Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-23, 20:36
  #1
Medlem
Hej!

Går dessa fortfarande att skaffa? Tänkte så det inte kommit någon ny idiot lag
som gör att det inte finns längre...


Någon som har koll?
Citera
2013-07-23, 20:42
  #2
Medlem
ebqts avatar
Kontantkort är väl alltid anonyma, så länge du köpt det med kontanter (alltså ej bank-/kreditkort) så blir det svårt att spåra det till dig. Tror att du kan vara lugn.
Citera
2013-07-23, 20:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Kontantkort är väl alltid anonyma, så länge du köpt det med kontanter (alltså ej bank-/kreditkort) så blir det svårt att spåra det till dig. Tror att du kan vara lugn.


Jo jag vet, men tänkte nu när det kommit massa konstiga lagar för betalsms m.m så tänkte jag om dessa fortfarande existerar år 2013?

(Och nej kontantkort är inte alltid anonyma, tidigare så ville telia och gjorde mer eller mindre allt i sin makt för att få kunden att registrera kontantkortet direkt vid köp.)
Citera
2013-07-23, 20:51
  #4
Medlem
sharkbaits avatar
Trots att du betalar cash över disk så går det att spåra när simkortet såldes och därefter kommer det antagligen gå att spåra dig via övervakningskameror, din telefon, din bil m.m.

Det bästa du kan göra är att plocka på dig när försäljare står och delar ut gratis simkort mitt i stan.
Citera
2013-07-23, 21:06
  #5
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Trots att du betalar cash över disk så går det att spåra när simkortet såldes och därefter kommer det antagligen gå att spåra dig via övervakningskameror, din telefon, din bil m.m.

Det bästa du kan göra är att plocka på dig när försäljare står och delar ut gratis simkort mitt i stan.

visst kan du plocka på dig lite simkort då de delar ut men tror inte du kan göra samma sak med en mobiltelefon då man kan också spåra dig via telefonen, alltså både telefonen OCH simkoret måste vara rena, inte bara ena.

sedan finns det en och en annan sak till man ska tänka på men det är en annan historia.
Citera
2013-07-23, 22:37
  #6
Medlem
Real1tyShrecks avatar
Man kan köpa billiga kontantkortstelefoner med kort på t ex Rusta mfl. Laddar gör man med kod som går att köpa i Pressbyrån mfl. Billigt - anonymt om man hanterar inköpen smart. Jag har en liggande hemma som reservtelefon om det skulle behövas.
Citera
2013-07-23, 23:25
  #7
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
visst kan du plocka på dig lite simkort då de delar ut men tror inte du kan göra samma sak med en mobiltelefon då man kan också spåra dig via telefonen, alltså både telefonen OCH simkoret måste vara rena, inte bara ena.

Absolut. Ursäktar om min text var otydlig men vad jag syftar på är enbart inhandladet av simkortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Real1tyShreck
Man kan köpa billiga kontantkortstelefoner med kort på t ex Rusta mfl. Laddar gör man med kod som går att köpa i Pressbyrån mfl. Billigt - anonymt om man hanterar inköpen smart. Jag har en liggande hemma som reservtelefon om det skulle behövas.

Köper du telefoner från rusta och betalar kontant kommer du fortfarande att lämna spår efter dig.

Planerar du t.ex. begå allvarligare brott såsom mord kommer polisen inte ha några större problem med att leta fram vem som köpte mobiltelefonerna.
Citera
2013-07-26, 21:52
  #8
Medlem
Real1tyShrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Köper du telefoner från rusta och betalar kontant kommer du fortfarande att lämna spår efter dig.

Planerar du t.ex. begå allvarligare brott såsom mord kommer polisen inte ha några större problem med att leta fram vem som köpte mobiltelefonerna.

Och hur ska det gå till? Ha lite framförhållning och handla inte dagen innan. Om du tänker begå brott så tycker jag visserligen att det är bra om du kan bli identifierad dock.
Citera
2013-07-26, 22:31
  #9
Medlem
bog11s avatar
Om dessutom mobilen slås på lite då och då lämnar den ett mönster i systemet.
Om man ringer med den också, så blir det betydligt lättare att identifiera användaren genom ett användarkontaktmönster.
Om man dessutom använder kortet i olika mobiler, eller olika kort i samma mobil så blir det faktiskt enkelt att identifiera användaren.
Citera
2013-07-26, 22:46
  #10
Medlem
cyber_zekes avatar
Provade att hämta ut telia kontant sim anonymt i Telia butiken, fick toknobben. Det gick minsann inte för sig
Gick då till en Phonehouse 50 meter bort och hämtade ut ett telia kontant sim utan att behöva registrera mig
Vitsen med detta är att jag slipper telesäljare. Har faktiskt aldrig ringt någon sådan till mig. Laddar alltid det med kontanter. Visst man kan spåra sim kortet till min adress, men eftersom jag inte planerar att göra något olagligt har jag inga problem med det (dessutom tror jag inte att någon lägger resurser på att kolla var anonyma simkort befinner sig om det inte har hänt något).
Citera
2013-07-26, 22:49
  #11
Medlem
det var någon kompis som sa att man var tvungen att registrera sitt kontaktkort...men jag hävdar att det är frivilligt..har själv abonnemang..
Citera
2013-07-27, 00:29
  #12
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobban
det var någon kompis som sa att man var tvungen att registrera sitt kontaktkort...men jag hävdar att det är frivilligt..har själv abonnemang..

I Sverige finns inget tvång på registrering.

Det finns en del fördelar bara. Enkel möjlighet till att stöldstänga, möjlighet till betaltjänster.

Finns förstås fördel med oregistrerat med. Svårare att få reda på vem som har numret, mindre reklam.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback