Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-15, 00:12
  #1
Medlem
Jag undrar om man kan ge en fullmakt till någon för att ta hand om ens affärer ifall man blir sjuk och inte kapabel att agera själv? Alltså en "framtidsfullmakt" liknande det tyska vorsorgervollmacht. Som jag ser det så är det å ena sidan inte förbjudet att ingå vilka avtal som helst, så länge avtalet inte är lagstridig. Å andra sidan är det tveksamt att avtalet kommer faktiskt att följas, med tanke på att det blir konkurrens med eventuell förvaltare.
Citera
2013-07-15, 02:35
  #2
Medlem
sharkbaits avatar
Skriv en generalfullmakt med särskilda villkor.

Jag förmodar dock att du ser riskerna med att skriva ett sådant avtal.
Citera
2013-07-15, 17:46
  #3
Medlem
Den risken jag ser är att fullmakten kommer inte att verka,ty domstolen kan förordna annan förvaltare än den som står i fullmakten. Men om det finns andra risker, vore det intressant att veta.
Citera
2013-07-15, 17:52
  #4
Medlem
Införandet av en framtidsfullmakt har diskuterats i lagstiftningssammanhang (SOU 2004:112), men någon uttrycklig möjlighet har inte införts.

Anledningen till att det för tillfället inte är en gångbar möjlighet är att den fullmäktige inte har en mer långtgående rättshandlingsförmåga än fullmaktsgivaren. Om fullmaktsgivaren blir psykiskt sjuk till den grad att 1924 års lag blir tillämplig, eller om fullmaktsgivaren får en förvaltare, så kan i princip en sådan framtidsfullmakt inte användas.
Citera
2018-02-21, 15:18
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klepofon
Jag undrar om man kan ge en fullmakt till någon för att ta hand om ens affärer ifall man blir sjuk och inte kapabel att agera själv? Alltså en "framtidsfullmakt" liknande det tyska vorsorgervollmacht. Som jag ser det så är det å ena sidan inte förbjudet att ingå vilka avtal som helst, så länge avtalet inte är lagstridig. Å andra sidan är det tveksamt att avtalet kommer faktiskt att följas, med tanke på att det blir konkurrens med eventuell förvaltare.

Bump!

Framtidsfullmakt går att skriva i dagsläget, vilket gör att man själv kan välja fullmäktig och således förhindrar en tjuvaktig 'god man' att roffa åt sig efter eget välbefinnande.
Citera
2019-03-30, 21:12
  #6
Avstängd
Problemen med framtidsfullmakter är uppenbara - de är porösa och öppna, kan författas hur som helst, och det finns inte lagkrav på granskning och anhörigsamverkan.

En girig och falsk släkting kan dupera en sårbar gamling (som är psykiskt sjuk eller dement osv), sätta ihop fullmakten utan anhörigas närvaro, och fullmakten skapar sedan bara rättsprocesser, splittring och bråk.

Och lyckas duperingen kan det ta lång tid innan allt uppdagas. Det är teoretiskt möjligt att stillsamt råna en förälder, utan att det märks.

Krav på anhörigas insyn borde vara lagstadgat.

Framtidsfullmakten är en ny företeelse, som redan missbrukas, vilket två bekanta har berättat om.

Giriga människor leker jurister och tror de kan blåsa släkten efter 30 minuters juriststudier på internet.

Usch.
Citera
2019-03-30, 23:19
  #7
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Problemen med framtidsfullmakter är uppenbara - de är porösa och öppna, kan författas hur som helst, och det finns inte lagkrav på granskning och anhörigsamverkan.

En girig och falsk släkting kan dupera en sårbar gamling (som är psykiskt sjuk eller dement osv), sätta ihop fullmakten utan anhörigas närvaro, och fullmakten skapar sedan bara rättsprocesser, splittring och bråk.

Och lyckas duperingen kan det ta lång tid innan allt uppdagas. Det är teoretiskt möjligt att stillsamt råna en förälder, utan att det märks.

Krav på anhörigas insyn borde vara lagstadgat.

Framtidsfullmakten är en ny företeelse, som redan missbrukas, vilket två bekanta har berättat om.

Giriga människor leker jurister och tror de kan blåsa släkten efter 30 minuters juriststudier på internet.

Usch.

Anhörigas tillsyn är lagstadgat, man har rätt att begära redovisning en gång per år (om inte en särskild granskare har utsetts). Även Överförmyndaren kan begära redovisning.
Citera
2019-04-01, 07:01
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Anhörigas tillsyn är lagstadgat, man har rätt att begära redovisning en gång per år (om inte en särskild granskare har utsetts). Även Överförmyndaren kan begära redovisning.

Jo, det vet jag, men nuvarande insyn (årlig redovisning) räcker inte. På ett år kan allt hända.

Hela processen ska vara transparent, och alla anhöriga bör vara med från start, så att man kan förhindra manipulation och utnyttjande av anhörig.

Missköter fullmakshavaren sitt uppdrag ska det inte dröja ett år innan det uppdagas.
Citera
2019-04-01, 14:07
  #9
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jo, det vet jag, men nuvarande insyn (årlig redovisning) räcker inte. På ett år kan allt hända.

Hela processen ska vara transparent, och alla anhöriga bör vara med från start, så att man kan förhindra manipulation och utnyttjande av anhörig.

Missköter fullmakshavaren sitt uppdrag ska det inte dröja ett år innan det uppdagas.

Har man skäliga misstankar är det rimligt att man vänder sig till Överförmyndaren.
Citera
2019-04-01, 14:21
  #10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Och har man ytterligare synpunkter på lagstiftningen som sådan tar man det i (FB) Politik: inrikes där politiska diskussioner som t.ex. rättspolitik hör hemma.

/Mod
Citera
2019-04-01, 16:18
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Har man skäliga misstankar är det rimligt att man vänder sig till Överförmyndaren.

Jaha, ok, men problenen är iaf inbyggda i själva fullmakten, som blir j-igt jobbig för alla, om fullmaktshavaren är ett stolpskott och/eller har skum agenda... Från det att släkten får dåliga vibbar tills man tar tag i saker, tar det låång tid.

Jag anar att framtidsfullmakten är ett lagmässigt missfoster, som kommer att skrotas
Citera
2019-06-01, 18:11
  #12
Avstängd
Överförmyndaren är inte mycket att lita på, vilket en god vän fått erfara. De lagar som omgärdar en framtidsfullmakt är i praktiken rekommendationer.

Den som har tumme med en rik släkting och saknar skrupler kan lätt ordna det för sig.

Framtidsfullmakter tillåter gåvor, så det är bara att plocka lite i taget, i flera år...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback