2013-07-15, 23:26
Medlem
Skriver från mobilen så ursäkta om det blir fel i texten...

Men som rubriken lyder? Vafan är det frågan om???

Det har under de senaste åren blivit vanliigt att polisen gör razzior på gym för att hitta dopade personer.
Man kan ju först fråga sig varför polisen ska lägga ner resurser på sånt överhuvudtaget? Det är väl nått som Riksidrottsförbundet (RF) borde sköta helt själva?

Dopade idrottsmän må vara olagligt men det är ju inga kriminella mäniskor i övrigt så jag tycker det är waste of money och resurserna hos polisen borde prioriteras på att lösa riktiga brott med riktiga brottsoffer istället, men nu är det ju inte jag som är justitsieminister så!

MEN! Åter till topic och frågan... Inte en enda polisrazzia mot dopade idrottsmän har gjorts på

friidrottsföreningar.
cykelklubbar.
simklubbar.
hockeyklubbar.
basketklubbar.
fotbollsklubbar.
boxningsklubbar.
judoklubbar.
karateklubbar.
etc etc... listan kan göras oändlig men det är allstå endast gymmen som får besök av polisrazzior för att ta fast eventuella dopade personer som man kanske hittar under dessa razzior.

Varför är dopade gymfolk just en polisiär fråga? Varför räcker det inte med RF och deras tester på gymfolk? Polisen går ju även in på gym som är anslutna till just RF och gör även där razzior!

Varför gör inte polisen dopingrazzia på alla landets friidrottsklubbar också?

Min egen slutsats och tolkning av detta och jag tror inte jag är ensam om det, är att det är okej att dopa sig trotts förbud enligt lagen, bara man inte tränar på gym utan håller på med nån annan idrott, exempelvis simning. Då är det endast RF:s problem! Men om man tränar på gym då är det jätte allvarligt att dopa sig, så allvarligt så att det inte räcker med RF utan att polisen ska prioritera bort andra brott för att ljaga eventuelle dopade idrottmän på gymmen runt om i Sverige!

Nu till en fundering till: Kommer det direktiv direkt från riksdagen och regeringen att just gymfolk ska vara ett polisiärt problem medan andra idrotter är RF:s problem. Eller kommer det från nån polisnisse bakom skrivbordet på kontoret som en gång fick se sin fru vara otrogen med en vältränad kille från gymmet och inte lång tid där efter blev lämnad av sin fru för samma kille?

Den småfeta polisnissen kanske slog näven i bordet och sa högt att nu jävlar ska alla vältränade gymkillar få för att min fru lämnade mig för en sån?

Ja diskutera detta för jag kan inte förstå varför endast gymfolk är en polisiär fråga när det kommer till doping?

edit: jag hittade ingen annan plats att posta denna tråden, men om mod tycker den passar bättre nån annan stans så flytta gärna tråden dit! Dock är det en politisk frågeställning!
Senast redigerad av TravezHilton 2013-07-16 kl. 00:03.
Citera
2013-07-15, 23:31
Medlem
fettjamenvissts avatar
Preparaten är olagliga. Varför griper samma polis personer som röker hasch? Borde de inte ägna sig åt riktiga brott? Din logik kan tillämpas på oändligt många exempel.
Sen ska du nog se att man får större genomslag av att göra razzior mot gym än mot basket eller fotbollsföreningar.

Varför det inte ingår i RF är för att det inte är föreningar..
Citera
2013-07-15, 23:40
Medlem
Lata jävlar som gymmar orkar inte träna för att få en bra kropp utan stoppar i sig en massa preparat som är skadliga för dem.
Inom övrig sport/idrott har man vett nog att inte börja kura innan man går in för det seriöst vilket väldigt få gör.

Målet för majoriteten utav de som gymmar är att få en bättre kropp samtidigt som de som utövar sport och idrott överlag har som mål att ha roligt inom det man gör.
Citera
2013-07-15, 23:50
Medlem
ljudkellgrens avatar
Det kan ju vara så att en stor del av de personer som gör sig skyldiga till misshandelsbrott har ett problem med doping som får dem just aggressiva. Dessa hittar man många gånger i gymmen och det är därför polisen även slår till där.
Man får skilja på RF's och polisens motiv. RF vill hålla sporten ren och RF kan aldrig tvinga någon att avge ett prov. Avger du inte ett prov på begäran utesluts du dock. Vederbörande lär gå vidare till ett gym som inte är anslutet till RF och fortsätta träna där.
Polisens motiv är att avstyra våldsbrott i ett preventivt syfte. De kan även tvinga dig att avge prov och har rätt att överföra dig till rättsväsendet.
En anledning till att polisen kanske inte lägger lika stor vikt vid att testa professionella idrotsmän är att dessa normalt åker fast vid RF's kontroller vid tävlingar. Problemet blir aldrig lika stort där.
Citera
2013-07-15, 23:57
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Det kan ju vara så att en stor del av de personer som gör sig skyldiga till misshandelsbrott har ett problem med doping som får dem just aggressiva. Dessa hittar man många gånger i gymmen och det är därför polisen även slår till där.
Man får skilja på RF's och polisens motiv. RF vill hålla sporten ren och RF kan aldrig tvinga någon att avge ett prov. Avger du inte ett prov på begäran utesluts du dock. Vederbörande lär gå vidare till ett gym som inte är anslutet till RF och fortsätta träna där.
Polisens motiv är att avstyra våldsbrott i ett preventivt syfte. De kan även tvinga dig att avge prov och har rätt att överföra dig till rättsväsendet.
En anledning till att polisen kanske inte lägger lika stor vikt vid att testa professionella idrotsmän är att dessa normalt åker fast vid RF's kontroller vid tävlingar. Problemet blir aldrig lika stort där.
Agressiva? Har aldrig mött en agressiv person som varit dopad (från vad jag uppfattat), däremot möter jag jämt alkoholpåverkade agressiva människor. Jag hoppas du har en anekdot för ditt uttalande, annars är det ju bara sorgligt att upprepa propagandatrams om AAS från skolboken här. Borde inte alkohol förbjudas då? Det är ju typ orsaken bakom 70-80% av alla misshandelsfall (inte AAS eller något annat "olagligt").
Citera
2013-07-15, 23:57
Medlem
Citat:

Fast om nu doping gör en våldsam? Vetenskapliga studier på det tack!
Så bör ju polisen vara intesserade av alla som dopar dig och inte bara gymfolk eller? Om RF stänger av en sprinter för doping så kommer denne aldrig att lagföras för det. Thats my point! Det är alltså skillnad på dopade och dopade enligt polisen beroende på vilken sport man utövar ska man lagföras för doping?
Senast redigerad av TravezHilton 2013-07-16 kl. 00:00.
Citera
2013-07-16, 00:03
Medlem
Citat:

Om RF skulle anstränga sig lite så skulle vi se att det är populärt med doping inom all sport, det finns dock inget intresse i att försöka ta folk inom folkkära sporter.

Förövrigt vill TS debattera om varför dopingkontroller på gym utförs av Polisen, och inte av RF som all övrig sport kontrolleras av.
Citera
2013-07-16, 00:16
Medlem
connykrigaren123s avatar
Har helt klart att göra med samhällsklimatet, skulle varit roligt och se polisen storma SM-finalen i hockey och kräva att alla lämnar urinprov eller få följa med till stationen och bli anhållen tills du pissar.
Citera
2013-07-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av connykrigaren123
Har helt klart att göra med samhällsklimatet, skulle varit roligt och se polisen storma SM-finalen i hockey och kräva att alla lämnar urinprov eller få följa med till stationen och bli anhållen tills du pissar.

Det jag menar, ingen vill se finalisterna i hockey åka fast på dopingprov, och jag skulle betta pengar på att några individer i sm-finalistlaget skulle pissa positivt, tror man annat är lär man ju vara naiv.
Citera
2013-07-16, 08:28
Medlem
klybans avatar
Det är rätt enkelt i mitt tycke, det är tacksamt att ge sig på gym.
Av den enkla anledningen att på vissa gym går det 13 dopade dussinet.
Att ge sig på diverse olika idrotters klubbar, skulle ge ett väldigt dåligt utfall.

Enda som skulle stå över mängden skulle vara cykling.
Men eftersom alla "bra" är utomlands, så skulle inte heller detta ge så mycket heller.
Så det är värt en påhälsning.

Kort och gott, polisen åker dit dom stora fiskarna är.
För vem vill fiska mört när man kan fånga stora hajar?

Sen om våld, varför doping har fått ryckte om att göra en våldsam.
Är för det är speciella människor som söker sig till doping och bodybuilding.
Där de tror att bygga sig stor, ska fixa till att de mår dåligt och har dåligt självförtroende.
Men så blir det inte och så har man helt plötsligt 30kg muskler på en person som måste hävda sig.
Som att sätta en pistol i handen på en psyksjuk, det blir inte så bra.
Citera
2013-07-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är rätt enkelt i mitt tycke, det är tacksamt att ge sig på gym.
Av den enkla anledningen att på vissa gym går det 13 dopade dussinet.
Att ge sig på diverse olika idrotters klubbar, skulle ge ett väldigt dåligt utfall.

Enda som skulle stå över mängden skulle vara cykling.
Men eftersom alla "bra" är utomlands, så skulle inte heller detta ge så mycket heller.
Så det är värt en påhälsning.

Kort och gott, polisen åker dit dom stora fiskarna är.
För vem vill fiska mört när man kan fånga stora hajar?

Sen om våld, varför doping har fått ryckte om att göra en våldsam.
Är för det är speciella människor som söker sig till doping och bodybuilding.
Där de tror att bygga sig stor, ska fixa till att de mår dåligt och har dåligt självförtroende.
Men så blir det inte och så har man helt plötsligt 30kg muskler på en person som måste hävda sig.
Som att sätta en pistol i handen på en psyksjuk, det blir inte så bra.

Fast tittar man på RF-listan vilka som åkt fast så är det väldigt lite gymfolk kontra exempelvis, karate, friidrott, cyklister, brottare mm... Jag tror inte att alla dopade svenska cyklister är utomlands, doping är inget magiskt medel och det finns många kassa dopade cyklister att hitta här med precis som med alla andra idrottsutövare...

Vadå "speciella människor" som söker sig till bodybuilding? Har du källa på att det är så? Eller gissar du bara? Jag har hållt på med BB i 20 år min egna erfarenhet är att det är människor med 100% psyke då dom sköter sig exemplariskt 24/7... BB är inte bara en timma på gymmet. BB är så mycket mer. Ordentlig sömn, extremt noggrann kost, avstå från fest och alkohol mm.

Blanda inte ihop BB-folk med små kriminella skitungar som tar doping för att dom kan det, dessa individer hittar man sällan på gym året runt, de finns där men korta perioder, de tröttnar snabbt då det inte är gymmet och träning som är deras passion i livet!

Du får gärna hänvisa dina påståenden till vetenskapliga studier så att vi kan se att det inte bara är antaganden att det skulle vara på det sättet.

Jag ifrågasätter starkt varför just dopade gymfolk ska vara en polisiär fråga. Det är inte rätt att man endast lagför en gren av idrottsmän medan resten av alla dopade idrottsmän ensast blir avstängda av RF och lagförs aldrig!
Citera
2013-07-16, 09:10
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo
Agressiva? Har aldrig mött en agressiv person som varit dopad (från vad jag uppfattat), däremot möter jag jämt alkoholpåverkade agressiva människor. Jag hoppas du har en anekdot för ditt uttalande, annars är det ju bara sorgligt att upprepa propagandatrams om AAS från skolboken här. Borde inte alkohol förbjudas då? Det är ju typ orsaken bakom 70-80% av alla misshandelsfall (inte AAS eller något annat "olagligt").
sant d"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in