Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-23, 00:32
  #13
Medlem
pontus.cs avatar
Vi hade inga begränsningar vad gäller surfandet, däremot hotade skolan med att de kunde se allt vi gjorde, de gjorde stickprover på datorerna, samt att allt lagrades på något sätt de inte orkade förklara. Inga stickprover togs och ingen hade blivit påkommen för något. Jag har aldrig vågat testa gränserna, men jag tror att de bara snackar. På prov som skrevs på datorn sa de att de kunde se allt som gjordes i realtid, men det känns ju väldigt bullshit enligt mig. Såg en som facebookade lite mitt i allt, ingen sa något under provet. Det här skiljer ju sig ganska kraftigt kommun till kommun, skola till skola, men så var det hos mig iaf. Undrar också vilka påföljder som kan ske. Särskilt när det inte görs på arbetstid.

Filtret läggs enklast i nätverket/routern, inte i datorn. Eller det är vad jag tror. Men det här beror ju på. Vad sa dem/Sa dem (IT-snubbarna) något om det här? Ställde/har ni ställt några frågor?
Citera
2013-07-23, 00:54
  #14
Medlem
TorrentLovers avatar
Jag skulle kryptera och köra VPN. Bulletproof.
Citera
2013-07-23, 01:36
  #15
Medlem
ArgSkogsTomtes avatar
på den jag fick så behövde jag skriva på ett kontrakt, dom sa att jag skulle få vara admin på datorn och installera vad jag än vill för dom formaterar ändå datorerna då dom får tilbax dom.

men jag fick inte vara admin och jag kunde inte installera vad jag vill.
men jag fick in foobar 2000 och google chrome.

men inga sidor och sådant var blockat
Citera
2013-07-23, 01:56
  #16
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c
Vi hade inga begränsningar vad gäller surfandet, däremot hotade skolan med att de kunde se allt vi gjorde, de gjorde stickprover på datorerna, samt att allt lagrades på något sätt de inte orkade förklara. Inga stickprover togs och ingen hade blivit påkommen för något. Jag har aldrig vågat testa gränserna, men jag tror att de bara snackar. På prov som skrevs på datorn sa de att de kunde se allt som gjordes i realtid, men det känns ju väldigt bullshit enligt mig. Såg en som facebookade lite mitt i allt, ingen sa något under provet. Det här skiljer ju sig ganska kraftigt kommun till kommun, skola till skola, men så var det hos mig iaf. Undrar också vilka påföljder som kan ske. Särskilt när det inte görs på arbetstid.

Filtret läggs enklast i nätverket/routern, inte i datorn. Eller det är vad jag tror. Men det här beror ju på. Vad sa dem/Sa dem (IT-snubbarna) något om det här? Ställde/har ni ställt några frågor?


detta är vad de flesta skolor kör med faktiskt, man ger eleverna deras datorer, man ger dem ett kontrakt där de skriver på vad som gäller och sedan är det tuta och köra för de flesta men it-teknikerna får faktiskt utan misstanke ta stickkontroll då det är faktiskt skolans datorer fast du har skrivit på kontraktet såvida du inte fick datorn (alltså det blev elevens egendom)

det finns så många regler när det gäller sådant här så det är faktiskt bäst att fråga it om sådant, de måste generellt säga vad du får och vad du inte får.


Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jag skulle kryptera och köra VPN. Bulletproof.


man får inte kryptera en skoldator, det är för att inte försvåra arbetet för IT, skulle IT märka så får du antingen avkryptera den eller så är det böter, (beror lite på kontraktet man skrev på)


Citat:
Ursprungligen postat av ArgSkogsTomte
på den jag fick så behövde jag skriva på ett kontrakt, dom sa att jag skulle få vara admin på datorn och installera vad jag än vill för dom formaterar ändå datorerna då dom får tilbax dom.

men jag fick inte vara admin och jag kunde inte installera vad jag vill.
men jag fick in foobar 2000 och google chrome.

men inga sidor och sådant var blockat

det är så de flesta kör på, de vill ha det så enkelt som möjligt, sedan när det händer något oväntat så har dem (skolan) tummen upp i röven då de inte hade några rutiner för loggning eller policy för datorerna.

skolan jag jobbade på som tekniker hade enklare loggning av allt som gick från/till datorerna samt enklare övervakning och naturligtvis stickkontroll.
Citera
2013-07-23, 02:39
  #17
Medlem
TorrentLovers avatar
Givetvis får man kolla kontraktet. Om det inte står något om kryptering av lagringsenheter och nätverkskommunikation, är det bara att tuta på.
Citera
2013-07-23, 05:23
  #18
Medlem
På min skoldator sa dom att vi får göra precis vad vi vill förrutom att tanka olagligt.. men det är ju ingen som kollar och dom har inte blockerat något iallafall
Citera
2017-02-16, 16:27
  #19
Medlem
I min skola är sajter blockerade av nätverket men om du tex internetdelar från din mobil till datorn kan du tanka tor eller hå in på reddit etc
Citera
2017-02-16, 17:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GURKGUBBE
I min skola är sajter blockerade av nätverket men om du tex internetdelar från din mobil till datorn kan du tanka tor eller hå in på reddit etc
Det funkar bara för dem som inte fyllt 18. Men du har kanske långt kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback