Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-03, 08:11
  #301
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denniz-B
Ja precis, men det var just denna anläggningen vi prata om.

Ja precis, och den är en ordinarie omformarstation som kördes permanent. Inte bara i händelse av krig.
Citera
2014-11-05, 13:01
  #302
Medlem
kkasems avatar
Ser att många spekulerat om vad som finns i Ärnaberget. Jag har faktiskt varit där inne

Detta var, för cirka 2 år sedan och det var (är?) Pihls som ägde det. De hade en del av sin lagerverksamhet där, samt industritvätt. Pihls lagerhåller, tvättar och leverar fordsonsdelar åt Volvo.

Jag fick en guidad tur av Robert Pihls som visade de flesta rummen.
Fanns 2-3 gamla rum som inte används. I ena rummet hade kommunen haft sina servrar, i ett annat var det gamla gamla dokument så kommunen lagrade.
När det gäller det tredje rummet så sviker tyvärr mitt minne lite, men minns jag rätt så var det ett rum som militären använde. Har för mig att det gällde något med motorer och det fanns fortfarande någon gammal motor eller missil eller vafan som nu låg därinne.

Berget i sig är väldigt coolt, mycket större än vad man kan tro.
Citera
2014-12-21, 20:39
  #303
Medlem
babagurgurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
Ser att många spekulerat om vad som finns i Ärnaberget. Jag har faktiskt varit där inne

Detta var, för cirka 2 år sedan och det var (är?) Pihls som ägde det. De hade en del av sin lagerverksamhet där, samt industritvätt. Pihls lagerhåller, tvättar och leverar fordsonsdelar åt Volvo.

Jag fick en guidad tur av Robert Pihls som visade de flesta rummen.
Fanns 2-3 gamla rum som inte används. I ena rummet hade kommunen haft sina servrar, i ett annat var det gamla gamla dokument så kommunen lagrade.
När det gäller det tredje rummet så sviker tyvärr mitt minne lite, men minns jag rätt så var det ett rum som militären använde. Har för mig att det gällde något med motorer och det fanns fortfarande någon gammal motor eller missil eller vafan som nu låg därinne.

Berget i sig är väldigt coolt, mycket större än vad man kan tro.

Tidigare annonserade Pihls utanför inslaget om att det fanns 7000 m2 för uthyrning och det är mycket stort bergrum i jämförelse med andra berg i Sverige. Men då berget var ämnat för industriproduktion i krigstider behövdes säkert den ytan.
Citera
2014-12-21, 20:49
  #304
Medlem
babagurgurs avatar
i sommras åkte jag en del hoj och helt plötsligt dyker det upp en militärmast med bongotrummor i närheten av Flen.

Det är med all sanolikhet aktivt idag då det satt ett 10 tal förbudsskyltar runt masten och det fanns flera värn runt masten som kanske har sätt sina bästa dagar men hursomhelst så va det häftigt att av en slump upptäcka FTN masten.
Sen har vi två förrådsslingor som kanske inte är jättehäftiga men ändå.

Bie kan rekomenderas då jag vart där vi mer än tre tillfällen det senaste året och varje gång så upptäcker man något nytt
Citera
2014-12-28, 01:37
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
det fanns fortfarande någon gammal motor eller missil eller vafan som nu låg därinne.

Berget i sig är väldigt coolt, mycket större än vad man kan tro.
Det var en gasturbin till en Spicabåt i så fall. Var ni nere i bergverkstadsdelen också, och gick ni ner i tankrummet och var ni ut i kyltornschaktet?

Jag kan detta berget både utan och innan då jag var driftansvarig när Volvo BM driftade det.
Citera
2015-01-07, 21:51
  #306
Medlem
Har hört och läst tidigare i tråden att det ska finnas något i berget vid konsum i Hällby. Någon som vet något mer om detta?
Citera
2015-01-18, 03:33
  #307
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uetuna
Har hört och läst tidigare i tråden att det ska finnas något i berget vid konsum i Hällby. Någon som vet något mer om detta?
Och vad fan i helvete skulle det vara? Jag är uppväxt i Hällby, släkt med Gangsta nip och hela skiten. Det finns inget i berget, det enda av ue intresse i närheten av Hällby vad jag kan komma på är gamla militär förråd ute i skogen mot Råby om dom nu ens finns kvar.
Citera
2015-01-18, 16:01
  #308
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uetuna
Har hört och läst tidigare i tråden att det ska finnas något i berget vid konsum i Hällby. Någon som vet något mer om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Och vad fan i helvete skulle det vara? Jag är uppväxt i Hällby, släkt med Gangsta nip och hela skiten. Det finns inget i berget, det enda av ue intresse i närheten av Hällby vad jag kan komma på är gamla militär förråd ute i skogen mot Råby om dom nu ens finns kvar.
Står ju ett vattentorn där, finns det ett skyddsrum vid foten kanske? Civilförsvaret hade ju ofta observationsplatser uppe i vattentornen -man byggde ibland skyddsrum för personalen ett stenkast från tornet.

Ut och leta...
Citera
2015-01-19, 04:58
  #309
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Står ju ett vattentorn där, finns det ett skyddsrum vid foten kanske? Civilförsvaret hade ju ofta observationsplatser uppe i vattentornen -man byggde ibland skyddsrum för personalen ett stenkast från tornet.

Ut och leta...
Under Hällbyskolan ligger skyddsrummet, skolan ligger ca 400 meter från vattentornet. Utanför Gustavslunds växthus fanns förr ett övergivet hus men det brändes ner, antagligen av pyromanbröderna som nu för tiden sitter på mentalsjukhus. Finns inte mycket av UE värde i Hällby tyvärr.
Citera
2015-02-10, 19:01
  #310
Medlem
dbfotos avatar
Någon som har en trevlig plats och vill byta lite?
Kolla länken så hittar du mina platser!
Svar tas gärna emot i ett PM!

http://dbfoto.se/overgivet/Overgivet...6660354&type=2


/DB
Citera
2015-04-08, 11:46
  #311
Medlem
Ingen som vet nåt intressant ställe i e-tuna eller runt om man kan fota? Gamla lador eller övergivna hus?
Citera
2015-05-22, 10:01
  #312
Medlem
babagurgurs avatar
Någon som är intresserad av att skogsvandra i skogarna runt Grecksåsar?

Jag har bil och är sugen på en tripp redan i helgen om det blir bra väder ☺

PM:a mig vid intresse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback