Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-14, 08:33
  #1
Medlem
lagensagers avatar
Hej.

Har en anställd som är sjukskriven i ett visst antal veckor. Han har läkarintyg och jag anser inte att han kan utföra några uppgifter inom företaget.

Jag vet inte hur det fungerar när man är sjukskriven, kan man gå ut och supa, göra dagsturer mm?
Jag tycker det verkar märkligt iaf.

Mvh
Citera
2013-07-14, 08:44
  #2
Medlem
Twizzs avatar
Beror ju på vad han är sjukskriven för.
Citera
2013-07-14, 08:58
  #3
Medlem
OleYellers avatar
Jag var sjukskriven i några månader pga ryggen. Jag kunde lätt uppfattas som en bluffare då ryggen var ok med mycket vila och massage m.m. Kunde spela fotboll med kompisar, hänga på stranden och festa. Det jag inte kunde var att lyfta grejer och eftersom min arbetsgivare inte kunde ändra mina arbetsuppgifter snabbt så fick jag "semester" i några månader tills dess att det gick.

Mysig tid, men jag ville tillbaka.

Poängen är att det kan se fel ut trots att det är rätt. Hur FK ser på saken är en annan femma. Blir nog problem i längden för någon med mina diffusa symptom.
__________________
Senast redigerad av OleYeller 2013-07-14 kl. 09:02.
Citera
2013-07-14, 09:03
  #4
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Är hen verkligen sjuk så ska du vara glad för att hen kan roa sej lite iaf

Finns inget som är så nedbrytande som att bara ligga hemma med outhärdlig värk eller depression.

Efter en sådan upplevelse tar det månader innan man är sitt gamla jag och kan jobba fullt ut igen.

När jag blir sjuk brukar min sambo sätta mej bakpå motorcykeln för att jag inte ska deppa ihop fullständigt.
Citera
2013-07-14, 11:08
  #5
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Beror ju pa vad for sorts akamma man har och hur lange man ar sjukskriven. Ar ju t ex inget som sager att man maste sitta hemma vid sitt koksfonster som en deppig innekatt om man har en handledsfraktur. Daremot sa ar det ju aven sa att har man sjukpenning och tanker resa utomlands maste man fa godkannande fran lakare + FK for att inte forlora sin sjukpenning.
Citera
2013-07-14, 14:23
  #6
Medlem
knut_1s avatar
Han blir ju sjukskriven för att han inte kan utföra sina ordinarie arbetsuppgifter. Sen vad han kan göra med resten av kroppen spelar inte så stor roll för FK de första 180 dagarna.
Citera
2013-07-14, 21:11
  #7
Medlem
Om du nu är en arbetsgivare så borde du veta vad han skall utföra för uppgifter.

Och således borde du veta vad som krävs för att utföra dessa arbetsuppgifter, och kunna jämföra detta med din anställdes "semesterfirande".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback