Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-03-14, 19:36
  #49
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sa jag att bara yta räknas? Nä. Men du anser alltså att Osmanska riket självklart var det största/folkrikaste/mest inflytelserika imperiet någonsin. Ok, tyck du det (det var ju just det jag vände mig emot och inget annat så det måste ju vara din åsikt nu när du klagar) men du kanske kan förklara hur detta val är så självklart. (Du noterade ju att jag skrev lika tydligt som du skriver dina inlägg att det specifikt var självklarheten i detta val som jag inte tyckte var så självklar.)

Jag vet inte var du finner "Osmanska riket" bland mina inlägg, annars gör du dig bara ännu mer okunnig med ditt inlägg.
mvh
Citera
2014-03-17, 19:54
  #50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Jag vet inte var du finner "Osmanska riket" bland mina inlägg, annars gör du dig bara ännu mer okunnig med ditt inlägg.
mvh
Om du däremot tittar riktigt djävla noga så finner du att det var just på pricken exakt det Osmanska riket som jag opponerade mig mot så jag skiter fullständigt i om du har skrivit om det eller ej. Nu har jag förklarat det här flera gånger, varför förstår du inte?
Citera
2014-03-21, 16:41
  #51
Medlem
Superanonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
Vadå plats 3? Vad håller su på med? De finns argument för att spanien var de mäktigaste riket som mänskligheten skådat.... handelsmonopol, samt militär, geografisk och kulturell dominans tycker jag är de tydligaste.
Militär dominans? De gav sig ju bara på indianer utan tillgång till gevär mm.
Citera
2014-03-21, 17:14
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superanonym
Militär dominans? De gav sig ju bara på indianer utan tillgång till gevär mm.
Det fanns fler länder än bara "Indien". Spanien hade förmodligen kunnat sopa mattan med allt och alla på 1500-talet. Att de fortfarande var kung på havet 50 år efter att de förlorade sin stora armada mot England visar hur starka de var.
Citera
2014-11-02, 03:32
  #53
Medlem
JohanCKars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag skulle nog lägga min röst på det brittiska imperiet. Det måste sägas också haft störst inverkan på världen. Finns väl inget land som påverkat så många av dagens nationer att de ens blev till, från Australien, hela mellanöstern, Afrika, nordamerika.

Om man byter ut frågans "rike/imperium" mot "civilisation", så är den mest utbredda civilisationen den väst- nordvästliga europeiska civilisationen+deras extraeuropeiska områden som man kontrollerade organisatoriskt och militärt säg sent 1800-tal. Dvs. franska, tyska, brittiska, belgiska, holländska spanska och portugisiska besittningar med dess kärnländer. Generöst kan man föra Latinamerika dit också även om de då var i en process av självständighet, eller just genomfört denna. Antalet stater, riken och imperier som de europeiska kolonialmakterna krossat eller dominerade på global skala är lika märkligt som otroligt.
Citera
2014-11-03, 18:55
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infoga
Romarriket är det mest imponerande ur min synpunkt, att ha en så tidig fungerande "demokrati" och de hade många avancerade teknologier.
Avancerade politiska system, militärtaktiker och civila rättigheter.
Dessutom är det inget rike som ens varit nära att hålla ihop lika länge som romarriket.

Kina?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback