Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-14, 10:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemember
Hej
Ska köpa en ny huvudenhet till min mors bild, en Toyota Carina (tror jag den heter).

Meckade loss den nuvarande panasonic-kassetten (gammal skit med kassettbandspelare). Bakom satt en strömsladd och en vit ISO-kontakt i.
Gick ner till Elegiganten och köpte denna:
http://www.elgiganten.se/product/lju...lare-mvh-150ui

Dock visade det sig inte vara samma ISO-kontakt. Min var smalare mellan plupparna är den som Elggianten sålde, och alla andra i hyllan för den delen. Inga problem sa han, de säljer små adaptrar på Kjell och Co. Nej. det gjorde de inte. Och inte Clas ohlsone och inte meconomen eller biltema.

Kan nån vettig person här hjälpa mig.. jag kommer inte sitta och löda fast en ny sladd. Finns det något enklare sätt att göra detta på? Skickar med bilder från bilen.

Väldigt tacksam till ngt tydligt svar och kanske länk till ngt som behöver köpas in. Är väldigt dålig på sånt här som det kanske märks.

bilder
min iso-kontakt: http://www.ladda-upp.se/bilder/eteyaiknijngvo/
hela sladdhärvan: http://www.ladda-upp.se/bilder/joidzohkxjvtdi/
iso-kontakten i nuvarande stereon som jag vill byta, som alltså är smalare mellan piggarna än de iso-kontakter hos elgiganten: http://www.ladda-upp.se/bilder/wapbwnnejziftn/


Första bilden är ingen ISO kontakt.
På bild 2 ser man att du har kontaktstycken längre in på kabeln, ser ut som vanlig ISO där.
Dela vid dom kontaktstyckena, koppla sedan in dom på den kabel som medföljde nya stereon.
Montera skiten så är det klart.
Citera
2013-07-14, 11:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Det är bara att köpa en adapter som du kopplar in mellan kontakterna som sinns i bilen och kontakterna från den nya bilstereon.

Toyota-kontakter <-> Toyota-kontakter till ISO-kontakter (adapter som du ska köpa) <-> ISO-kontakter till Pioneer-kontakt (adapter som kom med bilstereon) <-> Pioneer-kontakt

Eventellt måste du inte köpa någon adapter i fall man redan bytt stereo en gång i bilen och då det i så fall redan finns en ISO-adapter inkopplad.
Citera
2013-07-16, 07:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Första bilden är ingen ISO kontakt.
På bild 2 ser man att du har kontaktstycken längre in på kabeln, ser ut som vanlig ISO där.
Dela vid dom kontaktstyckena, koppla sedan in dom på den kabel som medföljde nya stereon.
Montera skiten så är det klart.


det var det jag frågade i en del av tråden - men bara så jag vet... OM det nu går att koppla där du säger, där då kan man räkna med att det är helt safe? alltså.. kopplar sladden så är det inga problem, kan man tänka på?
jag är lite orolig att bilen ska börja brinna och explodera mitt på E4.. som en hade råkat ut för på ett forum. det skulle kännas så onödigt att spränga mammas bil.

edit:
som du ser på de kontaktstyckena längre in så är det ju två olika kontakter som förenas till en in i radion. nu har jag en ny sladd med bara en stor kontakt, och den andra delen ska förstås in i stereon. vad gör jag då med den kontakten i bilen som då blir tom? inga problem?
__________________
Senast redigerad av onemember 2013-07-16 kl. 08:02.
Citera
2013-07-16, 10:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Första bilden är ingen ISO kontakt.
På bild 2 ser man att du har kontaktstycken längre in på kabeln, ser ut som vanlig ISO där.
Dela vid dom kontaktstyckena, koppla sedan in dom på den kabel som medföljde nya stereon.
Montera skiten så är det klart.

okej. det funkade dessvärre inte, kopplingarna stämde inte.
Citera
2013-07-16, 14:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemember
okej. det funkade dessvärre inte, kopplingarna stämde inte.

Då är det som sagt bara att köpa en adapter.
Citera
2013-07-16, 23:19
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Då är det som sagt bara att köpa en adapter.

Hur vet jag vilken som passar då? Kan inte avgöra från små bilder på nätet...
Citera
2013-07-16, 23:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemember
Hur vet jag vilken som passar då? Kan inte avgöra från små bilder på nätet...

Gå in på första bästa bilstereobutik, säg att du vill ha en ISO adapter som passar ditt bilmärke.
Montera, klart.

Har inte sett en stereo dom senaste 15 åren som inte haft ISO anslutning, så dom vet vad du vill ha bara du kan ange bilmärke/årsmodell etc.
Citera
2013-07-17, 09:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Gå in på första bästa bilstereobutik, säg att du vill ha en ISO adapter som passar ditt bilmärke.
Montera, klart.

Har inte sett en stereo dom senaste 15 åren som inte haft ISO anslutning, så dom vet vad du vill ha bara du kan ange bilmärke/årsmodell etc.


alltså, jag var på kjell & co, mekonomen, clas ohlson och biltema. utan lycka. men var hittar man en bilstereobutik i sthlm, vet du? eller fagersta, ska dit idag. tips mottages gärna.
Citera
2013-07-17, 14:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemember
alltså, jag var på kjell & co, mekonomen, clas ohlson och biltema. utan lycka. men var hittar man en bilstereobutik i sthlm, vet du? eller fagersta, ska dit idag. tips mottages gärna.

Nu hittar inte jag i den där stan och det finns ju fler butiker än bara MDS men det var första som kom i skallen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback