Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-15, 21:29
  #1
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Måste ha MS office för att fungera. Jag körde Open Office tidigare, men för att kunna samarbeta med övriga på arbetsplatsen var jag tvungen att gå tillbaks till MS tyvärr.
LibreOffice borde nog göra allt som microsoft office gör. Inclusive stöd för docx och sånt som openoffice var lite sämre på.
Citera
2013-07-15, 22:48
  #2
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
LibreOffice borde nog göra allt som microsoft office gör. Inclusive stöd för docx och sånt som openoffice var lite sämre på.

Formler översätts illa, makron tror jag inte fungerar alls. Formatering ser också ut som skit på allt utom de enklaste dokumenten när man försöker transportera dem från ena sviten till den andra.

Vill man kunna samarbeta med andra som använder excel till nåt som inte är superenkelt så använder man excel själv.
Citera
2013-07-16, 00:18
  #3
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
LibreOffice borde nog göra allt som microsoft office gör. Inclusive stöd för docx och sånt som openoffice var lite sämre på.

Företag har ofta 3429572645 mallar som de lagt åratal av utveckling och ibland köpt in extern kompetens för. De är helt ovilliga att ens testa FOSS om inte mallarna fungerar till 100% och ser exakt likadana ut till 100%. Tro mig, jag har försökt sälja in det på desktopen för att komma undan MS Office, men den enkla och tragiska sanningen är att det inte fungerar och att ingen inom FOSS-världen verkar vara det minsta intresserad av att slå på desktopen (eller ens företagen).
__________________
Senast redigerad av bergsturk 2013-07-16 kl. 00:21.
Citera
2013-07-16, 00:25
  #4
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Formler översätts illa, makron tror jag inte fungerar alls. Formatering ser också ut som skit på allt utom de enklaste dokumenten när man försöker transportera dem från ena sviten till den andra.

Vill man kunna samarbeta med andra som använder excel till nåt som inte är superenkelt så använder man excel själv.
Makron bör supportas. Dokument med formler bör alltid, alltid skrivas i LaTeX.
Citera
2013-07-16, 00:36
  #5
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Makron bör supportas. Dokument med formler bör alltid, alltid skrivas i LaTeX.

Det är exakt denna attityd som gör att FOSS aldrig, aldrig kommer slå på desktopen eller hos företag.
Citera
2013-07-16, 00:53
  #6
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är exakt denna attityd som gör att FOSS aldrig, aldrig kommer slå på desktopen eller hos företag.
Jag vet. Men LaTeX är bara så mycket bättre. Tycker bara att folk är så jävla lata och vill ha allt i ett GUI hela tiden. Inget fel på det, men LaTeX slår GUI-formel-program med hästlängder.
LibreOffice stöder dock formler i Word-dokument. Har dock aldrig använt det.
Citera
2013-07-16, 00:59
  #7
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jag vet. Men LaTeX är bara så mycket bättre. Tycker bara att folk är så jävla lata och vill ha allt i ett GUI hela tiden. Inget fel på det, men LaTeX slår GUI-formel-program med hästlängder.

Detta fick mig att googla och jag hittade http://www.lyx.org/ . Nån som testat det?
Citera
2013-07-16, 01:59
  #8
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Detta fick mig att googla och jag hittade . Nån som testat det?
Givetvis. När jag började med LaTeX var det LyX som gällde. Numera knackar jag bara LaTeX-kod, utan GUI, oftast.
Citera
2013-07-16, 09:23
  #9
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Detta fick mig att googla och jag hittade . Nån som testat det?
Mer eller mindre standard för akademiska publikationer. Väldigt bra om man vill skapa ett format som man senare kan använda flere gånger. Lättanvänt är det inte för ad-hoc användare.
Citera
2013-07-16, 09:24
  #10
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Företag har ofta 3429572645 mallar som de lagt åratal av utveckling och ibland köpt in extern kompetens för. De är helt ovilliga att ens testa FOSS om inte mallarna fungerar till 100% och ser exakt likadana ut till 100%. Tro mig, jag har försökt sälja in det på desktopen för att komma undan MS Office, men den enkla och tragiska sanningen är att det inte fungerar och att ingen inom FOSS-världen verkar vara det minsta intresserad av att slå på desktopen (eller ens företagen).
Ser lite annorlunda ut i libreoffice? Är det pga skillnader i fonterna? Jag stötte på det.
Citera
2013-07-16, 09:35
  #11
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Ser lite annorlunda ut i libreoffice? Är det pga skillnader i fonterna? Jag stötte på det.

Typsnitten beror väl mest på plattformen? Det som var problemet i mitt fall var att alla mått var lite off, samt att ramar och färger inte stämde alls.
Citera
2013-07-16, 19:52
  #12
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Makron bör supportas. Dokument med formler bör alltid, alltid skrivas i LaTeX.

Ok, jag ska säga det till de andra på kontoret. De är hackers hela bunten.

Att du tycker att det funkar betyder inte att det gör det i en RL-miljö där folk är användare.

För övrigt supportas makron dåligt, det förekommer skillnader i formatering etc. Hur mycket du än vill tro motsatsen. Och kommer jag in på ett kontor och säger "Nu ska vi köra LaTex, Gubbar" så kommer de titta konstigt på mig.

Det är för fan inte nån som orkar börja använda nåt nytt knasigt skit bara för att vara kompatibel med mig.

Real World...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback