Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-16, 01:03
  #553
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det finns många som heter många namn.
Många heter Jesus, andra Maria, men de är ändå inte bibelns Maria eller jesus.
Att heta gud gör inte barnet till gud.

Faktisk läste jag noga igenom över 50 olika påstådda jesus profetior i gt innan jag avsade mig kristendomen. Lösrykta verser tagna ur sitt sammanhang är bara kristet önsketänkande.

Ändå kan du inte på ett övertygande eller trovärdigt vis avfärda tydliga profetior. Om du någonsin höll Bibeln för auktoritär hade du aldrig nått en så absurd konklusion.
Citera
2019-03-23, 21:54
  #554
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ändå kan du inte på ett övertygande eller trovärdigt vis avfärda tydliga profetior. Om du någonsin höll Bibeln för auktoritär hade du aldrig nått en så absurd konklusion.
Nu var det jag som var saklig och citerade texten så det tydligt syntes att jag inte väjer för fakta, men du kunde inte visa att att profetian handlade om ett gudabarn, utan gick till personangrepp i brist på argument.

Jo, jag tror att Bibeln är gudomligt inspirerad, men inte de kristna tilläggstexterna i nya testamentet.

Ock, jag längtar tillbaka till gemenskapen i kyrkan, men jag kan inte delta när jag tror det är fel. Fortfarande umgås jag med några vänner från kyrkan. Att bryta mot Guds bud är synd, inte att tro fel. Jag unnar dem att leva i den trevliga gemenskapen i kyrkan. Jag hade aldrig tänkt lämna kristendomen, men kan inte tvinga mig vara med när jag ser att det inte är sant eller håller för prövning. Jag är ingen ond förstockad person, utan följer det jag ser är mer sant.
Citera
2019-03-24, 23:40
  #555
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nu var det jag som var saklig och citerade texten så det tydligt syntes att jag inte väjer för fakta, men du kunde inte visa att att profetian handlade om ett gudabarn, utan gick till personangrepp i brist på argument.

Jo, jag tror att Bibeln är gudomligt inspirerad, men inte de kristna tilläggstexterna i nya testamentet.

Ock, jag längtar tillbaka till gemenskapen i kyrkan, men jag kan inte delta när jag tror det är fel. Fortfarande umgås jag med några vänner från kyrkan. Att bryta mot Guds bud är synd, inte att tro fel. Jag unnar dem att leva i den trevliga gemenskapen i kyrkan. Jag hade aldrig tänkt lämna kristendomen, men kan inte tvinga mig vara med när jag ser att det inte är sant eller håller för prövning. Jag är ingen ond förstockad person, utan följer det jag ser är mer sant.

Jag var den som tydligt poängterade textens bokstavliga innebörd; du var den som drog förnuftsvidriga slutsatser från texten och förnekade innebörden. Om du trodde att Bibeln var gudomligt inspirerad hade du trott på Jesus som Herre. Så enkelt är det. Jag vet inte vilken demonisk "gud" du dyrkar, men det jag vet är att det i sken av GT och NT omöjligen kan vara Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.
Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Denna är Antikrist, som förnekar Fadern och Sonen.
Citera
2019-03-25, 09:00
  #556
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jesus är Gud. Det framgår med tydlighet i både GT och NT. Vad jag anser om Upp. 7:9...? Hurså?

Knappast nej, och framförallt inte i GT, där han inte ens nämns.Och du kan nog lista ut vad jag syftar till med Upp. 7:9.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback