Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-15, 19:20
  #1
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna...660030,00.html

dag jämfört med 1989

Under de senaste åren har pojkarna i 15-16-årsåldern druckit mindre alkohol.
Samtidigt dricker flickorna allt mer.
För första gången dricker nu flickorna i årskurs 9 lika mycket som pojkarna.
Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, Can, genomför varje år en undersökning om drogvanorna bland Sveriges niondeklassare.
I år deltog mer än 5 000 elever från 300 klasser.
Och årets siffror är anmärkningsvärda, eftersom flickornas akolholkonsumtion tagit ett rejält kliv uppåt.

I nivå med pojkarna
År 1989 drack flickorna i årskurs 9 i snitt 1,5 liter 100-procentig alkohol per år. Sedan dess har siffran mer än fördubblats, och ligger i dag på 3,2 liter alkohol.
Det är nästan lika mycket som pojkarna i samma årskurs, som dricker 3,3 liter alkohol om året.
I genomsnitt dricker flickorna motsvarande 4,5 flaskor alkoläsk eller 2,5 halvlitersburkar öl - varje vecka.
– Historiskt sett och i alla länder är det pojkar och män som dricker mer än flickor och kvinnor. Vi skulle gärna vilja veta varför flickorna dricker mer, säger Björn Hibell, direktör på Can, till Svenska Dagbladet.
---
Vad säger ni feminister om detta? Är det bra att tjejer även "kommer ikapp" på områden som alkohol, brott, våld osv? Är det bra att tjejer tar efter "manligt" beteende på även dessa områden i kampen för "jämnställdhet"? Eller ska tjejer bara "ta för sig" inom mer "gynnsamma" områden? Intressant också att om tjejer dricker lika mycket så dricker de egentligen mer, eftersom dom tål mindre, av vad jag kunant förstå. Så tjejer blir nu mer berusade och skadade än killar eftersom de itne kan dricka lika mycket för samma effekt? Tjejer dricker alltså mer numer? (med hänsyn till vikt, tolerans)
Citera
2005-06-16, 01:13
  #2
Medlem
Scrambles avatar
Det är ett stort steg för jämlikheten och därmed mänskligheten!

Snart kommer det artiklar om att tjejerna känner sig tvingade att dricka för att bli accepterade av män mm. Man kan nästan redan nu förutse debatten.
Citera
2005-06-16, 01:26
  #3
Medlem
Det här är inte ett tecken på jämställdhet, det här är ett tecken på förtryck, ett tecken på objektifieringen av kvinnor. Dagens unga kvinnor känner sig tvingade att gå omkring i stringtrosor som 14 åringar. De måste lära sig "suga bra och svälja satsen" och måste stå ut med analsex. Detta leder oundvikligen till en ökad alkoholkonsumtion, alternativt limsniffning.


Men seriöst, det kan bero på jämställdhet. Vi män (iaf jag) utnyttjade väl alkoholen som en slags genväg till "tuffhet" och självsäkerhet för att attrahera damerna. I den jämställda världen kanske kvinnorna också ska vara tuffa och vara de som tar kontakt.
Citera
2005-06-16, 01:28
  #4
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Det här är inte ett tecken på jämställdhet, det här är ett tecken på förtryck, ett tecken på objektifieringen av kvinnor. Dagens unga kvinnor känner sig tvingade att gå omkring i stringtrosor som 14 åringar. De måste lära sig "suga bra och svälja satsen" och måste stå ut med analsex. Detta leder oundvikligen till en ökad alkoholkonsumtion, alternativt limsniffning.


Men seriöst, det kan bero på jämställdhet. Vi män (iaf jag) utnyttjade väl alkoholen som en slags genväg till "tuffhet" och självsäkerhet för att attrahera damerna. I den jämställda världen kanske kvinnorna också ska vara tuffa och vara de som tar kontakt.

En sund utveckling

Och jag vill inte ha någon "tuff" tjej som går fram till mig och brölar.
De ska vara docksöta och tysta
Citera
2005-06-16, 02:17
  #5
Medlem
phooooos avatar
Av egen erfarenhet så kan jag säga att det är dumt och dricka i dessa åldrar, man blir klockare ju mer misstag man gör.

Annars finner jag det mest patetiska i detta:

"Vi skulle gärna vilja veta varför flickorna dricker mer, säger Björn Hibell, direktör på Can"

De undersöker alltså hur mycket som dricks men passar inte samtidigt på att fråga om tex attityd, kulturellpåverkan (musik,film), tillgång osv ?
Citera
2005-06-16, 02:51
  #6
Medlem
När det var några tjejer som hade rånat en glassbil så kommenterade väl Ung Vänsters ordförande det som ett "feministiskt framsteg"...
Citera
2005-06-16, 05:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare
När det var några tjejer som hade rånat en glassbil så kommenterade väl Ung Vänsters ordförande det som ett "feministiskt framsteg"...

Världen är galen, jag säger det GALEN....
Citera
2005-06-16, 10:32
  #8
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare
När det var några tjejer som hade rånat en glassbil så kommenterade väl Ung Vänsters ordförande det som ett "feministiskt framsteg"...
hahaha...hmmm känns som det är långt kvar innan de kommer att tas på fullt allvar så länge dom kväker ur sig sådana paddor
(satte fan kaffet i halsen när jag läste detta)
Finns det nån källa på detta? Låter fan för dumt för att vara sant
Citera
2005-06-16, 11:20
  #9
Medlem
Trist exempel på att tjejer tar efter killars dåliga beteende istället för tvärtom, samma gäller rökning för övrigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback