Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-14, 21:35
  #13
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Betyder det att du inte heller tror att någon av de andra städerna egentligen finns med på listan, däribland Stockholm och Göteborg?

Vilka som finns med på Forbes lista är faktum, vilka som är "mest innovativa stad" kan jag däremot ha en egen åsikt om. Jag skulle säga att varken stockholm eller göteborg räknas som en sådan.
Citera
2013-07-15, 00:53
  #14
Medlem
Finans.killens avatar
Det här tror jag inte ett skit på.
Citera
2013-07-15, 12:07
  #15
Medlem
Wittgensteins avatar
Enligt en av kommentarerna till Forbes originalartikel:

Citat:
It took five minutes searching on the website of the Swedish branch of government, Patent och Registreringsverket, that handles patents to conclude that OECD messed up, again. There are several cities in Sweden, for instance the cities of Uppsala, Lund and Linköping that all have significantly higher numbers of patent-applicants per capita than Malmö. My guess would be that they looked on where the legal representation made the application rather than where the applicant is from. Malmö is very close to Lund so they probably get to handle a lot of applications from there.

It´s the second time in a few months that OECD delivers blatantly false numbers. This could have been a honest mistake if they didn’t know the first thing about sweden, I mean seriously, a fairly large city with a secondrate university “out-innovating” much smaller cities with older, larger universities and hitech industrial profiles. Not bloody likely.

But in light of their study on immigration that must have been intentional, it makes one wonder how it comes that a cesspool of crime and social problems that coincidently also happens to have the highest degree of (low educated)immigrants in the country gets labelled as the most innovative.

http://www.forbes.com/sites/williamp...entive-cities/

Tack till användaren spoiler som uppmärksammade kommentaren i ett inlägg i tråden om Malmö i I&I.

Och oavsett så skulle det, som jag skrev tidigare, vara intressant att veta under vilken tidsram studien gäller. Om det visar sig att större delen av alla patent trillat in under femtio- och sextiotalet så känns multikultiaspekten rätt tandlös.
__________________
Senast redigerad av Wittgenstein 2013-07-15 kl. 12:11. Anledning: Putsade citat.
Citera
2013-07-15, 14:23
  #16
Medlem
Att enbart mäta antal patent per capita känns ju inte som ett bra mått på hur innovativ en region är. De allra flesta innovationer tar man aldrig patent på och med de här sättet mäta är det ju bara städer som har stora universitet eller stora forskningsanläggningar som kommer hamna i toppen. Det är ju verkligen inte bara i dessa miljöer som det sker innovation, åtminstone inte enligt min definition av ordet.

Att man som forskare jobbar med ett lösa ett problem i 5-10 år eller mer tills man tillslut får ett genombrott känns inte så jätteinnovativt om man jämför man med en entreprenör som löser problem och hittar på nya idéer och lösningar varje nästan dag. Entreprenören producerar dock inga patent till skillnad från forskaren.
__________________
Senast redigerad av pekz0r 2013-07-15 kl. 14:26.
Citera
2013-07-15, 15:05
  #17
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Enligt en av kommentarerna till Forbes originalartikel:



http://www.forbes.com/sites/williamp...entive-cities/

Tack till användaren spoiler som uppmärksammade kommentaren i ett inlägg i tråden om Malmö i I&I.

Och oavsett så skulle det, som jag skrev tidigare, vara intressant att veta under vilken tidsram studien gäller. Om det visar sig att större delen av alla patent trillat in under femtio- och sextiotalet så känns multikultiaspekten rätt tandlös.
Onekligen viktig information kring frågan om Malmö ska creddas eller ej. Sökte förgäves på PRV för att hitta statistiken som Forbes kommentator refererar till. Nån annan som hittat den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback