Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-01, 20:53
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Finns ju ett bageri som kursade 2010, är lite småsugen på att gå in och fota lite innan det rivs. Någon som vet hur man lättast kollar vem som äger en byggnad?

Gissar på att det är coop eller kommunen som äger byggnaden och marken men är inte säker.

Lantmäteri-avdelningen på kommunen kan nog svara på din fråga. Lättast är att gå dit och peka ut på en karta.
Citera
2013-10-03, 21:47
  #170
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Japp, stämmer. Men det finns ytterligare ett inslag nära centrum. Ligger ganska dolt. Har bara inte kommit på om det hänger ihop med något annat än.
Jag vet att jag citerar ett urgammalt inlägg...

Men kan nån tänka sig vad detta gäller? Det gäller Uddevalla.
Citera
2016-12-09, 14:26
  #171
Medlem
Kommer att befinna mig i Trollhättan över helgen med massor av ledig tid. Ska så klart titta på fallen, stationen och den gamla testanläggningen. Hunnebergs grottor och någon vandring där ska jag också hinna med. Men letar så klart efter mer.

Finns den där kontorsbyggnaden och portalen kvar på Wargöns ABs område och vad är status på dem?

Hittade också en google-karta där någon tagit sig tiden att markera ut alla skansar och annat i området, men med knapphändig info och oftast inga bilder. Är det något som sticker ut som man borde titta på? Överväxta betongfundament har vi massor av här i Göteborg också så det slipper jag gärna fler av.

All info mottages tacksamt för det här blev lite väl snabbt planerat.
Citera
2016-12-18, 21:42
  #172
Medlem
Så efter mitt första besök någonsin till Trollhättan får jag säga att:

1. Alla ruinromantiker och industrientusiaster behöver se området med kraftstationerna och fallet, med eller utan vatten i. Mycket större än vad jag föreställt mig och en fantastiskt välbehållen industrimiljö.

2. Teststationen som omtalats tidigare i tråden (senast 2013) är idag renoverad och används nu till vad-vet-jag.

3. Västra Tuneheds kalkgruvor är livsfarliga och inte vidare imponerande, ska man ändå in dit och fota så bör det vara under en kall vinter så det i alla fall finns isstalaktiter. Hjälm är bra.

5. Wargön AB rivs kontinuerligt (?), men det går fortfarande att titta in i underjordiska lagerrum vid lastkajen (welcome to hell), grindvaktens stuga samt packanläggningen i lagerbyggnaden. Allt är sönderslaget. Den stora kontorsbyggnaden används som uppehållsrum för rivningsfirman och är ordentligt låst.
Själva miljön är i rätt väderlek gediget postapokalyptisk och graffitin är för en gångs skull i världsklass. Antar att området endast är helgöppet men enligt skyltningen så är det fritt fram att vandra runt på egen risk.

Har någon bilder från insidan av kontorsbyggnaden eller spikades den igen direkt vid nedläggningen?
Mina egna bilder på Wargön kommer när jag hunnit gå igenom minneskortet.

Överlag var Trollhättan definitivt en trevlig stad att besöka ett par dagar. Tack för det Trollhättan!
Citera
2016-12-25, 06:56
  #173
Medlem
Citat:
2. Teststationen som omtalats tidigare i tråden (senast 2013) är idag renoverad och används nu till vad-vet-jag.
Den arrenderas numera av konsultfirman högre upp i backen.
Jag tror de vill göra kontor av den.
De har haft visning av huset i samband med invigning av den nya cykelbro de var med och projekterade.
Bron i sig är ett trevligt mål att besöka, även om den är nybyggd.

Det finns lite kul grejer att undersöka.
Vattenfall och försvarsmakten har tex ett par förråd kvar vid slussarna.
Jag tror man mest behåller dem av nostalgiskäl, de har ingen funktion idag.
De ligger strax norr om slussarna, där löparspåret börjar.

Även kanalverket har lite roliga lämningar kvar.
Eventuellt någon form av balkbro, som finns i öppen dager, strax nedanför husbilparkeringen vid sjöfartsverkets kontor.
Det finns även ett skifferbrott vid utby, men detta har en egen geocache, så det är bara att leta burk så springer man på den.
Citera
2017-03-18, 14:15
  #174
Medlem
Flyttade till Trollhättan för två år sedan och tänkte börja utforska områdena längsmed älven och det oändligt antal promenadstråk som finns. Är ganska intresserad av gamla anläggningar, framförallt militära och skyddsrum. Känner någon till spännande platser i närheten så får ni gärna skicka PM om ni inte vill skriva det i tråden.
Citera
2017-03-28, 18:51
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Largo-Sama
Flyttade till Trollhättan för två år sedan och tänkte börja utforska områdena längsmed älven och det oändligt antal promenadstråk som finns. Är ganska intresserad av gamla anläggningar, framförallt militära och skyddsrum. Känner någon till spännande platser i närheten så får ni gärna skicka PM om ni inte vill skriva det i tråden.

Finns ett litet skyddsrum innan nedre slussen.. Vid parkeringen till kontrollbyggnaden. Finns någon övergiven lokal längs med älven strax innan gen, tänkte kollat in den närmare men har runnit ut i sanden lite. Finns ju stridsberg och björks gamla område men annars vet jag inte så mycket.

Letar man runt slussar/nohabs så kan man nog hitta lite i dock.
Citera
2017-05-25, 02:27
  #176
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=agOI5ZFxrnU

här är en film om den tunneln.
Citera
2017-10-26, 19:16
  #177
Medlem
sååå, någon som har något roligt ställe THN/VBG/Vargön 2017? Hade tänkt börja med UE och vill gärna veta om det finns något kvar att utforska
Citera
2017-11-04, 21:17
  #178
Medlem
Muminmuggos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelmancoolaste
sååå, någon som har något roligt ställe THN/VBG/Vargön 2017? Hade tänkt börja med UE och vill gärna veta om det finns något kvar att utforska
Här har du ett ställe som är rätt nice vid den gamla fabriken i Vargön, jag o polarn var där förra veckan och det var rätt fränt https://www.google.se/maps/place/58%C2%B021'07.1%22N+12%C2%B023'01.7%22E/@58.3519604,12.3819137,516m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d58.3 519578!4d12.3838138
Citera
2019-04-10, 17:33
  #179
Medlem
Tjena!
Kommer passera Trollhättan, Uddevalla och Munkedal i helgen. Någon som har tips på ställen i trakterna?

PMa gärna!
Citera
2020-10-26, 06:08
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikher
finns det möjlighet att göra studiebesök i kålgårdsberget? vinns det något kvar att se? är det kommunen man frågar i såfall?
JAg har hört att fjärrvärme ledningarna är insprängda i berget i uddevalla och ska vara en mäktig upplevelse
Har själv varit därinne och det är grymt stora järndörrar där och en himla massa rör. Han som släppte in mig, en klasskamrat och min lärare sa det att skulle dörren gå igen (den stora järndörren) så kan du varken spränga upp den eller dyrka upp den och det finns ingen mottagning därinne. Så fastnar du därinne och inte har rapporterat att du ska vara där då är du fast där tills någon kommer. Man fick ALDRIG gå in där ensam. Vi stötte på honom när han skulle in där och pratade om vad fanns därinne och han erbjöd oss att kom in och kolla om vi ville. Men annars vet jag inte hur man kommer in där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback