Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-12, 16:11
  #1
Medlem
Assonanss avatar
Hej,

det finns några trådar på samma tema, men ingen frågar efter eller ger svar på exakt det jag är ute efter. Jag undrar:

Om jag har ett abonnemang till mobilen där samtalen läggs på fakturan (dvs ett där man betalar mer ju fler samtal man har) - kan jag då göra så till min enskilda firma att jag drar moms från abonnemangsavgiften och jobbsamtalen, men tar de andra samtalen ur egen ficka?
Citera
2013-07-12, 16:56
  #2
Medlem
Inte direkt det svar du vill ha kanske, men jag har för mig att jag läste i en nyligen släppt bokföringsbok (kan ha varit BL) att det är okej att dra även privatsamtalen i firman, så länge som kostnaden för dessa inte är orimlig. Ta dock inte mitt ord för det, utan bekräfta det!

Edit: Så var det inte alls. Dock får man tydligen skriva sig på fastprisavtal och nyttja det privat också.

Jobbsamtal kan du alltid dra av i firman och lyfta momsen, det är OK, men du får hålla koll på dessa själv och summera upp dem på telefonräkningen.
__________________
Senast redigerad av Loser Gone Wild 2013-07-12 kl. 16:59.
Citera
2013-07-12, 17:26
  #3
Medlem
Assonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Inte direkt det svar du vill ha kanske, men jag har för mig att jag läste i en nyligen släppt bokföringsbok (kan ha varit BL) att det är okej att dra även privatsamtalen i firman, så länge som kostnaden för dessa inte är orimlig. Ta dock inte mitt ord för det, utan bekräfta det!

Edit: Så var det inte alls. Dock får man tydligen skriva sig på fastprisavtal och nyttja det privat också.

Jobbsamtal kan du alltid dra av i firman och lyfta momsen, det är OK, men du får hålla koll på dessa själv och summera upp dem på telefonräkningen.

Okej! Vad tror du om abonnemangspriset? Så att det enda man inte drar av är privatsamtalen? Detta om man inte har fastpris, alltså - i dagsläget skulle jag inte tjäna på ett sånt abonnemang.
Citera
2013-07-14, 12:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assonans
Okej! Vad tror du om abonnemangspriset? Så att det enda man inte drar av är privatsamtalen? Detta om man inte har fastpris, alltså - i dagsläget skulle jag inte tjäna på ett sånt abonnemang.

Alltså grundpremissen är att alla kostnader du har i en firma är avdragsgilla.
Jag hade definitivt dragit av hela abbonemanget och telefonhårdvaran om du använder luren mycket i firman, men se som sagt till att räkna bort privatsamtalen.

För småsummor likt detta är det nog bäst att använda principen gör först, fråga sen. Skulle du råka ut för skattekontroll och en handläggare mot förmodan inte gillar avdraget, är chansen i princip noll att det blir några rättsliga konsekvenser. Skattetillägg är det som eventuellt gäller.
Citera
2013-07-14, 17:04
  #5
Medlem
Du skall dra av för det som firman använder. Men för att förenkla så finns ibland fakturadelning, så att du får en faktura där du själv slipper räkna ut allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback