhuvudtaget innehar något som helst objektivt egenvärde. Således är din grund godtycklig. Jag väljer att ignorera ad hominem-argumenten.

Citat:
Nej. Absoluta sanningar är ingenting som någonsin kan uppnås.

Det är alltså inte sant att mord är dåligt och måste förbjudas?

Citat:
Har inte påstått att det är en absolut sanning. Men det rör sig som sagt inte om något totalt godtyckligt. Ditt alternativ (bibeln) är däremot ren godtycklighet.

Om det inte är en sanning kan vi inte basera vår moral på den. Bibeln är inte godtycklig; den erbjuder ett externt objektivt moralsystem.

Citat:
Det är som sagt bara ett ogrundat påstående att det krävs en gud för att ha moral.

Nej, eftersom metafysiska sanningar inte kan ledas i bevis empiriskt och således kräver en allvetande förkunnare av sanning. Om du inte baserar din moral på sanning så är den subjektiv, godtycklig, formbar och meningslös.

Citat:
I den personens ögon är det givetvis så. Men med välbefinnande som grund, kan man enkelt påvisa att det är en bättre idé att inte mörda.

Kan man? Med välbefinnande som grund, kan du påvisa att den mördade personen är i ett sämre tillstånd än dig själv?

Citat:
Jag har förstått att du är vidskeplig och saknar empati. Som tur är så är din sort i minoritet i detta land.

Jag saknar inte empati. Jag har den Helige Ande och Guds lag skriven i mitt hjärta.

Citat:
Varför? Därför att din påhittade gud säger det?

Så står det i Bibeln.

Citat:
Nej, det går inte bevisa att det rent objektivt är bättre. Men nu förhåller det sig onekligen som så att människor 1) existerar
2(i stort sett) alltid föredrar livet framför döden . Och det har naturliga, logiska förklaringar. Inga förklaringar som en faktaresistent kreationist skulle förstå såklart, då det handlar om evolutionsbiologi. Men det är som det är, oavsett. Vi finns, vi har en stark överlevnadsinstinkt, vi vill leva. Huruvida det är en absolut objektiv sanning att det är bättre att vi finns än inte, är totalt irrelevant.

Tack! Dina vänner proconsul och kiss74 har redan erkänt sig besegrade, det var dags för dig att komma till skott. Du kan alltså inte ens bevisa att det är sämre att vara död än levande, men vill ändå att jag ska köpa din bisarra sekulära moralism på blott ditt ord...? Vad människor föredrar är dels subjektivt, och dels så står människors subjektiva uppfattning ofta i konflikt med andras; det kan ligga i någons subjektiva intresse att du är död, men du själv föredrar att leva. Jag ser att du slänger dig med begrepp som "i stort sett", "vill", "föredra". Så talar inte personer med sanning, empiri och vetenskap på sin sida, och du försöker ju ändå rättfärdiga ett sekulärt moralsystem, så någonstans måste ju sanningen komma in i bilden... Jag väntar!

Det är för övrigt ironiskt att du åberopar begreppet "kreationist", när ateistisk abiogenesis bokstavligen är baserat på en religiös tro om att liv kan uppstå spontant.

Citat:
Nej, det är ett korrekt påstående.

Nej. Du påstod att det för oss är "uppenbart något positivt att leva", trots att du öppet erkänner att du inte kan bevisa denna premiss eller att det är bevisat att existens är bättre än icke-existens.

Citat:
Så man måste alltså sitta och hitta på att man sitter på absoluta sanningar för att ha något att komma med. Okej.

Nej. Om "sanningen" hittats på av dig själv är den subjektiv. Du kan t.ex. luta dig mot Guds ord, som är skrivet av Honom och inte av mig eller dig.

Citat:
Nej, det är bara halmdocka.

Nej, du erkände ovan att du inte kunde bevisa någon aspekt av din moral.

Citat:
Det behövs ingen påhittad absolut auktoritet för att enkelt kunna påvisa att dessa saker inte är bra.

Definiera "bra", och bevisa att definitionen av "bra" är sann och har ett objektivt egenvärde.

Citat:
Att abortera ett foster definieras inte som mord, punkt slut.

Jag gav dig definitionen av mord, vilken prima facie innefattar abort. Att vi har lagar i Sverige som undantar vissa former av mord från definitionen/lagförandet av mord har ingenting med definitionen av mord som sådan att göra. Om vi gör det lagligt att mörda svenskar innebär inte det att mord på svenskar inte är mord.

Citat:
Frågan är om det är ett bättre alternativ att abortera en minimal cellklump eller att låta ett oönskat barn komma till världen.

Det är alltså bättre för barnet att vara dött än att leva?
__________________
Senast redigerad av Skogsvatte 2019-01-20 kl. 00:13.
Citera
2019-01-20, 00:12
  #500
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur avgör du att pedofili ingår i all ”orättfätdighet”?

För att det faller under otukt, oavsett om vi definierar pedofila handlingar som "fördärvade" enligt den bibliska definitionen.
Citera
2019-01-20, 01:43
  #501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Absoluta sanningar är ingenting som någonsin kan uppnås.
Att påstå att något är absolut sant kan som sagt vilken dåre som helst göra.
ok, din absoluta sanning är att det absolut ligger till så?

Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Ditt alternativ (bibeln) är däremot ren godtycklighet.
Så det är en absolut sanning att Bibeln är godtycklig?

Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Det är som sagt bara ett ogrundat påstående att det krävs en gud för att ha moral.
du menar att det är absolut sant att det är ett ogrundat påstående?

Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
du tror väl inte på allvar att anledningen till att den absoluta majoriteten känner avsky inför tanken på att mörda, beror på att det står i bibeln att man inte skall göra det?
Aldrig funderat över att Gud som skapade människan vet precis hur människan känner och fungerar och att det är därför som Gud sa till oss hur saker ska vara?
Citera
2019-01-20, 09:22
  #502
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Ok, du menar alltså att det är absolut sant att det i moralfrågor inte finns några givna sanningar, då vet vi att du tycker det.

Vad blir ditt svar på TS fråga?

Att det är galet.
Citera
2019-01-20, 09:26
  #503
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte



Tack! Dina vänner proconsul och kiss74 har redan erkänt sig besegrade,

Vad betyder det? Jag har definitivt inte erkänt mig "besegrad".
Citera
2019-01-20, 11:05
  #504
Medlem
Oj, läste att jag blivit besegrad. Men jag vet inte riktigt i vad?
Hoppas jag märker detta och ändrar ståndpunkt i frågan (frågorna) det gäller. Det brukar jag göra när jag blir besegrad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback