Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-06, 06:57
  #133
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag vill inte bli indragen i diskussionen om huruvida DU är bra eller anus, så detta får ses som OT!

Efterfrågar samma som Transaktiv gjorde: Källa?

Vad jag kan leta mig fram till är att UA började tillverka 125 mm projektiler först i början av 2023, och då ihop med Polen, och hittar ingen direkt info om just pilammunition.

https://euromaidanpress.com/2023/04/...ense-industry/



Det är väl snarare så att "ungefär hälften" av de olika pilprojektilsvarianterna som passar till kanonen är med DU? Inte samma sak som att UA har haft några i mobförråden! Kanske anledningen till att RU blev väldigt upprörda när UK (och sen USA) sa att dom skulle skicka med APFSDS till vagnarna?!

https://www.aljazeera.com/news/2023/...ls-for-ukraine



Det känns inte osäkert!

Än en gång, vill inte ha ett nytt flame war, men gärna källhänvisningar

Det blir svårt, då jag aldrig pratat om vilken pilammunition Ukraina tillverkar eller använder. Jag har enbart talat om rysk produktion av och förbandssatt pilammunition.

Jag tror du missförstod ett eller annat längs vägen.
Citera
2023-10-06, 11:14
  #134
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
USA använde "combat mix" för 30mm akan på A-10 Warthog, där de hade bland annat DU-projektiler. Denna combat mix användes just eftersom den bet på alla mål och var därför standard, så överallt där A-10 sköt med akan så har det spridits DU. Det stora problemet här är att man vet hur mycket ammunition som användes i Irak men man saknar information om var den användes och i vilka mängder på vilka platser etc.

Vet man vilken sorts DU det var? Det finns ju två sorter, en som är en biprodukt vid anrikning av uran och en som kommer från upparbetning av utbränt kärnbränsle.

Men som sagt, jag tror inte att uranet har spelat någon roll för nämnda fosterskador eftersom uran är naturligt förekommande på många ställen på jorden. Våra organismer kan alltså hantera detta och vi har inte heller sett sådana här skador i de områden där uranhalten är hög.

Vidare så är missbildningarna konsistenta med vad man ser vid exponering av dioxiner. Så allt pekar på något bekämpningsmedel i jordbruket där medlet har varit av dålig kvalitet med höga halter dioxiner. Andra orsaker kan vara brist på folsyra i maten samt inavel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback