Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-24, 03:07
  #1
Medlem
ToBeFranks avatar
Om Utöyamördaren Anders breivik tar emot jesus och blir frälst så kommer han till himlen/paradiset när han dör om jag har förstått det rätt. De av hans offer som inte hade någon gudstro får spendera evigheten annorstädes, i helvetet kanske? Vad tycker ni om det?
Citera
2013-07-24, 03:19
  #2
Medlem
karatekung90s avatar
Ja stämmer detta så finns det ju någon himmelsk rättvisa i alla fall.

Kommunister brukar inte ha något gudatro, så jag tror och hoppas de istället finner det nyttosammare att skyffla kol nere ifrån helvetet pga sina helt åt helvete politiska uppfattningar.
De och Stalin tävlar nog just nu om vem som kan skyffla fortast.

OffT
Förvånande att de uteupliviar ett nytt indoktrioneringsläger i Norge i år, man trodde ju liksaom att de lärt sig läxa och att poletten trillat ner. Då det inte är ok med terroristläger i sann kommunist/ vänsteranda.
Citera
2013-07-24, 03:48
  #3
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Förvånande att de uteupliviar ett nytt indoktrioneringsläger i Norge i år

Kort fråga bara: Vad betyder "uteupliviar"?
Citera
2013-07-24, 09:40
  #4
Medlem
Du tycker inte han har gått emot budord nummer 6?
Citera
2013-07-24, 10:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Om Utöyamördaren Anders breivik tar emot jesus och blir frälst så kommer han till himlen/paradiset när han dör om jag har förstått det rätt. De av hans offer som inte hade någon gudstro får spendera evigheten annorstädes, i helvetet kanske? Vad tycker ni om det?
Nej! Man kommer inte till paradiset. Är man död så är man död. I alla fall om vi pratar om kristendomen. Det är först vid Jesus återkomst som de döda kommer till liv. Paradiset är på jorden.
Citera
2013-07-24, 10:24
  #6
Medlem
johanjosefssons avatar
Du tänker på helt fel sätt.

Breivik gjorde Utöya till ett helvete. För barnen på Utöya blev vistelsen ett helvete.
Breivik sitter i fängelse vilket är ett helvete för honom. Han har inte segrat med det han har gjort. Och barnens föräldrar har inte heller segrat. Kontentan av det hela är att våld föder våld och det är vi själva på planeten som avgör vad vi vill göra.


Citat:
Paradiset är på jorden.

Där har du det! Äntligen någon som greppat det.


Vi kan göra Jorden till ett paradis att leva på tillsammans, utan krig fattigdom och svält. Eller vi kan bråka, döda varandra och bli hynsade av Judarna tills vi går under. Oavsett vilket vi gör så är det bara vi själva som kan påverka situationen på Jorden. Om kommunisterna eller Judarna vill förstöra världens samhälle och sno åt sig alla pengarna så bidrar dom till att göra Jorden till ett helvete. Men om dom skulle skärpa sig och släppa sin egoism så skulle Jorden bli ett steg på vägen mot himmelriket.

ÄR DU MED MIG, TS????
Citera
2013-07-24, 10:46
  #7
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Du tycker inte han har gått emot budord nummer 6?

Budorden är svammel ändå. Vem har inte någon gång arbetat på sabbaten och vem har inte begått tankebrott angående begär? Om det är kriterierna hamnar vi alla i helvetet.
Citera
2013-07-24, 11:20
  #8
Moderator
Tinuviels avatar
Om Breivik tror på Gud och har accepterat Jesus som Guds son är han närmare himmelriket än de ungdomar som dog som ateister. På annat sätt kan väl inte kristen logik tolkas.
Citera
2013-07-24, 11:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Om Utöyamördaren Anders breivik tar emot Jesus och blir frälst så kommer han till himlen/paradiset när han dör om jag har förstått det rätt. De av hans offer som inte hade någon gudstro får spendera evigheten annorstädes, i helvetet kanske? Vad tycker ni om det?

abb kan få synderenes förlåtelse om han omvänder sig i sitt hjärta och tar emot jesus som sin frälsare. Det är upp till Gud att dömma oss vid dommedagen och det finns inget som säger att ytöya offren inte har kommit till himmelen oavsett vad de trodde på eller inte. Bibelen är Gud sina ord till oss, Hans barn. Gud kan själv gå emot sina egna ord och är inte bunden till Bibelens text. Problemet med abb är att han saknar sjukdomsinsikt.
Citera
2013-07-24, 12:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Budorden är svammel ändå. Vem har inte någon gång arbetat på sabbaten och vem har inte begått tankebrott angående begär? Om det är kriterierna hamnar vi alla i helvetet.

Och om det nu finns en gud, tror du att han likställer arbete på sabbaten med massmord?
Citera
2013-07-24, 12:28
  #11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Och om det nu finns en gud, tror du att han likställer arbete på sabbaten med massmord?

Om vi nu ska tro att budorden har olika tyngd så är det väl intressantare att fråga sig om Gud likställer ett brott mot budord nr 1 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig) med ett brott mot budord nr 6 (du ska inte dräpa).
Citera
2013-07-24, 12:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om vi nu ska tro att budorden har olika tyngd så är det väl intressantare att fråga sig om Gud likställer ett brott mot budord nr 1 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig) med ett brott mot budord nr 6 (du ska inte dräpa).

Det är väl klart att budorden har olika tyngd. Det första budordet är det viktigaste.

Detta är dock inte viktigt utan jag tror knappast att en eventuell gud jämställer massmord med arbete på sabbaten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback