Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-12, 13:34
  #1
Medlem
Jag har precis slutat med seroquel eftersom att jag gick upp i vikt med dom, och min ångest blev heeelt åt helvete efteråt. Samtidigt som jag slutade med serotonin höjande antidepp och började med dopamin-höjande anti depp istället (voxra). Min depression är mycket bättre men min ÅNGEST är HEEELT åt helvete. Får sån stark ångest ibland att jag blir rädd för mig själv.

Så jag fick utskrivet igår en annan neuroleptika som heter abilify som inte ska verka på samma sätt som seroquel, utan den ska reglera dopaminet i hjärnan. Medan voxra alltså samtidigt HÖJER dopaminet? Hur ska det gå ihop, någon som tagit dessa två ihop???? Min läkare är nämligen helt dum i huvudet så jag litar inte alls på henne.

Sen undra jag om någon tagit abilify och gått upp i vikt, eller erfarenheter av den?

Är det någon som har tips annars på medicin som har hjälpt mot ångest (inte vid-behov-medicin) men inte gått upp i vikt? Alltså min läkare är så dum så jag vet inte ens om hon själv vet vad hon håller på med, därför jag undrar här och inte hör med henne ........ ><
Citera
2013-07-16, 18:53
  #2
Medlem
Jag har Abilify och har gått ner 15 kg sen i augusti, jag har dock rört på mig mer, gått promenader och tränar på gymet. Jag gick upp 30 kg med Mirtazapin, akta dig för den. Då är man hungrig som en varg hela tiden. Jag har haft Voxra också, men inte dessa två samtidigt.
Citera
2013-08-06, 11:20
  #3
Avstängd
Lillagumman66s avatar
Hej!!

Jag äter både Abilify samt voxra just nu, har även cymbalta.
Tycker det är alldeles för mkt medeciner på en gång men fick senast Abilify efter
att bytt läkare.
I början mådde jag jättebra efter att varit väldigt nere länge trots medecinerna.
Jag har enl pappren panikångest samt utmattningsdeppresion står det.

När jag kände att jag började känna mig nere igen höjde läkaren dosen till 15 mg/dag
och efter några dagar började jag bli rastlös i kroppen, så vansinnigt att jag inte stod ut.
Jag kan ej sova trots sömntabletter och mina vid behovs medeciner funkar ej.

Min läkare har semester så jag har på egen hand sänkt till 5 mg/dag.
Klarar ej den rastlösheten och krypningarna i kroppen.

Vad jag än gjorde så var jag rastlös och stressade upp min omgivning som nog haft det jobbigt med mig. Kan ej sova än, men börjar bli av med rastlösheten...

Fördelen är väl man inte går upp i vikt som av många andra..
Citera
2013-08-06, 13:18
  #4
Medlem
bananerss avatar
Hur länge har du stått på voxra? Jag hade också en jävla ångest i början, jag fick Sobril att ta under de första veckorna. Efter det lugnade det ned sig. Jag stod även på mirtazapin samtidigt, men den har jag tagit bort nu. Utsättningen av mirta var lite jobbig men det är skönt att slippa den trots allt.

Nu har jag alltså bara voxra 300 mg. Känner inte av någon direkt ångest av den, men jag får inte heller den där sköna energiboosten jag fick i början.

Jag tror att grejen med voxra är att försöka använda den där extra energin till att ta tag i sådant man skitit i tidigare; träna, städa, sortera papper, träffa vänner. Förbättra sin tillvaro helt enkelt. Det är sånt man mår bra av. Outnyttjad överskottsenergi leder gärna till ångest. Det är iallafall min lilla teori.
Citera
2013-08-09, 10:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillagumman66
Hej!!

Jag äter både Abilify samt voxra just nu, har även cymbalta.
Tycker det är alldeles för mkt medeciner på en gång men fick senast Abilify efter
att bytt läkare.
I början mådde jag jättebra efter att varit väldigt nere länge trots medecinerna.
Jag har enl pappren panikångest samt utmattningsdeppresion står det.

När jag kände att jag började känna mig nere igen höjde läkaren dosen till 15 mg/dag
och efter några dagar började jag bli rastlös i kroppen, så vansinnigt att jag inte stod ut.
Jag kan ej sova trots sömntabletter och mina vid behovs medeciner funkar ej.

Min läkare har semester så jag har på egen hand sänkt till 5 mg/dag.
Klarar ej den rastlösheten och krypningarna i kroppen.

Vad jag än gjorde så var jag rastlös och stressade upp min omgivning som nog haft det jobbigt med mig. Kan ej sova än, men börjar bli av med rastlösheten...

Fördelen är väl man inte går upp i vikt som av många andra..

Aa nu har jag tagit dom ett tag.. Tar också 5 mg abilify, känner mej väldigt rastlös på kvällarna, kan inte ligga och kolla på tv längre. Kan vara trött i huvudet men kroppen vill bara röra på sig eller göra något. Men jag tycker det är positivt, innan orkade jag ju inte gör någonting alls typ... Nu känner jag nästan "åh jag vill ha jobb eller nåt att göra om dagarna" och det är nåt jag aldrig trodde att jag skulle känna.. Jag försökte höja till 10 mg (en 5 mg på kvällen och en på morgonen) men då blev rastlösheten värre och ångesten har blivit mycket bättre ändå så jag gav mej med det! :P

Citat:
Ursprungligen postat av bananers
Hur länge har du stått på voxra? Jag hade också en jävla ångest i början, jag fick Sobril att ta under de första veckorna. Efter det lugnade det ned sig. Jag stod även på mirtazapin samtidigt, men den har jag tagit bort nu. Utsättningen av mirta var lite jobbig men det är skönt att slippa den trots allt.

Nu har jag alltså bara voxra 300 mg. Känner inte av någon direkt ångest av den, men jag får inte heller den där sköna energiboosten jag fick i början.

Jag tror att grejen med voxra är att försöka använda den där extra energin till att ta tag i sådant man skitit i tidigare; träna, städa, sortera papper, träffa vänner. Förbättra sin tillvaro helt enkelt. Det är sånt man mår bra av. Outnyttjad överskottsenergi leder gärna till ångest. Det är iallafall min lilla teori.

Nu har jag tagit det i 3 månader typ tror jag. Mirtazapin är det neuroleptika? Jag hade sån ångest utan neuroleptika så jag kunde knappt andas, men abilify har hjälpt och dessutom inte höjt min aptit som mina gamla seroquel gjorde. Det dåliga är väl att seroquel hjälpte mej att bli trött på kvällarna medan abilify gör tvärtom... :P

Hur länge har du tagit voxra och hur lång tid tog det innan den överskottsenergin försvann då?
Citera
2013-08-09, 10:47
  #6
Medlem
Har aldrig mått bättre än jag gör nu i alla fall.... Umgås med vänner nästan varje dag, sköter om lägenheten, mej själv, tränar, ser positivt på framtiden..

Är så tacksam, trodde aldrig att jag skulle kunna få känna så här :')
Citera
2013-08-30, 21:50
  #7
Medlem
tjenaretjenares avatar
Någon som kan hjälpa mig med lite frågor kring abilify?
Citera
2013-08-30, 21:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Någon som kan hjälpa mig med lite frågor kring abilify?

vad för frågor?
Citera
2013-08-30, 21:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Någon som kan hjälpa mig med lite frågor kring abilify?
Ja det kan jag nog
Citera
2017-09-22, 16:12
  #10
Medlem
det här är en väldigt intressant kombo som jag vill pröva .
voxra är inte tillräckligt starkt att öka dopamine fast det är klassat som en NDRI. vilket är fel.
den ökar bara Norepinephrine. Och abilify balanserar dopamine om dina nivåer är låga så höjs den och om de är höga så sänks den. Tror ej din läkare visste det men de 2 går utmärkt ihop. Abilify blockerar också vissa serotonin receptorer.
Citera
2017-10-16, 01:58
  #11
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
det här är en väldigt intressant kombo som jag vill pröva .
voxra är inte tillräckligt starkt att öka dopamine fast det är klassat som en NDRI. vilket är fel.
den ökar bara Norepinephrine. Och abilify balanserar dopamine om dina nivåer är låga så höjs den och om de är höga så sänks den. Tror ej din läkare visste det men de 2 går utmärkt ihop. Abilify blockerar också vissa serotonin receptorer.

Det verkar vara väldigt individuellt det här med hur mycket det påverkar dopaminet. Vissa får en tydlig effekt och andra inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback