Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-21, 12:49
  #1
Medlem
Assonanss avatar
Hej!

En fråga till de rutinerade: Om jag driver egen firma och har 3000 kronor i ingående moms, 1600 i utgående - hur betalar jag mellanskillnaden egentligen? Jag har ju redan betalat full moms på inventarierna och varorna jag har införskaffat. Det kan knappast vara så att jag ska betala dubbelt upp?

Om min fråga är svår att tyda, beror det nog på att jag egentligen inte vet vad jag pratar om. Så grön man kan bli.
Citera
2013-07-21, 13:05
  #2
Medlem
Assonanss avatar
Men! Kanske är det så att det är jag som ska få pengar av Skatteverket? Nu går det runt.
Citera
2013-07-21, 14:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assonans
Hej!

En fråga till de rutinerade: Om jag driver egen firma och har 3000 kronor i ingående moms, 1600 i utgående - hur betalar jag mellanskillnaden egentligen? Jag har ju redan betalat full moms på inventarierna och varorna jag har införskaffat. Det kan knappast vara så att jag ska betala dubbelt upp?

Om min fråga är svår att tyda, beror det nog på att jag egentligen inte vet vad jag pratar om. Så grön man kan bli.

Momspliktig verksamhet redovisar moms antingen månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Beroende på vilken redovisningsperiod man har få man någon månad innan redovisningen ska ske en deklarationsblankett, skattedeklaration, som man fyller i, och skickar till Skatteverket. Har man E-fullmakt kan man göra deklarationen elektroniskt hos Skatteverket med sin E-legimitation.

Får man moms tillbaka gottskrivs ditt skattekonto och pengar utbetalas. Ska du betala ska detta göras till ditt skattekonto senast redovisningsdagen för att undvika problem.
Citera
2013-07-21, 14:58
  #4
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assonans
Men! Kanske är det så att det är jag som ska få pengar av Skatteverket? Nu går det runt.
Grattis! Du ska få tillbaka 1400 kr. Inte betala.
Momsen är en icke kostnad för företag.
Citera
2013-07-21, 17:45
  #5
Medlem
Assonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Grattis! Du ska få tillbaka 1400 kr. Inte betala.
Momsen är en icke kostnad för företag.

Sweet!
Räknar jag dessa slantar till företagets omsättning för senare beskattning, eller är de redan skattade och klara för uttag?
Citera
2013-07-21, 17:49
  #6
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assonans
Sweet!
Räknar jag dessa slantar till företagets omsättning för senare beskattning, eller är de redan skattade och klara för uttag?
De tillhör företaget... Momsen är ju ingen kostnad med det är ju motsvarande ingen intäkt så omsättningen påverkas inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback