Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-16, 15:00
  #1
Medlem
Det är så att jag ska investera pengar i ett nystartat bolag, som än så länge inte har några intäkter.
Värderingen får jag reda på vid första mötet, men deras plan är att få in 4 miljoner från externa finansiärer för en första rond. Totalt 3 ronder med en relativt hög totalsumma.

Jag skulle själv starta något liknande, och under min research så hittade jag detta företag. Dom tyckte jag var engagerad och driven så de ville gärna träffa mig.
De är högst seriösa och duktiga. Dom har mycket erfaranhet och ett stort kontaktnät i ryggen. Dock vill jag ha lite kött på benen och inte bli lurad.


Innan de går ut för att leta efter dessa 4 miljoner (första ronden) är de beredda att ge mig en chans att få en billigare och bättre ingång genom en emission, vilken typ vet jag inte än.

Jag är inte superhaj. Endast en passionerad och engagerad person som brinner för det jag gör och har ingen vidareutbildning inom ekonomi.
Summan ligger kring en halv miljon.

Frågor
  • Är en emission det enda tänkbara?
  • Hur hård kan jag vara gentemot att de inte har några intäkter?
  • Vad ska man tänka på vid värderingen av bolaget?
  • Andra viktiga frågor?
Jag har en del frågor redan nerskrivna.

Vad jag vill få ut av detta:
-Få en tillräckligt stor kaka för att senare kunna göra en hacka
-Möjlighet till anställning

Jag är högst medveten om att dessa pengar kan gå åt tjottahejti
Råd, tips och hjälp mottages gärna!
Citera
2013-07-16, 19:08
  #2
Medlem
Första frågan du bör ta reda på är, hur mycket satsar de av sina egna pengar? Personer som leker med enbart andras pengar har en tendes att inte alls vara lika försiktiga.

Utan intäkter ingen värdering eller en värdering nära 0. När det inte finns några intäkter är det ingen större idé att värdera utifrån siffror. Istället måste affärsidén beskådas och bedömas (finns det ens en välskriven affärsplan?), är den rimlig och framförallt är det något du är beredd att satsa pengar på.

Antar att det är ett aktiebolag eftersom du nämner emission, en nyemission är en väg att gå. Annars finns det traditionella banklån + en hel drös med finansieringsalternativ men vad som kan vara aktuellt är svårt att säga utan att veta något om grundaren/na. Om du går in med dina pengar, finns det någon garanti att resterande kapital kommer att tillkomma och vad händer om det inte får tag i de pengar som behövs? De sista är en fråga iallfall jag skulle vilja ha svar på innan jag investerade.
Citera
2013-07-17, 02:19
  #3
Medlem
waxizs avatar
Håller med om att en av de viktigaste sakerna ar att veta hur mycket de satsar sjalva. Handlar om att skapa incitament for dem att arbeta roven av sig.

Vid ett helt nystartat bolag skulle jag saga att varderingen till 90% handlar om personerna som kommer driva det. Skulle ex. CEO:n for Bank of America fa for sig att starta ett bolag sa skulle jag kunna tanka mig en hog vardering da han har ett bevisat track record, bra kontakter osv osv.

Affarsideer ar inte sa mycket vart om man inte kan genomfora dem bra.
Citera
2013-07-17, 12:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Vid ett helt nystartat bolag skulle jag saga att varderingen till 90% handlar om personerna som kommer driva det. Skulle ex. CEO:n for Bank of America fa for sig att starta ett bolag sa skulle jag kunna tanka mig en hog vardering da han har ett bevisat track record, bra kontakter osv osv.

Såna personer tror jag inte högt om, VD killar för de största amerikanska bolagen. Dessa personer må ha ett track-record men dem har oftast inte varit med från början, en riktig VD är en som tidigare startat ett eller flera bolag, drivit dem och gjort att dem har växt till sig, sen har han gjort en snygg exit och varit med på att tillsätta nästa permanenta VD för bolaget...

Ifall personerna i fråga som du ska investera i har ett liknande CV som jag beskrev ovan, så kan du ta det som ett vääääldigt lugnande besked!

Glöm inte att ställa alla frågor (t.o.m. de obekväma frågorna, som deras egna privatekonomi och situation, notera att du investerar i människor när ett bolag har 0 kr i oms.)

Lycka till!!!
Citera
2013-07-17, 17:03
  #5
Medlem
Sapphiruss avatar
Det låter som ett väldigt osäkert upplägg och då ska du få en mycket hög avkastning på ditt investerade kapital. Oklart om det kommer finnas intäkter, oklart med framtida kapitalbehov etc. Jag skulle säga runt 50% / år.
Citera
2013-07-17, 21:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbob
Första frågan du bör ta reda på är, hur mycket satsar de av sina egna pengar? Personer som leker med enbart andras pengar har en tendes att inte alls vara lika försiktiga.

Utan intäkter ingen värdering eller en värdering nära 0. När det inte finns några intäkter är det ingen större idé att värdera utifrån siffror. Istället måste affärsidén beskådas och bedömas (finns det ens en välskriven affärsplan?), är den rimlig och framförallt är det något du är beredd att satsa pengar på.

Antar att det är ett aktiebolag eftersom du nämner emission, en nyemission är en väg att gå. Annars finns det traditionella banklån + en hel drös med finansieringsalternativ men vad som kan vara aktuellt är svårt att säga utan att veta något om grundaren/na. Om du går in med dina pengar, finns det någon garanti att resterande kapital kommer att tillkomma och vad händer om det inte får tag i de pengar som behövs? De sista är en fråga iallfall jag skulle vilja ha svar på innan jag investerade.

Yes det ska jag göra! Om jag frågar hur mycket de har satsat, kan jag få detta validerat på något sätt? Jag vet att VD:n för företaget har satsat en hel del pengar då han tror på denna idén.

Jag har fått deras investment memorandum och det är en relativt lätt överskådlig affärsplan. De har med en budget och den ser lovande ut om några år. Dessa pojkar vet va de gör och har kalkylerat med negativt rörelseresultat de första åren. De verkar vilja ha ett starkt och snabbtväxande företag för att ta mark och expandera. Europa är ett mål tidigt efter launchen i Sverige.

Det stämmer, det är ett AB. Bra fråga om vad som händer om de inte får in mer pengar. Även hur det ser ut om de säljer av bolaget tänkte jag också.

Tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Håller med om att en av de viktigaste sakerna ar att veta hur mycket de satsar sjalva. Handlar om att skapa incitament for dem att arbeta roven av sig.

Vid ett helt nystartat bolag skulle jag saga att varderingen till 90% handlar om personerna som kommer driva det. Skulle ex. CEO:n for Bank of America fa for sig att starta ett bolag sa skulle jag kunna tanka mig en hog vardering da han har ett bevisat track record, bra kontakter osv osv.

Affarsideer ar inte sa mycket vart om man inte kan genomfora dem bra.

Helt sant! Varför jag är beredd att göra ett sådant stort gamble är:
1. Potentialen. 2. Personerna bakom företaget. 3. Enorm marknad. 4. Helt rätt i tiden. 5. God GROMI


Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Såna personer tror jag inte högt om, VD killar för de största amerikanska bolagen. Dessa personer må ha ett track-record men dem har oftast inte varit med från början, en riktig VD är en som tidigare startat ett eller flera bolag, drivit dem och gjort att dem har växt till sig, sen har han gjort en snygg exit och varit med på att tillsätta nästa permanenta VD för bolaget...

Ifall personerna i fråga som du ska investera i har ett liknande CV som jag beskrev ovan, så kan du ta det som ett vääääldigt lugnande besked!

Glöm inte att ställa alla frågor (t.o.m. de obekväma frågorna, som deras egna privatekonomi och situation, notera att du investerar i människor när ett bolag har 0 kr i oms.)

Lycka till!!!

Absolut! VD:n för detta bolag har för något år sedan startat upp ett E-bolag i Sverige där de redan har en omsättning på 10 miljoner i år. Tillsammans har de grym kunskap inom marknadsföring, IT, och sälj. Han har satt ihop ett otroligt bra team med tunga namn.

Tack för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Det låter som ett väldigt osäkert upplägg och då ska du få en mycket hög avkastning på ditt investerade kapital. Oklart om det kommer finnas intäkter, oklart med framtida kapitalbehov etc. Jag skulle säga runt 50% / år.

Jag glömde faktiskt skriva detta...Men de är ju faktiskt en riktigt viktig grej. De har redan företag intresserade. Man kommer satsa på både B2B och B2C, och just i B2B har man företag i nivån 40-100 000 anställda med intresse. Vilket låter väldigt lovande i mitt öra.

Bra att ni gör så att jag går igenom allt! Imorgon är det möte! Återkommer hur de gick.
Tack
__________________
Senast redigerad av moojo 2013-07-17 kl. 21:56.
Citera
2013-07-18, 00:50
  #7
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moojo
Yes det ska jag göra! Om jag frågar hur mycket de har satsat, kan jag få detta validerat på något sätt? Jag vet att VD:n för företaget har satsat en hel del pengar då han tror på denna idén.

Beror pa hur de investerar. Iomed att det ar ett AB ska det ju finnas med i rakneskaperna om de har gjort det tidigare. Om de gor det i samma veva som du sa ska det ju sta med i avtalen ni skriver (Se till att skriva aktieagaravtal som tar upp vad som hander om nagon vill salja, hur en eventuell likvidation ser ut etc).



Citat:
Ursprungligen postat av moojo
Jag glömde faktiskt skriva detta...Men de är ju faktiskt en riktigt viktig grej. De har redan företag intresserade. Man kommer satsa på både B2B och B2C, och just i B2B har man företag i nivån 40-100 000 anställda med intresse. Vilket låter väldigt lovande i mitt öra.

Att fa intresse ar inte sa svart i regel. Min erfarenhet nar jag har startat bolag ar att intresset och moten ar enkla saker att fa till, aven med riktigt stora foretag. Det svara ar att fa dem att faktiskt hosta upp pengar, men beror ju helt klart pa vad det ar for tjanst/produkt.
Citera
2013-07-18, 18:19
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av moojo
Innan de går ut för att leta efter dessa 4 miljoner (första ronden) är de beredda att ge mig en chans att få en billigare och bättre ingång genom en emission

Varför?
Citera
2013-07-22, 12:20
  #9
Medlem
Vad gäller hur "hård" du kan vara så är svaret: så hård du vill. Det är du som ska sätta in pengar, alltså är det du som bestämmer villkoren. Som investerare sitter du på en av de mest svåråtkomliga resurserna - kapital. En duktig entreprenör vill såklart att du ska känna att det är ett privilegium att få investera i hans företag, att det är bråttom och att du måste utnyttja detta gylllene tillfälle innan någon annan tar det. Det är klassiska försäljnings-tekniker. Och detta är inte att klanka ner på entreprenörer. Jag skulle snarare vara misstänksam mot en som inte gjorde allt för att sälja sitt företag till bästa pris.

Vad jag menar är att inte falla för lätt för "tugget". Kom ihåg att du är hela tiden i överläge. Det är inte företaget som bestämmer villkor och värdering, det är du. Du kan alltid säga nej utan att förlora någonting. Sen är det bra om det är de som kommer med första budet på värdering, men se det som öppningen på en förhandling.

Vad gäller värdering är det en vetenskap i sig. Ett sätt att tänka på det är i termer av avkastning mot risk. Bara ett enkelt tankeexempel:

Säg att du gör 10 investeringar per år. Som en tumregel kan vi säga att 6-7 kommer gå åt skogen, 2 kommer ge pengarna tillbaka och 1-2 kommer gå bra (inte orimligt när vi pratar om uppstartsfinansiering). Så de där två investeringarna som går bra måste täcka 6 som går åt skogen, alltså ge minst 3 ggr pengarna. Så låt oss säga att det här företag du tittar på kommer göra en vinst på 1 MSEK per år i framtiden. Det skulle kunna motivera en framtida värdering på ~20MSEK (p/e på 20, inte oresonligt). Så för att din halva miljon skall bli till 1,5 MSEK så måste du ha minst 7,5% av bolaget vid den tidpunkten.

En väldigt, väldigt förenklad modell, men det är två viktiga faktorer till du måste ta hänsyn till

1: Du kan inte nöja dig med att gå "jämt upp", du måste kalkylera med att ha en viss årlig avkastning för att det skall vara hälsosamt. 20% avkastning på insatt kapital efter kostander och ev. ersättning du plockar ut är inte orimligt. Så du måste justera värderingen baserat på hur lång tid det kommer ta att nå till exit samt ditt årliga direktavkastningskrav.

2: Framtida utspädning. Om du går in i första rundan på men mer pengar tas in i framtida rundor så kommer din ägarandel spädas ut. Detta måste tas i beaktning när du sätter värderinger på din initiala investering. Om vi leker vidare med vårat tankeexperiment, 0,5MSEK för 7,5% -> värdering (post money) på ~6,7MSEK. Säg att ytterligare 4MSEK tas in på samma värdering, då späds din ägarandel ut till 4,7%. Säg att ytterligare 4MSEK tas in senare, men på en dubblad värdering (30 MSEK post money), nu är din andel utspädd till typ 4%. Och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av moojo
Innan de går ut för att leta efter dessa 4 miljoner (första ronden) är de beredda att ge mig en chans att få en billigare och bättre ingång genom en emission, vilken typ vet jag inte än.

Klassiker. De vill få dig att tro att du gör dig en tjänst, men det är precis tvärt om. Att resa 4 miljoner är ingen lätt sak, men det är enklare om man redan har någon ombord som tror nog på företaget för att investera, säg, en halv miljon (ibland kallat en "anchor investor"). Men tro inte att de gör dig en tjänst eller att du är den enda som får detta erbjudande. Och återigen, detta är inte att säga att entreprenören kör nåt "ful-spel", det är hur försäljning ofta går till. Och att han har denna slipade teknik emot investerare betyder att han även kommer ha det emot kunder, vilket kommer gynna företaget.

Ett konkret förslag är att om du skall gå in så erbjud dig att göra det i form av ett konvertibelt lån. Det ger dig en starkare position och mera flexibilitet. Om du är obekväm med att vara ensam först in så kan du även säga att du är villig att sätta in X, förutsatt att de kan hitta ytterligare investerare som kan matcha med lika mycket.
__________________
Senast redigerad av pap01 2013-07-22 kl. 12:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback