Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-17, 19:08
  #1
Medlem
FBMinchias avatar
Stephan Rössner:
Citat:
Stoppa fetmaepidemin med bättre kostråd.

All forskning visar att den som bara fått motionsråd för att gå ner i vikt dessvärre inte kan uppnå mer än några enstaka kilon och att denna viktnedgång dessvärre inte är bestående – vilket ju tyvärr också gäller flera andra former av försök att förändra kroppsvikten.

I dag är fetman ett accelererande hälsoproblem. Primärvården är i praktiken relativt ointresserad, och allt detta har i sista hand lett till att fetmakirurgi blivit ett realistiskt alternativ för alla med betydande fetma, vilket i Sverige faktiskt är väldigt många. I dag görs ungefär 8000 fetmakirurgiska ingrepp per år.

Rössner slår in öppna dörrar på AB Debatt och undviker pudelns kärna; Hans egna råd har varit helt felaktiga hela tiden.

Att aftonhoran gillar att ta in hans artikel är inget konstigt; de vill ju fortsätta blåsa folk på pengar genom sin viktklubb och diverse olika bantningstrix som ser lite olika ut hela tiden. GI ena dagen, lchf andra, periodisk fasta tredje, osv. Man slaktar inte hönan som värper guldägg, men det är inte det jag stör mig på nu utan Rössner.

Jag tycker mig märka att de senaste årens upptäckter med lchf är på väg att få allt större genomslag i det svenska samhället, även hos socialstyrelsen som så sakteliga börjar omvärdera råden även om det inte går över en natt.

Stefan Rössner hör till den gamla skolan och inser säkert i dag att de gamla råden var helt galna, speciellt när det gäller kolhydrater och diabeteskost för typ tvåare.
Hans råd har bidragit till att vi idag har en fetmaepidemi även om hela skulden inte kan läggas på honom. Han har dock inte varit ensam; hela etablissemanget har kört samma propaganda de senaste trettio åren och först nu börjar allt fler dra öronen åt sig.

Då kan man tycka att den gamle fan skulle lägga ner och resignera, men det tycker uppenbarligen inte den prestigefulle Rössner. I dagens aftonhora (som jag inte vill länka till) försöker han sig på någon sorts damage control genom att sprida dimridåer och halmgubbar. Visserligen har han helt rätt i att kosten påverkar vikten i mycket högre grad än en löprunda på några km, men det vet ju alla som är lite insatta.

Varför gör han inte en helpudel i stället och erkänner att det var "bad medicine" han körde med under alla år? Det finns till och med ett litet envist kotteri här på fb som fortfarande år 2013 tror att det är farligt, dumt och felaktigt för vem som helst som är överviktig att skära kolhydrater och öka fettintaget.

Hur länge ska vi behöva mala detta innan prestigefyllda gubbar som Rössner faller till föga?
Infoga nu inte detta i tråden där det söks källor på ketoners förmåga att bränna fett vid olika ph-värden med mera. Vi håller oss till faktumet att det hittills finns många som hållit denna diet i runt tre år och fortfarande har bra värden, håller vikten, etc, samt att forskningen ännu inte är vid vägs ände och att det skiljer lite på olika individer.

Edit: Fetning på begäran.
__________________
Senast redigerad av FBMinchia 2013-07-17 kl. 19:48.
Citera
2013-07-17, 19:15
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Stephan Rössner:

Rössner slår in öppna dörrar på AB Debatt och undviker pudelns kärna; Hans egna råd har varit helt felaktiga hela tiden.

Att aftonhoran gillar att ta in hans artikel är inget konstigt; de vill ju fortsätta blåsa folk på pengar genom sin viktklubb och diverse olika bantningstrix som ser lite olika ut hela tiden. GI ena dagen, lchf andra, periodisk fasta tredje, osv. Man slaktar inte hönan som värper guldägg, men det är inte det jag stör mig på nu utan Rössner.

Jag tycker mig märka att de senaste årens upptäckter med lchf är på väg att få allt större genomslag i det svenska samhället, även hos socialstyrelsen som så sakteliga börjar omvärdera råden även om det inte går över en natt.

Stefan Rössner hör till den gamla skolan och inser säkert i dag att de gamla råden var helt galna, speciellt när det gäller kolhydrater och diabeteskost för typ tvåare.
Hans råd har bidragit till att vi idag har en fetmaepidemi även om hela skulden inte kan läggas på honom. Han har dock inte varit ensam; hela etablissemanget har kört samma propaganda de senaste trettio åren och först nu börjar allt fler dra öronen åt sig.

Då kan man tycka att den gamle fan skulle lägga ner och resignera, men det tycker uppenbarligen inte den prestigefulle Rössner. I dagens aftonhora (som jag inte vill länka till) försöker han sig på någon sorts damage control genom att sprida dimridåer och halmgubbar. Visserligen har han helt rätt i att kosten påverkar vikten i mycket högre grad än en löprunda på några km, men det vet ju alla som är lite insatta.

Varför gör han inte en helpudel i stället och erkänner att det var "bad medicine" han körde med under alla år? Det finns till och med ett litet envist kotteri här på fb som fortfarande år 2013 tror att det är farligt, dumt och felaktigt för vem som helst som är överviktig att skära kolhydrater och öka fettintaget.

Hur länge ska vi behöva mala detta innan prestigefyllda gubbar som Rössner faller till föga?
Infoga nu inte detta i tråden där det söks källor på ketoners förmåga att bränna fett vid olika ph-värden med mera. Vi håller oss till faktumet att det hittills finns många som hållit denna diet i runt tre år och fortfarande har bra värden, håller vikten, etc, samt att forskningen ännu inte är vid vägs ände och att det skiljer lite på olika individer.




okej, vad ska diskuteras här då?
Citera
2013-07-17, 19:17
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag tror att kostråden är fullkomligt ointressanta, eller åtminstone inte det mest betydande för folkhälsan.

Vår längtan efter omedelbar behovstillfredsställelse är så oerhört stark och tillgången på godis, chips och skräpmat helt överväldigande för de som saknar spärrar, vilket är en stor del av befolkningen.

På samma vis är de flesta ute efter mirakelpillret eller vilken genväg som helst som utesluter hårt slit, umbäranden genom kostförändringar eller fysisk aktivitet.

Jag har jobbat på gym och i hälsokostindustrin till och från i 20 år och det genomgående hindret för hälsan är folks lathet och fullkomliga brist på impulskontroll. Genetiken ställer till det för några som faktiskt har anlag för fetma, men det uppskattas till ca 3 % av befolkningen. Resten står utan ursäkt.
Citera
2013-07-17, 19:47
  #4
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerinda
okej, vad ska diskuteras här då?
Du kan ju leta efter frågetecken i inlägget.
Kanske borde feta det. Lika bra att vi fortsätter tjata en stund huruvida Rössner har rätt eller inte när han dissar lchf rakt av, så hjälper det kanske till att vrida Sverige rätt på lång sikt.

Alla som följt debatten vet vad han är för en tomte och vad han sagt, för övrigt. Nu glider han mest omkring och slingrar sig med halmgubbar.
Citera
2013-07-17, 19:52
  #5
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Jag tror att kostråden är fullkomligt ointressanta, eller åtminstone inte det mest betydande för folkhälsan.

Du jobbar gym, ja. Tror fan att du håller på ditt.
Fel är det i vilket fall som helst.

Nummer ett som sabbar är skräpmatskulturen från andra sidan pölen med en medveten taktik att göra folk sockerberoende, som lyckats fullt ut.

Nummer två är pissiga kostråd som fokuserat på "det farliga fettet" i stället för att motverka sockermarodörerna.

Träna på gym eller springa är inte dåligt, men det har vi alltid gjort mer eller mindre och det har mycket mindre inverkan än kosten.
Citera
2013-07-17, 20:36
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Du jobbar gym, ja. Tror fan att du håller på ditt.
Fel är det i vilket fall som helst.

Nummer ett som sabbar är skräpmatskulturen från andra sidan pölen med en medveten taktik att göra folk sockerberoende, som lyckats fullt ut.

Nummer två är pissiga kostråd som fokuserat på "det farliga fettet" i stället för att motverka sockermarodörerna.

Träna på gym eller springa är inte dåligt, men det har vi alltid gjort mer eller mindre och det har mycket mindre inverkan än kosten.

Och du missade totalt poängen i Polyklorfenols inlägg.
Jag citerar det åt dig
"Vår längtan efter omedelbar behovstillfredsställelse är så oerhört stark och tillgången på godis, chips och skräpmat helt överväldigande för de som saknar spärrar, vilket är en stor del av befolkningen. "
Citera
2013-07-18, 00:30
  #7
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Och du missade totalt poängen i Polyklorfenols inlägg.
Jag citerar det åt dig
"Vår längtan efter omedelbar behovstillfredsställelse är så oerhört stark och tillgången på godis, chips och skräpmat helt överväldigande för de som saknar spärrar, vilket är en stor del av befolkningen. "
Om det var poängen, så missade jag den, ja. Skräpmaten finns det ingen som tror gott om, inte Rössner heller, men nu var det just honom jag ville belysa och hans totala misslyckande när det gäller hans råd som vilselett så många skräpmatstorskar.

Vare sig man gymmar eller inte så lönar det sig bäst för sockerjunkien att hoppa kolhydraterna helt och detta är viktigare än gymmet. Observera, nu menar jag inte de som klarar att hålla sockerbehovet stången här.

Har du måhända någon annan åsikt?
Citera
2013-07-19, 06:11
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Om det var poängen, så missade jag den, ja. Skräpmaten finns det ingen som tror gott om, inte Rössner heller, men nu var det just honom jag ville belysa och hans totala misslyckande när det gäller hans råd som vilselett så många skräpmatstorskar.

Vare sig man gymmar eller inte så lönar det sig bäst för sockerjunkien att hoppa kolhydraterna helt och detta är viktigare än gymmet. Observera, nu menar jag inte de som klarar att hålla sockerbehovet stången här.

Har du måhända någon annan åsikt?

Ja har man problem med kolhydrater är det bäst att skippa dom helt om man bortser från kolhydrater som kommer från lågkalori-livsmedel, alltså de flesta grönsaker.
Citera
2013-08-02, 02:17
  #9
Medlem
Anledningen till att Rössner (och de flesta andra seriösa forskare som sysslar med mat och hälsa) är negativa till LCHF sammanfattas i följande artikel på DN debatt http://www.dn.se/debatt/de-populara-...ot-folkhalsan/.

Nu när de lite mer långsiktiga resultaten av fettpropagandan rullar in ser man att det blev som bland annat Rössner (och de flesta andra)
förutsåg: en ökning i dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar.

Att det ska vara så jävla svårt att fatta att risken för att dö i hjärtinfarkt eller få stroke ökar dramatiskt om man lever på smör och fläsk.
Citera
2013-08-02, 04:11
  #10
Medlem
clkxxs avatar
så det som vi diskuterar i den här tråden, om jag förstår rätt, är att LCHF inte är idioti?
Citera
2013-08-02, 05:29
  #11
Avstängd
PerZerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clkxx
så det som vi diskuterar i den här tråden, om jag förstår rätt, är att LCHF inte är idioti?
Har du sovit under en sten? "Fettdoktorn" fick ju diabetes av vansinnes dieten.
http://www.expressen.se/halsa/fettdo...dsockertestet/

Hur svårt kan det egentligen vara? Ta lite av varje och ät inte bara fett och kött
http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._alimentos.jpg
Citera
2013-08-02, 07:41
  #12
Medlem
clkxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Har du sovit under en sten?

Ja det kan man säga Intressant. Men det verkar nästan som fanatism de som tror på lchf dieten och jag förstår inte varför, blir kul jag ska bråka med en anhängare om detta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback