Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-15, 15:17
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska göra ett schema där man kan fylla i starttid och sluttid för varje dag, och schemat ska sen kolla ifall vissa kriterier för varje dag och varje vecka är uppfyllda. Om de inte är det ska en textruta poppa upp och säga vad som är fel och det nyss ifyllda värdet ska raderas.
Hittade ett makro från Microsoft själva som gör att en funktion körs då värdet i en ruta ändras, men jag lyckas inte riktigt ta mig vidare därifrån.

Den funktionalitet som behövs:

* Kör makro när cell ändrar värde. (klart)
* Räkna ut tiden mellan en dags slut och nästa dags början, kan även vara så att det är en ledig dag emellan, ska då räkna till nästa jobbdag.
* Räkna ut arbetstid per vecka, och även hålla koll på den längsta pausen mellan två arbetspass (per vecka).
* Bonus: Kunna kolla så att kriterierna för antal timmar jobbade/i vila per vecka gäller för 7 dagar i allmänhet och inte bara är låst till veckorna (d.v.s. annan brytpunkt än veckovis).

Det känns som att programmet kommer utföra onödigt mycket koller om jag kör allt detta i ett makro som startas då en enda cell uppdateras, men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det annars. Är väldigt ny på Excel, men har mycket erfarenhet av programmering och har även hållt på med VB lite.

Tips/hjälp uppskattas oerhört mycket!
Citera
2013-08-20, 09:43
  #2
Medlem
dethalvabarnets avatar
Hur går det, är du klar med schemat än?

Hade själv använt de inbyggda funktionerna(if(),etc) som finns i excel för att skapa ditt veckoschema om jag hade haft behov för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback