Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-20, 21:18
  #1
Medlem
Har börjat fundera lite på att starta enskild firma med FA-skatt. Inte för att jag behöver jobba utanför att ha något att göra i friperioderna.

Tanken är att ha någon typ av alltjänst för trädgårdsarbete, lägga marksten mm. Frågan är, kan jag köpa utrustning "privat" innan firman är startad för att senare dra av momsen? Jag har fått nys på ett bra kit med maskiner, verktyg mm till ett riktigt bra pris som skulle passa bra in i den blivande firman.

Dock vill jag inte starta firman än då jag helt enkelt inte har tid att dra igång det i år men det vore synd att missa ovanstående chans.

Är det någon form av omsättningskrav eller vinst för att få driva på FA-skatt och dra moms? Finns det maxsumma man får dra? Det kan ju ta ett tag att få lite ruljangs, dessutom jobbar jag utomlands 6 månader om året och sen vill man ju ha lite ledigt emellan så den effektiva arbetstiden blir inte så många timmar per år men det är mer än en hobbyverksamhet i alla fall.

Tack på förhand!
Citera
2013-07-20, 21:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Har börjat fundera lite på att starta enskild firma med FA-skatt. Inte för att jag behöver jobba utanför att ha något att göra i friperioderna.
Vad tusan är friperioder för något? Menar du fritid?

Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Frågan är, kan jag köpa utrustning "privat" innan firman är startad för att senare dra av momsen? Jag har fått nys på ett bra kit med maskiner, verktyg mm till ett riktigt bra pris som skulle passa bra in i den blivande firman. Dock vill jag inte starta firman än då jag helt enkelt inte har tid att dra igång det i år men det vore synd att missa ovanstående chans.
Om det inte går alltför lång tid från inköp tills du drar igång så ska det vara lugnt, men över ett halvår är det gränsfall. Var beredd på att du då kanske måste motivera den avdragna momsen, och du kan få avslag om SKV bedömer det.

Kom ihåg också att du inte får dra momsen om du köper av en privatperson (s.k. momssmitta).

Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Är det någon form av omsättningskrav eller vinst för att få driva på FA-skatt och dra moms? Finns det maxsumma man får dra?

Du kan aldrig dra av mer moms än vad du lägger på det du säljer. Momsen kan betraktas som en skuld som du driver in till SKV. Om du säljer saker som genererar mer moms än det du kan dra av för inköp och drift så behöver du göra en nettoinbetalning.

Ett annat råd är att betrakta SKV som dina vänner. SKV vill inte att du ska betala för mycket eller för lite skatt; ju mer du kan fråga dem och de kan hjälpa dig, desto enklare blir det för både SKV och dig.
Citera
2013-07-20, 21:37
  #3
Medlem
För dom små summorna du kanske kommer tjäna så tycker inte jag fa är lönt. Men ett tips är att tjäna pengar först sen handla.
O ja du kan betala med din skattade lön. Men alla hade handlat moms fritt om de hade varit enkelt.
Citera
2013-07-20, 21:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Vad tusan är friperioder för något? Menar du fritid?


Om det inte går alltför lång tid från inköp tills du drar igång så ska det vara lugnt, men över ett halvår är det gränsfall. Var beredd på att du då kanske måste motivera den avdragna momsen, och du kan få avslag om SKV bedömer det.

Kom ihåg också att du inte får dra momsen om du köper av en privatperson (s.k. momssmitta).



Du kan aldrig dra av mer moms än vad du lägger på det du säljer. Momsen kan betraktas som en skuld som du driver in till SKV. Om du säljer saker som genererar mer moms än det du kan dra av för inköp och drift så behöver du göra en nettoinbetalning.

Ett annat råd är att betrakta SKV som dina vänner. SKV vill inte att du ska betala för mycket eller för lite skatt; ju mer du kan fråga dem och de kan hjälpa dig, desto enklare blir det för både SKV och dig.

Jag jobbar till sjöss, 28 dagar av/på och tiden hemma kallas friperioder.

Ok, så jag kan inte köpa något idag (om firman var startad) för 100 000 och sen dra momsen på 25% om jag inte har haft någon intäkt att kvitta den emot? Hur långt efter kan jag komma med intäkter för att kunna dra momsen i så fall? Måste jag ta ut lön till mig själv i början eller kan jag återinvestera i företaget?

Jag ber om ursäkt om det är dumma frågor, jag har precis börjat fundera på detta med enskild firma nämligen. Jag har redan fått förfrågningar om att lägga garageuppfarter då folk blev imponerade av den jag gjorde till mig själv, så varför inte tjäna på det? Vill inte jobba svart heller.
Citera
2013-07-20, 22:49
  #5
Medlem
TinyPoliss avatar
Här har du svaren på alla dina funderingar:
http://www.skatteverket.se/download/...929/295.17.pdf
Citera
2013-07-20, 23:29
  #6
Medlem
Är inte så insatt, men en input som förhoppningsvis är korrekt. Skulle det inte kunna gå att sälja sakerna till den enskilda firman? Om det inte går att personen i fråga gör det, kanske en vän till honom kan vara säljare..
Citera
2013-07-21, 15:12
  #7
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Jag jobbar till sjöss, 28 dagar av/på och tiden hemma kallas friperioder.

Ok, så jag kan inte köpa något idag (om firman var startad) för 100 000 och sen dra momsen på 25% om jag inte har haft någon intäkt att kvitta den emot? Hur långt efter kan jag komma med intäkter för att kunna dra momsen i så fall? Måste jag ta ut lön till mig själv i början eller kan jag återinvestera i företaget?

Jag ber om ursäkt om det är dumma frågor, jag har precis börjat fundera på detta med enskild firma nämligen. Jag har redan fått förfrågningar om att lägga garageuppfarter då folk blev imponerade av den jag gjorde till mig själv, så varför inte tjäna på det? Vill inte jobba svart heller.

Jo, du kan få tillbaka momspengarna utan att ha haft intäkter. Däremot är det nog bättre att vänta med att starta företaget till i vår tex. om du tänkt starta verksamheten då, och där begära tillbaka pengarna. Hur lång tid som får förflyta vet jag inte. Skv är som sagt inte omöjliga bara man är seriös.
Citera
2013-07-21, 17:51
  #8
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Ett annat råd är att betrakta SKV som dina vänner. SKV vill inte att du ska betala för mycket eller för lite skatt; ju mer du kan fråga dem och de kan hjälpa dig, desto enklare blir det för både SKV och dig.


Jagad med 4584984894 olika blanketter så att jag får den fina möjligheten att betala in massa skatt till bidragstagare.
Ja med sådana vänner behöver man inga fiender.
Citera
2013-07-22, 12:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jagad med 4584984894 olika blanketter så att jag får den fina möjligheten att betala in massa skatt till bidragstagare.
Ja med sådana vänner behöver man inga fiender.

Betala skatt till bidragstagare gör du i alla fall, om du har några inkomster vill säga. Känns det bättre nu?
Citera
2013-07-22, 15:46
  #10
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Betala skatt till bidragstagare gör du i alla fall, om du har några inkomster vill säga. Känns det bättre nu?

Nej? Du tycker att två fel är ett rätt? Vilken pervers värld är det?
Och jag betalar ungefär hälften om jag är vanlig knegare dessutom så slipper dom fylla i 484984894 blanketter varje år, de bara SMSar in och bekräftar sin deklaration en gång om året.

Så igen då; Med sådana vänner behöver man inga fiender!
Citera
2013-07-22, 23:35
  #11
Medlem
[quote=Finans.killen|44426750]Nej? Du tycker att två fel är ett rätt?[quote=Finans.killen|44426750]
Eftersom jag är lite trög så behöver du förklara hur ditt resonemang går för att komma till den slutsatsen. För jag begriper det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Och jag betalar ungefär hälften om jag är vanlig knegare
Mellan 60 och 70 procent ligger närmare sanningen. Lägg till icke avdragbar moms också så blir det etter värre. Jobbigt, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
dessutom så slipper dom fylla i 484984894 blanketter varje år, de bara SMSar in och bekräftar sin deklaration en gång om året.
Jag skulle väldigt gärna vilja att det vore så. Tyvärr ser jag det som orimligt eftersom väldigt mycket skattemedel skulle "försvinna" om det inte kollades oftare än en gång per år. Alternativet -- att ha regler som vid regelbrott i praktiken sällan eller aldrig lagförs -- betraktar jag som ett sämre alternativ; jämför regeln om hastighetsgräns (70 km/h) för snöskoter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback