Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-13, 00:45
  #1
Medlem
El Capitanos avatar
Det finns som bekant dagar för allting numera så varför inte en för yttrandefrihet. Något datum borde således bli hets mot folkgruppsdagen där man efter förmåga framför olika "känsliga" skämt i stil med de som en pojke dömdes för i tingsrätten för ett tag sedan. Så det vore kul att översvämma nätet med liknande skämt, så får vi se om politikerna vill lagföra människor en masse. Ännu roligare vore förstås om vi anmäler oss själva för hets mot folkgrupp i tusental just denna dag.

Poängen är att visa att ingen har rätt att inte bli kränkt av skämt. Yttrandefriheten måste i ett civiliserat samhälle stå över vad någon anser sig bli kränkt utav, ungefär som Stephen Fry beskrev väldigt bra för ett tag sedan.

Svenskar ska förstås inte vara undantagna heller utan det går bra att skämta om vem man vill: bögar judar, vita män, araber, somalier, svenskar, kommunister, sverigemeokrater: vem som helst precis som man önskar.

Så vad tycker ni vore det genomförbart, och vilket datum vore att föredra?
__________________
Senast redigerad av El Capitano 2013-07-13 kl. 00:50.
Citera
2013-07-13, 00:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det finns som bekant dagar för allting numera så varför inte en för yttrandefrihet. Något datum borde således bli hets mot folkgruppsdagen där man efter förmåga framför olika "känsliga" skämt i stil med de som en pojke dömdes för i tingsrätten för ett tag sedan. Så det vore kul att översvämma nätet med liknande skämt, så får vi se om politikerna vill lagföra människor en masse. Ännu roligare vore förstås om vi anmäler oss själva för hets mot folkgrupp i tusental just denna dag.

Poängen är att visa att ingen har rätt att inte bli kränkt av skämt. Yttrandefriheten måste i ett civiliserat samhälle stå över vad någon anser sig bli kränkt utav, ungefär som Stephen Fry beskrev väldigt bra för ett tag sedan.

Svenskar ska förstås inte vara undantagna heller utan det går bra att skämta om vem man vill: bögar judar, vita män, araber, somalier, svenskar, kommunister, sverigemeokrater: vem som helst precis som man önskar.

Så vad tycker ni vore det genomförbart, och vilket datum vore att föredra?

Vad beskrev Stephen Fry? vore kul att höra.


Jo behövs nog; kunna upplysa vårt kära Sverige om att i yttrandefrihet och åsiktsfrihet så ska det innebära en frihet till att yttra sig och tycka som man behagar. Det ska inte finnas något som är mer rätt eller mer fel att säga.
Du får tro som du vill men det behöver inte betyda att jag ska gilla det. Eller något i den stilen... Kommer inte på citatet nu...
Citera
2013-07-13, 00:54
  #3
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Jag tror att en sådan dag skulle kunna strida mot lagen om hets mot folkgrupp.
Citera
2013-07-13, 00:56
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brikkfist
Vad beskrev Stephen Fry? vore kul att höra.


Jo behövs nog; kunna upplysa vårt kära Sverige om att i yttrandefrihet och åsiktsfrihet så ska det innebära en frihet till att yttra sig och tycka som man behagar. Det ska inte finnas något som är mer rätt eller mer fel att säga.
Du får tro som du vill men det behöver inte betyda att jag ska gilla det. Eller något i den stilen... Kommer inte på citatet nu...
" jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att ha dem "
Citera
2013-07-13, 01:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
" jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att ha dem "

och det var precis den skiten jag tänkte på -.-

Nåväl. Är väl för trött för mig eget bästa. Godnatt!
Citera
2013-07-13, 01:08
  #6
Medlem
Detta vore en väldigt bra idé om man kunde få tillräckligt många att ställa upp på det. En lag kan inte upprätthållas när en alltför stor del av samhället bryter mot den.
Citera
2013-07-13, 01:30
  #7
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det finns som bekant dagar för allting numera så varför inte en för yttrandefrihet. Något datum borde således bli hets mot folkgruppsdagen där man efter förmåga framför olika "känsliga" skämt i stil med de som en pojke dömdes för i tingsrätten för ett tag sedan. Så det vore kul att översvämma nätet med liknande skämt, så får vi se om politikerna vill lagföra människor en masse. Ännu roligare vore förstås om vi anmäler oss själva för hets mot folkgrupp i tusental just denna dag.

Poängen är att visa att ingen har rätt att inte bli kränkt av skämt. Yttrandefriheten måste i ett civiliserat samhälle stå över vad någon anser sig bli kränkt utav, ungefär som Stephen Fry beskrev väldigt bra för ett tag sedan.

Svenskar ska förstås inte vara undantagna heller utan det går bra att skämta om vem man vill: bögar judar, vita män, araber, somalier, svenskar, kommunister, sverigemeokrater: vem som helst precis som man önskar.

Så vad tycker ni vore det genomförbart, och vilket datum vore att föredra?


håller med om det mesta du har o säga men inte exakt allt.....iaf folk som blir kränkta av ett skämt är ett hot även mot mig då jag ofta brukar fritt uttrycka mig själv som jag vill, men nu för tiden känner jag att jag inte riktigt får nyttja mina rättigheter
Citera
2013-07-13, 01:35
  #8
Medlem
Nix-registrets avatar
Bra idé men du utgår från fel premiss. Hets mot folkgrupp-lagen kom inte till för att skydda folk från att bli kränkta, den finns för att stoppa dissidenter. Din argumentation kommer därför inte bita, de flesta håller med om att man måste tåla att bli kränkt. De som stödjer lagen gör det för att de tycker att dissidenter ska kunna spärras in - inte för vad de säger utan för vad de tycker. Det är inte yttranden som fälls utan åsikter.
Citera
2013-07-13, 02:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brikkfist
Vad beskrev Stephen Fry? vore kul att höra.
“It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what.”

OnT: Det ar ett bra initiativ, men att göra det till en tradition tror jag inte riktigt pa. Daremot att en dag göra det för att bevisa en poang kan nog funka. Daremot skulle det behöva vara snart, sa att det inte ar för langt mellanrum fran killens dom.

Sen borde man inte kalla det "HMF-dagen" da det kan sla fel och missbrukas av riktiga rasister. Man borde istallet lyfta fram att det ar just yttrandefriheten man krigar för, och inte ratten att förolampa folk. Stor skillnad.
__________________
Senast redigerad av hustlerinc 2013-07-13 kl. 02:35.
Citera
2013-07-13, 04:08
  #10
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
“It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what.”

OnT: Det ar ett bra initiativ, men att göra det till en tradition tror jag inte riktigt pa. Daremot att en dag göra det för att bevisa en poang kan nog funka. Daremot skulle det behöva vara snart, sa att det inte ar för langt mellanrum fran killens dom.

Sen borde man inte kalla det "HMF-dagen" da det kan sla fel och missbrukas av riktiga rasister. Man borde istallet lyfta fram att det ar just yttrandefriheten man krigar för, och inte ratten att förolampa folk. Stor skillnad.

Fast poängen är att en av de styggelser som inskränker yttrandefriheten värst och mest godtyckligt är lagen om hets mot folkgrupp. I vissa länder får man t.ex. inte ens yttra åsikten att förintelsen inte ägt rum - vilket förvisso är en bisarr åsikt, men inte desto mindre bör man ha rätt till den.

Det är sjukt, fullständigt sjukt, att man i ett modernt land inte ska kunna få tycka vad man vill och skriva ett harmlöst skämt på Facebook (som killen som hänvisades till tidigare).

Så i grund och botten är det i någon mån rätten att förolämpa man krigar för: man måste få kunna säga elaka saker om politiker, folkgrupper eller vad som helst - annars är hela sartiren som fenomen död. Sedan finns det förstås gränser när det blir rena trakasserier mot någon enskild person, men det är en helt annan sak - och det finns det befintlig lagstiftning för. Dock måste jag på min Twitter eller min Facebooksida kunna skriva mina skämt, tankar eller åsikter utan att straffas för det - allt annat är vansinne. Och om man inte uppskattar det så är det ingen som tvingar dig att läsa.

Därför vore det klädsamt att göra en stor gemensam aktion som visar på hur vansinnig lagstiftningen är: där vi yttrar helt harmlösa skämt och sedan anmäler oss själva en masse.
Citera
2013-07-13, 04:14
  #11
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
" jag gillar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att ha dem "

Det är Voltaire, eller snarare en sammanfattning som gjordes på Voltaires tankar. En av de filosofer som hela det västerländska samhället är byggt på för övrigt, men det verkar man ha glömt i Europa. USA däremot tar sin yttrandefrihet mer på allvar, bara en sådan sak som att det här forumet kan existera i USA på amerikanska servrar men inte i Sverige - Flashback i sin nuvarande form kan inte existera i Sverige utan dömdes som bekant i domstol och tvingades bort - visar ju med all önskvärd tydlighet att någonting är väldigt ruttet i det här landet.
Citera
2013-07-13, 06:46
  #12
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Svenskar ska förstås inte vara undantagna heller utan det går bra att skämta om vem man vill: bögar judar, vita män, araber, somalier, svenskar, kommunister, sverigemeokrater: vem som helst precis som man önskar.

Jag tror inte hets mot vita män, svenskar, kommunister eller sverigedemokrater kommer att räknas som hets mot folkgrupp. Vita män och svenskar undantas därför att vi är i majoritet i landet. Sverigedemokrater och kommunister är inte folkgrupper i den meningen lagen avser.
__________________
Senast redigerad av Jiiimbooh 2013-07-13 kl. 06:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback