Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-16, 14:16
  #1
Medlem
Bor för tillfället i en lägenhet i andra hand, som jag fått hyra av en kompis sen 6 månader tillbaka. Han ska flytta in om 3 veckor och jag måste flytta ut.


Jag har skulder sedan tidigare som jag avbetalar varje månad på. Har några betalningsanmärkningar, som gör att jag varken kan söka lägenheter på blocket då ingen vill hyra ut till någon som har det, är samma sak med privata hyresvärdar. Det största bostadsbolaget har jag skulder hos som jag betalar av och får inte hyra förns det är betalt, och det rör sig om 15-20, som jag inte har möjlighet att betala inom flera år, om jag inte får ett jobb nu snart.


Hur gör jag om 3 veckor, när jag inte har någonstans att bo, kan bo hos en annan kompis men det är max 1 vecka.....Någon som varit i min situation,

hur löste ni det?
Citera
2013-07-16, 14:28
  #2
Medlem
TheShapes avatar
Min spontana fråga är varför du inte har sökt annat boende förrän nu? Det kan inte ha kommit som en blixt från himmelen att din vän ska flytta? Särskilt med tanke på din situation, där du är särskild "utsatt" med dina obetalda skulder och kronofogden.

Till och börja med så ska du ska rycka upp dig, skaffa dig ett arbete (eller åtminstone studera, så att du kan få en lite mer stabil inkomst och investera i din framtid) så att du kan betala av dina skulder. Och kom inte och gnäll att det inte finns några arbeten, har väldigt svårt att tro att någon som "plötsligt" kommer till insikten att h*n ska bli hemlös efter ett par veckor, har framförhållningen att söka allt.

För din boendesituation; fortsätt samma resa; hyr genom vänner/bekanta, bo hos folk (folk som bara hyr ut ett rum kräver sällan en UC, om det inte är väldigt fancy eller dyr hyra) eller bo i kollektiv.
Citera
2013-07-16, 14:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Min spontana fråga är varför du inte har sökt annat boende förrän nu? Det kan inte ha kommit som en blixt från himmelen att din vän ska flytta? Särskilt med tanke på din situation, där du är särskild "utsatt" med dina obetalda skulder och kronofogden.

Till och börja med så ska du ska rycka upp dig, skaffa dig ett arbete (eller åtminstone studera, så att du kan få en lite mer stabil inkomst och investera i din framtid) så att du kan betala av dina skulder. Och kom inte och gnäll att det inte finns några arbeten, har väldigt svårt att tro att någon som "plötsligt" kommer till insikten att h*n ska bli hemlös efter ett par veckor, har framförhållningen att söka allt.

För din boendesituation; fortsätt samma resa; hyr genom vänner/bekanta, bo hos folk (folk som bara hyr ut ett rum kräver sällan en UC, om det inte är väldigt fancy eller dyr hyra) eller bo i kollektiv.


Fick veta det för ca en vecka sedan, så han påminde mig drygt 1 månad innan kan man säga. började höra mig för lite smått och kollade runt, men förstod att det inte kommer gå att hitta en ny lägenhet med anmärkningar. Jobb vet jag att det finns, så det säger jag inget om, men det svåra är ju att få jobbet/bli anställd. Har inte fått mer än praktik hittills. Är ju en del som konkurrerar om jobben om man säger så
Citera
2013-07-16, 15:23
  #4
Medlem
Fegyvereks avatar
Vänd dig till SOC.

Själv varit i liknande situation.
Berätta för de flesta du känner om ditt akuta problem.
Någon soffa finns alltid. Samtidigt kontakra soc.

Egen bostad får du med betalnings anm. och skulder via privata hyresvärdar, genom blocket etc.

Ett tips. Gör som jag. Ha ett tält och låga krav som backup.

Kommunikation är nyckeln.
__________________
Senast redigerad av Fegyverek 2013-07-16 kl. 15:28.
Citera
2013-07-16, 16:44
  #5
Medlem
MaZtoRs avatar
Flytta till en stad där det kommunala bostadsbolaget har flertalet tomma lägenheter.
Citera
2013-07-16, 17:09
  #6
Medlem
Det var olyckligt att du lyckats dra på dig hyresskulder, de flesta kommunala bolag tolererar nämligen ofta ett par betalningsanmärkningar (om dem är reglerade) men inte hyresskulder. Det låter som att du har en del att lösa i ditt liv. Varken bostad eller jobb.

Mitt tips till dig är att söka jobb i Norge, ha ett öppet sinne och sök allt som är tänkbart. Inte sällan kan man få hjälp med att finna boende (eller så har företaget eget boende för anställda). Rensa fisk, skala bananer, städa, gör vad som helst under en period. Lägg inte ned pengar på annat utan spara och betala av. Efter en period med arbete i Norge borde du vara på fötter igen, ha lite pengar på fickan, skulderna reglerade (om de inte är enorma), arbetslivserfarenhet, vara inne i det norska trygghetssystemet och dessutom haft någonstans att bo under tiden.
Citera
2017-10-11, 16:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moaki
Det var olyckligt att du lyckats dra på dig hyresskulder, de flesta kommunala bolag tolererar nämligen ofta ett par betalningsanmärkningar (om dem är reglerade) men inte hyresskulder. Det låter som att du har en del att lösa i ditt liv. Varken bostad eller jobb.

Mitt tips till dig är att söka jobb i Norge, ha ett öppet sinne och sök allt som är tänkbart. Inte sällan kan man få hjälp med att finna boende (eller så har företaget eget boende för anställda). Rensa fisk, skala bananer, städa, gör vad som helst under en period. Lägg inte ned pengar på annat utan spara och betala av. Efter en period med arbete i Norge borde du vara på fötter igen, ha lite pengar på fickan, skulderna reglerade (om de inte är enorma), arbetslivserfarenhet, vara inne i det norska trygghetssystemet och dessutom haft någonstans att bo under tiden.

Han sa att han hade skulder ja, vad fick dej att tro att det nödvändigtvis måste handla om just hyresskulder? Kan ju lika väl vara andra räkningar än hyran som skitit sig.
Citera
2017-10-11, 19:59
  #8
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Han sa att han hade skulder ja, vad fick dej att tro att det nödvändigtvis måste handla om just hyresskulder? Kan ju lika väl vara andra räkningar än hyran som skitit sig.

Snygg bump.

Om nu TS fortfarande är i behov av tips, så kan ju en borgenär vara lösningen. Det svåra är väl att få tag i en sådan. Få vill borga för någon såvida man inte står väldigt nära varandra. Fråga morsan, farsan eller ett syskon är mitt tips, såvida de inte är lika skuldsatta. Sånt där brukar ju gå i socialt arv.
Citera
2017-10-14, 08:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Han sa att han hade skulder ja, vad fick dej att tro att det nödvändigtvis måste handla om just hyresskulder? Kan ju lika väl vara andra räkningar än hyran som skitit sig.

Citat:
Ursprungligen postat av accez
Det största bostadsbolaget har jag skulder hos som jag betalar av och får inte hyra förns det är betalt, och det rör sig om 15-20, som jag inte har möjlighet att betala inom flera år, om jag inte får ett jobb nu snart.

Du kanske borde läsa lite mer noggrant innan du är inne och petar i en flera år gammal tråd.
Citera
2017-10-14, 15:55
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkille
Snygg bump.

Om nu TS fortfarande är i behov av tips, så kan ju en borgenär vara lösningen. Det svåra är väl att få tag i en sådan. Få vill borga för någon såvida man inte står väldigt nära varandra. Fråga morsan, farsan eller ett syskon är mitt tips, såvida de inte är lika skuldsatta. Sånt där brukar ju gå i socialt arv.
Och om det är just tips h*n behöver så är det en borgensman (=medlåntagare) som är aktuell. Borgenär är bank och liknande.
Citera
2017-10-15, 11:03
  #11
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Och om det är just tips h*n behöver så är det en borgensman (=medlåntagare) som är aktuell. Borgenär är bank och liknande.

Helt korrekt, och där lärde jag mig nåt. Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback