Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-15, 12:56
  #1
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Jag lägger ofta märke till att det låter helt annorlunda i filmer och dokumentärer som är från/skildrar sverige på 70 och 80 talet. Det är ett annat flyt i språket och det låter ganska annorlunda från sättet vi pratar idag. Ändå kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är skiljer dåtid från nutid. Det enda jag lagt märke till är hur ungdomar ofta använde ordet "va" istället för dagens "typ", "lixom" eller "ba". Har ni lagt märke till samma sak som jag?
Citera
2005-06-15, 13:17
  #2
Medlem
Evaristos avatar
Ja nog är det skillnad. Tillägget 'va' förknippar jag mest med 60 och 70-talet. Men sen tycker jag att ungdomar idag talar enstavigt och korthugget. Förr hade man mer flödande tal.

50 och 60-talet är min favoritperiod när det gäller svenska språket. Då hade man en fin balans mellan precist och välformulerat språk och informell ton.
Citera
2005-06-15, 13:19
  #3
Medlem
Bråkmakarns avatar
Svenska grupper på 80-talet sjung även annorlunda, exempelvis Ratata och Lustans Lakjer. Vet inte vad det är, men det är en viss 80-talstouch!
Citera
2005-06-15, 15:51
  #4
Medlem
Eremitens avatar
"What the fuck" var ett uttryck som användes flitigt i början (?) på 80-talet, åtminstone i min umgängeskrets. Kan det ha kommit från någon film?
Citera
2005-06-15, 16:59
  #5
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Tira kisen! Schuckert!
Citera
2005-06-15, 17:09
  #6
Medlem
alcatrazs avatar
Nåt som jag tyckte var märkligt förr var associationerna till judar så fort man gjort något utöver det vanliga,typ: "jag sprang som en jude","dansade som en jude" m.m
Citera
2005-06-15, 18:15
  #7
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Nåt som jag tyckte var märkligt förr var associationerna till judar så fort man gjort något utöver det vanliga,typ: "jag sprang som en jude","dansade som en jude" m.m

Det förekommer rätt rikligt bland många ungdomar än idag...
Citera
2005-06-16, 00:42
  #8
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Nåt som jag tyckte var märkligt förr var associationerna till judar så fort man gjort något utöver det vanliga,typ: "jag sprang som en jude","dansade som en jude" m.m

Hur springer man eller dansar som en jude enligt ordspråket? Jag har aldrig hört detta. Skulle jag gissa så låter "sprang som en jude" som att man sprang jävligt fort medan "dansade som en jude" låter som man dansade dåligt.
Citera
2005-06-16, 12:39
  #9
Medlem
stefan9998s avatar
Är det inte så att vi är ÄNNU mer influerade av [US] engelskan idag, t ex "dissa", "äger", etc. ? Fan, man är lite över trettio år och känner sig som en gammal stöt bara för att man inte hänger med i den språkliga förändringen hos kidsen idag.
Citera
2005-06-16, 14:36
  #10
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Jag lägger ofta märke till att det låter helt annorlunda i filmer och dokumentärer som är från/skildrar sverige på 70 och 80 talet. Det är ett annat flyt i språket och det låter ganska annorlunda från sättet vi pratar idag. Ändå kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är skiljer dåtid från nutid. Det enda jag lagt märke till är hur ungdomar ofta använde ordet "va" istället för dagens "typ", "lixom" eller "ba". Har ni lagt märke till samma sak som jag?
Ständigt!
Då förekom knappt svärord t ex.
Då använde man ett bättre vokabulär än nu.
Man kommunicerade med svenska ord. Väldigt sällan med engelska låneord.

Jag brukar på skämt påpeka för mina barn, när vi ser något från den tiden, att visst var språket bättre förr.
Citera
2005-06-16, 15:03
  #11
Medlem
Evaristos avatar
Jag kan rekommendera lyssning på Fråga Lund från 60-talet: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31510
Citera
2005-06-16, 22:52
  #12
Medlem
Skades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Hur springer man eller dansar som en jude enligt ordspråket? Jag har aldrig hört detta. Skulle jag gissa så låter "sprang som en jude" som att man sprang jävligt fort medan "dansade som en jude" låter som man dansade dåligt.

Skulle gissa att uttrycket "som en jude" i princip är utbytbart mot "utav bara helvete"...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback