Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-13, 18:58
  #1
Medlem
Hej.

Jag har en vanlig citycykel av märke Monark. Nu är det så att jag märkte att 4 stycken ekrar har släppt. Nu undrar jag lite saker.

1. Kan man fortsätta använda cykeln även utan dessa ekrar?
2. Vad är det värsta som kan hända om man fortsätter att använda den? Tänkte ekonomiskt och ur säkerhetssynpunkt. Typ ifall det kan förstöra cykeln så att det blir otroligt kostsamt eller att den kan braka ihop mitt i en nerförsbacke etc.
3. Är det svårt att laga det själv? (Snackade med cykelkedjan och dom ville ha runt 400-500 kr)

Vet inte om det är av relevans eller ej, men jag är inte speciellt smal av mig. Jag pendlar några kilo i vikt runt 3-siffriga strecket. Jag tror att det var min idioti att skjutsa en vän på cykeln igår som kan ha bidragit till det hela. Tror inte att cykeln är gjord för 180 kg... Det var mer "agera först, tänk sen" tyvärr och nu får jag lida för det.

Om jag har glömt något så fråga på. Alla idéer och förslag är varmt mottagna med öppna armar.
Citera
2013-07-13, 19:09
  #2
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Övriga får ju mer vikt på sig nu så fler lär ju gå sönder framöver, lika bra att fixa det när du har tid istället för att hjulet pajjar helt sent nån kväll när du behöver cykeln tidigt nästa morgon eller så.

Klart du kan fixa det själv, ett cykelhjul kostar runt 400 :- på Biltema och det är väl ungefär så billigt du kan komma undan. Har du starka armar/händer så kör.


Är du inte så kunnig på området så lämna in det så det blir rätt och allt dras åt ordentligt! För mig är cykeln oumbärlig då jag inte har bil, cyklar året om så jag skulle aldrig tveka. Känns som att cykeln är en av de få saker som faktiskt får kosta, det blir ändå billigare i längden. Måste ha cykeln helt enkelt.
Citera
2013-07-13, 19:09
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
1. Kan man fortsätta använda cykeln även utan dessa ekrar?
Kanske
Citat:
2. Vad är det värsta som kan hända om man fortsätter att använda den? Tänkte ekonomiskt och ur säkerhetssynpunkt. Typ ifall det kan förstöra cykeln så att det blir otroligt kostsamt eller att den kan braka ihop mitt i en nerförsbacke etc.
Att bakhjulet kollapsar och du landar med pannbenet rätt i en trottoarkant så ambulanspersonalen måste använda skyffel och spann för att få upp hela hjärnan.
Citat:
3. Är det svårt att laga det själv? (Snackade med cykelkedjan och dom ville ha runt 400-500 kr)
Är det "standardhjul" så köp nytt, för 400-500 får du ett nytt hjul på biltema men kan krävas lite arbete för det ska passa.
Citera
2013-07-13, 19:12
  #4
Moderator
Tystnads avatar
Fyra ekrar som släppt är mycket ,hade det bara varit en eller två...

Hjulet kommer förmodligen att bli skevare och skevar ,det blir ju liksom obalans i det hela.

Har själv bytt ekrar och det var lätt ,problemet är att justera in alla ekrarna så det inte blir obalans i hjulet ,väldigt knepigt och då hade jag ändå en s.k eker nyckel för detta ändamål.
Citera
2013-07-13, 19:13
  #5
Medlem
Willy-45s avatar
Fyra ekrar har släppt. Se det som en början..
Ett cykelhjul bygger på att alla ekrar finns är lika spända och därmed fördelar lasten jämnt över fälgen..
Visst kan du fortsätta cykla men hjulet kommer att bli skevare och skevare och ekrarna lösare och lösare..tills..
Det är inte så svårt att spänna ekrar så att hjulet blir som nytt och rakt med spända ekrar.
Ett enkelt ekerverktyg kostar drygt 20 spänn
Har lärt mig nu.
Tog drygt 4h först ggn jag ekrade om ett helt hjul och riktade det.
Nu kan jag cykelhjul, för 30kmh, i höst går jag över till mc-hjul, +200kmh...
Citera
2013-07-13, 19:14
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har själv bytt ekrar och det var lätt ,problemet är att justera in alla ekrarna så det inte blir obalans i hjulet ,väldigt knepigt och då hade jag ändå en s.k eker nyckel för detta ändamål.
Nästan ett måste att ha en jigg att sätta hjulet i, kan byggas av en bit plattjärn som formas till ett U.
Fäste högst upp för hjulet och några gängade hål nere i fälgen man sätter skruvar i för att lättare kunna se hur fälgen slår.

Ekrat några mopedhjul med en sån jigg och tar inte många minuter att justera upp ett 36 ekershjul om fälgen är någorlunda rak.
Citera
2013-07-14, 01:05
  #7
Medlem
Mister.Methanes avatar
Lämna in hojen hos en cykelhandlare så de får fixa den, har man ingen erfarenhet av att rikta hjul är det lätt att man sabbar mer än man lagar om man ger sig på jobbet själv.

Om det fortsätter att paja ekrar så rekommenderar jag inte något Biltemahjul, utan att en cykelverkstad ekrar om hjulet med aningen grövre ekrar. Plussar man 100 kilo med lite moms hamnar man tyvärr lite väl nära maxgränsen för vad snålbyggda standardhjul orkar med.
Citera
2013-07-14, 07:24
  #8
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nästan ett måste att ha en jigg att sätta hjulet i, kan byggas av en bit plattjärn som formas till ett U.
"Jigg" har dui redan. Framgaffeln...
Citera
2013-07-14, 09:57
  #9
Medlem
Xamples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister.Methane
Lämna in hojen hos en cykelhandlare så de får fixa den, har man ingen erfarenhet av att rikta hjul är det lätt att man sabbar mer än man lagar om man ger sig på jobbet själv.

Om det fortsätter att paja ekrar så rekommenderar jag inte något Biltemahjul, utan att en cykelverkstad ekrar om hjulet med aningen grövre ekrar. Plussar man 100 kilo med lite moms hamnar man tyvärr lite väl nära maxgränsen för vad snålbyggda standardhjul orkar med.

Om ekrarna har gått så är det sällan att fälgen är i skick att användas igen. Och eftersom inget märke nämns så utgår jag ifrån att det är en enkelbottnad alu fälg som suger och därför kommer hjulen snart ge vika.
Att bygga om ett hjul går på drygt 800, om någon professionell ska göra det. Då är det bättre att köpa ett nytt, bra hjul istället. Nu framgår det inte om det är mtb eller 'herr/dam'-cykel.
Är det 26" så är Mavic crossride ett prisvärt och hållbart alternativ.
28" så är Linus-hjulen helt ok, de finns hos alla cykelhandlare som säljer Nishiki cyklar. beroende på växlar/skivbroms etc så räkna på ca 700 kanske.
/från en som kan bygga hjul.
Citera
2013-07-14, 15:30
  #10
Medlem
Fullfittans avatar
hmm, alla verkar ju utgå från att det är framhjulet som brakat.

Om det är framhjulet som brakat, köp nytt.

Är det bakhjulet som brakat så beror det lite på vilket nav som sitter på och hur händig du är om det är bättre att laga eller inte.
Citera
2013-07-14, 19:35
  #11
Medlem
Xamples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
hmm, alla verkar ju utgå från att det är framhjulet som brakat.

Om det är framhjulet som brakat, köp nytt.

Är det bakhjulet som brakat så beror det lite på vilket nav som sitter på och hur händig du är om det är bättre att laga eller inte.

Nej. Sedan är ett nytt 3 eller 7 växlat nexus nav med fälg inte direkt dyrare än att bygga om på befintligt nav. Lätt att utgå från att det är bakhjulet då ts har skjutsat någon, och ser då inte riktigt hur framhjulet skulle ge vika. Efter 8 år i en cykelverkstad så har jag extremt sällan sett en kund komma in med trasiga ekrar i framhjulet. Undantag killen som krashade och fick in en gren som ryckte ur gängorna på hans crossmax och någon tempocyklist som fastnade i bakväxeln på åkaren framför i en vurpa.
Citera
2013-07-14, 20:08
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
"Jigg" har dui redan. Framgaffeln...
Mycket sämre än en riktig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback