Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-07-27, 00:43
  #37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tror vi båda använder termer lite slarvigt. Med popmusik menade jag egentligen all populärmusik i motsats till dansbandsmusik. Dansmusik var däremot jävligt hajp på 90-talet serrö. Betänk alla Absolute Dance-skivor!

Något som talar emot att caféprogrammen inte kommer uppleva en ny vår är svenskens nästan sjukliga fixering på fika. Men det kan lika gärna bli en arabisk vår av det hela och bara utmynna i ännu ett Fråga Doktorn-derivat.

Nu vet jag inte vad du menar med "Absolute Dance-skivor". Dansmusiken, med dansband, började tappa mark cirka 1999 och det syntes tydligt under 00-talet, vilket var vad jag skrev. Det torde dock understrykas att det kanske främst är de [lite grovt räknat) födda från 1978-79 och framåt som skapar förändringen. Det stämmer ju även bra med att The Buggles video Video Killed the Radio Star kom 1979 och var den första videon som MTV spelade.

---

Jag känner inte att Cafékonceptet huvudsakligen har med fika att göra. Jag vill nog påstå att det byggde på "gemyt" och det är något som dagens samhälle har lite av.
Citera
2013-07-27, 01:03
  #38
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu vet jag inte vad du menar med "Absolute Dance-skivor". Dansmusiken, med dansband, började tappa mark cirka 1999 och det syntes tydligt under 00-talet, vilket var vad jag skrev. Det torde dock understrykas att det kanske främst är de [lite grovt räknat) födda från 1978-79 och framåt som skapar förändringen. Det stämmer ju även bra med att The Buggles video Video Killed the Radio Star kom 1979 och var den första videon som MTV spelade.

---

Jag känner inte att Cafékonceptet huvudsakligen har med fika att göra. Jag vill nog påstå att det byggde på "gemyt" och det är något som dagens samhälle har lite av.

Ha, du är insiktsfull som vanligt Gickhan(ingen sarkasm).
Det finns knappt ens "kafferaster" längre på arbetsplatser, eftersom nästan alla sitter och stirrar ner i sina smartphones istället.
Så gemytligheten har ersatts av.....någonting annat?.

//Crimson
Citera
2013-10-21, 12:34
  #39
Medlem
Jag är kvinna född 1964 och var i tjugoårsåldern i mitten av 80-talet när många cafeprogram gick. Jag såg dem inte så ofta, inte så många i min ålder såg dem. Cafe Sundsvall med Gunnar Arvidson ansågs som det mest pensionärsvänliga cafeet. Men jag brukade titta på det när man kom hem från jobbet. Men inte var det nåt man talade om för jämnåriga, det var lite av en hemlig last! Det var väldigt avstressande att efter en dag på jobbet i Stockholms city komma hem till lilla lyan i förorten, dricka en kopp te och lyssna på Gunnar Arvidsons stämma och Gnesta-Kalle och de andra spelmännen, minns att en av dem var ovanligt ung, var det gitarristen? Och så kunde det vara nån intressant gäst. Och ett lugnt reportage från någon bygd. Och så den jovialiske storvuxne bisittaren Arne Söderström från Övik. Cafe Sundsvall tilltalade nog mig mycket också beroende på att det ofta handlade om trakten kring Övik. Min mor är från Övik så jag har starka band med den bygden. Så där satt man tjugoårig stockholmstjej och tittade på Arvidson, Söderström och "Gnesta"!

Jag tror att nåt Cafe Sundsvall finns på "Öppet arkiv" på SVT. Ska nog kolla och minnas nån dag.
Citera
2013-11-20, 21:38
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
---

Jag känner inte att Cafékonceptet huvudsakligen har med fika att göra. Jag vill nog påstå att det byggde på "gemyt" och det är något som dagens samhälle har lite av.

Ja tyvärr är det för lite gemyt i dagens samhälle. Allt ska vara så uppstressat och trendigt. Cafeprogrammen för tjugo år sen var mycket bättre än efterföljaren "Gokväll" som är helt värdelöst, med undantag för någon gång med nån vettig gäst.
Citera
2016-05-27, 11:55
  #41
Medlem
Moltas666s avatar
Jag var antingen för ung för Caféprogrammen, eller för ointresserad, men Café Norrköping var väl av ett av dom mest kända tror jag.

I det här klippet sjunger en kille som heter Roger Ivarsson...vad hände med honom? Mycket bra röst med potential för en karriär.

https://www.youtube.com/watch?v=zxDyoJmgpYw
Citera
2018-02-04, 13:34
  #42
Medlem
Härliga gemytliga program utan någon påtvingad agenda som i nuvarnade propagandaTV.
Sundsvall var originalet och bäst, Norrköping var också bra.
Att dagens yngre helindoktrinerade generation inte förstår sig på gemyt och medmänsklig värme framgår ju helt av tråden - synd.
De som frivilligt satte sig och insöp Aschbergs Z-TV kan man nog inte göra så mycket åt, hatretoriken är svår att bli av med.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback