Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-18, 09:38
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ett hyresavtal där hyresgästen skall betala 20 000 kr per månad till mig.
Dock hade han svårt med ekonomin under ett par månader så jag sa till honom att det är OK att betala 15 000 kr per månad under denna period och att han kan betala resten senare. Så fakturorna jag skickade till honom låg på 15 000 kr.

Nu undrar jag hur jag ska fakturera de resterande 5000 kronorna per månad? Ifall han ej vill betala dessa 5000, fastän han bör betala 20 000 enligt avtalet, kan han vägra att göra det bara för att jag redan hade fakturerat honom på ett mindre belopp förut?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-18, 09:42
  #2
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante274
Hej!

Jag har ett hyresavtal där hyresgästen skall betala 20 000 kr per månad till mig.
Dock hade han svårt med ekonomin under ett par månader så jag sa till honom att det är OK att betala 15 000 kr per månad under denna period och att han kan betala resten senare. Så fakturorna jag skickade till honom låg på 15 000 kr.

Nu undrar jag hur jag ska fakturera de resterande 5000 kronorna per månad? Ifall han ej vill betala dessa 5000, fastän han bör betala 20 000 enligt avtalet, kan han vägra att göra det bara för att jag redan hade fakturerat honom på ett mindre belopp förut?

Tack på förhand!

Fakturera på separat faktura "Resterande hyresbelopp upp till avtalad hyra 3 x 5000 för perioden maj-juli 2013." Och så anger du samma betalningsvillkor som du har på dina vanliga hyresavier, dock inte förskottsbetalning om det är det nu normalt använder dig av.
Citera
2013-07-18, 09:45
  #3
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante274
Ifall han ej vill betala dessa 5000, fastän han bör betala 20 000 enligt avtalet, kan han vägra att göra det bara för att jag redan hade fakturerat honom på ett mindre belopp förut?

Nej. Ni har avtalat om en viss månadskostnad. Att du ger anstånd med en delsumma innebär inte att han inte måste betala.
Citera
2013-07-18, 09:50
  #4
Medlem
Tack för svaret!

Det framgår dock ej på de gamla fakturorna att detta var ett anstånd utan de är utformade enligt samma fakturamall, dock med det lägre beloppet.

Om han skulle vägra att betala restfakturan med argumentet att jag skickade lägre fakturor tidigare så det var OK för honom att betala den lägre summan, finns det någon risk för att han får rätt ifall detta går vidare till någon auktoritet?
__________________
Senast redigerad av Svante274 2013-07-18 kl. 10:02.
Citera
2013-07-18, 09:55
  #5
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante274
Tack för svaret!

Det framgår dock ej på fakturan att detta är ett anstånd utan det är samma fakturamall, dock med det lägre beloppet.

Om han skulle vägra att betala restfakturan med argumentet att jag skickade en lägre faktura tidigare så det var OK för honom att betala den lägre summan, finns det någon risk för att han får rätt ifall detta går vidare till någon auktoritet?

Har ni något hyresavtal? Bör ju stå där vilket belopp han månadsvis ska betala
Citera
2013-07-18, 10:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Har ni något hyresavtal? Bör ju stå där vilket belopp han månadsvis ska betala

Det har vi. Om jag har förstått det rätt så kommer en eventuell domstol att gå efter vårt avtal och inte vilket belopp jag fakturerade? Det jag dock är rädd för är att det inte framgick på mina fakturor att det var en delbetalning, utan det stod helt enkelt:

"Hyresavgift för (ex junimånad): 12000kr + moms", så det kanske kan misstolkas att detta är hela hyresavgiften, eftersom jag ej skrev att det är en delbetalning.
Citera
2013-07-18, 10:04
  #7
Medlem
Justering för tidigare fel fakturerat belopp, maj - juni - juli.
a' 5.000 kr, 3 st, 15.000 kr
Citera
2013-07-18, 10:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Justering för tidigare fel fakturerat belopp, maj - juni - juli.
a' 5.000 kr, 3 st, 15.000 kr

Enligt några andra som jag har frågat bör jag skicka en kreditfaktura på det tidigare beloppet och en ny faktura på det nya. Men det känns rätt så onödigt.

Räcker det med en justeringsfaktura eller blir det fel bokföringsmässigt?
Citera
2013-07-18, 13:42
  #9
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante274
Det har vi. Om jag har förstått det rätt så kommer en eventuell domstol att gå efter vårt avtal och inte vilket belopp jag fakturerade? Det jag dock är rädd för är att det inte framgick på mina fakturor att det var en delbetalning, utan det stod helt enkelt:

"Hyresavgift för (ex junimånad): 12000kr + moms", så det kanske kan misstolkas att detta är hela hyresavgiften, eftersom jag ej skrev att det är en delbetalning.

Så länge det finns ett hyresavtal på att han är skyldig att betala 20 000kr i månaden kommer han få ett jävligt svårt att bestrida en restfaktura när du visat din goda vilja och låtit han betala 75% av beloppet i ett par månaders tid.

Skicka en restfaktura på 3x5000kr men specificera "Restfaktura 5000kr á juni,juli,augusti enligt ÖK"

Bestrider han så är han både en skitstövel och otacksam men du kommer vinna i ett tvistemål.
Citera
2013-07-19, 14:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svante274
Enligt några andra som jag har frågat bör jag skicka en kreditfaktura på det tidigare beloppet och en ny faktura på det nya. Men det känns rätt så onödigt.

Räcker det med en justeringsfaktura eller blir det fel bokföringsmässigt?

Gör då detta i en och samma faktura,

Justeringsfaktura:
Maj faktura: 20.000 kr
Juni faktura: 20.000 kr
Juli faktura: 20.000 kr
tidigare felaktigt fakturerat för Maj, Juni, Juli, -45.000 kr

Att betala 15.000 kr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback