Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-21, 19:13
  #1057
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ett rätt vidrigt sätt att försöka använda maktmedel för att skrämma folk att uppföra sig på nätet, genom att sätta åt en privatperson som inte kan skydda sig. Dömt att misslyckas naturligtvis, men hela fenomenet är obehagligt, att försöka hota folk till att ha 'rätt' känslor jämtemot damfotboll.

Hoppas detta läggs ner och att det går bra för killen, och naturligvis att han växer ifrån sina omogna synpunkter på kvinnor som vi alla gör.
Citera
2014-07-21, 19:33
  #1058
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
"Damlandslaget i fotboll fick utstå näthat under hemma-EM 2013.
Nu väcks åtal mot en person för brott mot personuppgiftslagen.
– Det ska bli intressant att se hur tingsrätten dömer, säger Klara Dahlström, kammaråklagare i Luleå, till Sportbladet."
Ja, verkligen, vilket brott mot PUL hävdas? Antar att ingen av tjejerna faktiskt är horor, eftersom de är fotbollsspelare, så då måste det vara det faktum att (några av dem) är lesbiska, men hur kan det vara ett brott mot PUL? Finns det ett register över lesbiska fotbollsspelare?
Jag kunde förstått om det varit en förolämpning att kalla någor för 'lesbisk hora', men PUL-brott?
Citera
2014-07-22, 22:05
  #1059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Det är skillnad på hat mot män och kvinnor, det kommer du inte undan med att försöka bortförklara!!
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Sunt förnuft.. ni kvinnohatare genomskådas så enkelt.. behöver inte förklara mig eftersom du vet själv vad du är.
Jaha, här märker jag att vi fått en ny byfåne.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja, verkligen, vilket brott mot PUL hävdas? Antar att ingen av tjejerna faktiskt är horor, eftersom de är fotbollsspelare, så då måste det vara det faktum att (några av dem) är lesbiska, men hur kan det vara ett brott mot PUL? Finns det ett register över lesbiska fotbollsspelare?
Jag kunde förstått om det varit en förolämpning att kalla någor för 'lesbisk hora', men PUL-brott?
Ingen aning faktiskt. Jag kan inte tänka mig att åklagaren skött sitt jobb. Känner hockeyspelaren damlandslaget? Hur har han delgetts den känsliga informationen? Och om det nu är ett brott att avslöja någons sexualitet, är det förbjudet att till exempel kyssa sin flickvän på stan och på så sätt avslöja hennes sexualitet för allmänheten? Pajasfasoner.
Citera
2014-07-23, 12:18
  #1060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Jaha, här märker jag att vi fått en ny byfåne.

Ingen aning faktiskt. Jag kan inte tänka mig att åklagaren skött sitt jobb. Känner hockeyspelaren damlandslaget? Hur har han delgetts den känsliga informationen? Och om det nu är ett brott att avslöja någons sexualitet, är det förbjudet att till exempel kyssa sin flickvän på stan och på så sätt avslöja hennes sexualitet för allmänheten? Pajasfasoner.

Nu vet jag inte riktigt vad i PUL det handlar om, men ser man till fall av ärekränkning så är det avsikten att sprida missaktning som är avgörande - inte uttalandets sanningshalt. Det kan alltså vara olagligt att sprida ut att min granne har förskingrat pengar även om han är dömd för det.
Citera
2014-07-23, 15:40
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nu vet jag inte riktigt vad i PUL det handlar om, men ser man till fall av ärekränkning så är det avsikten att sprida missaktning som är avgörande - inte uttalandets sanningshalt. Det kan alltså vara olagligt att sprida ut att min granne har förskingrat pengar även om han är dömd för det.
PUL handlar inte om ärekränkning. Den aktuella lagtexten gör gällande att "Det är också förbjudet att behandla sådana personuppgifter som rör hälsa eller sexualliv". Behandla betyder i lagen bland annat "utlämnande genom översändande, spridning eller annat tillhandahållande av uppgifter". Det skulle med andra ord räcka att jag kallade dig heterosexuell på flashback, enligt åklagaren. Riktigt så vid tror jag dock inte att lagen är.
Citera
2014-07-23, 16:13
  #1062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
PUL handlar inte om ärekränkning. Den aktuella lagtexten gör gällande att "Det är också förbjudet att behandla sådana personuppgifter som rör hälsa eller sexualliv". Behandla betyder i lagen bland annat "utlämnande genom översändande, spridning eller annat tillhandahållande av uppgifter". Det skulle med andra ord räcka att jag kallade dig heterosexuell på flashback, enligt åklagaren. Riktigt så vid tror jag dock inte att lagen är.

Nej, det låter ju smått extremt. Ska vi gissa på att det rör sig om "känsliga" uppgifter såsom avvikande sexualitet, otrohet, hälsoproblem och liknande?
Citera
2014-07-23, 17:01
  #1063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nej, det låter ju smått extremt. Ska vi gissa på att det rör sig om "känsliga" uppgifter såsom avvikande sexualitet, otrohet, hälsoproblem och liknande?
Hur menar du? Det exakta citatet ifråga omnämns ju. Han kallade damlandslaget, alltså inte ens en specifik person, lesbiska horor.
Citera
2014-07-24, 12:04
  #1064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Hur menar du? Det exakta citatet ifråga omnämns ju. Han kallade damlandslaget, alltså inte ens en specifik person, lesbiska horor.

Menade bakgrunden till lagen, inte det aktuella fallet. I det här fallet låter det ju lite som att åklagaren är ute och cyklar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback