Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-11, 13:43
Medlem
Mukklers avatar
Jag blir 22 år detta år och har hittills aldrig deklarerat då jag aldrig riktigt fått hem något papper eller liknande om att jag ska göra det. Aldrig riktigt läst eller förstått det med deklaration.

Fick mitt första jobb i år som jag hade i två månader, och jag gissar att jag kommer få deklarera nästa år?
Nu när jag blir arbetslös igen och kommer ta aktivitetsstöd, kommer jag ö.h.t få tillbaka någon återbäring överhuvudtaget?

Jag vet att min flickvän som är några år yngre än mig, fick hem deklarationspapper som hon skrev på och blev skyldig pengar då hon tagit ut fonder.

Någon som vet om jag får deklarera nästa år osv?
Citera
2013-07-11, 15:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Du ska lämna Inkomstdeklaration om du kan svara ja på något av följande påståenden. Du har

•varit bosatt i Sverige under hela 2013 och haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 18 612 kronor eller mer.
•varit bosatt i Sverige en del av året och har haft en inkomst på 100 kronor eller mer.
•haft kapitalinkomst på 200 kronor eller mer och skatteavdrag har inte gjorts på hela beloppet. Med kapitalinkomst menas bland annat ränta, utdelning, kapitalvinst, schablonintäkt på bostadsuppskov och vissa uthyrningsinkomster​

•från ett fåmansföretag eller fåmansägt handelsbolag fått
1.utdelning på eller vinst vid försäljning av aktier som ska tas upp som inkomst under "Tjänst"
2.andra ersättningar eller förmåner som ska tas upp som inkomst under "Tjänst"
•haft inkomst av passiv näringsverksamhet på sammanlagt 100 kronor eller mer
•ägt fastighet (till exempel villa, fritidsfastighet, tomt) eller del av fastighet den 1 januari 2013
•fått föreläggande att lämna deklaration.

Så ja du kommer sannolikt deklarera nästa gång.
Om du får något tillbaka beror på avdrag och hur mycket skatt som betalts in. Det finns bra information på Skatteverket.se
Citera
2013-07-12, 12:40
Medlem
Ja, du kommer med största sannolikhet att få deklarera nästa år.

Om du får tillbaka pengar beror på om din arbetsgivare (samt Försäkringskassan) drar rätt skattesats på din ersättning. Observera även att om du är under 25 år och inte har rätt till arbetslöshetsersättning får du utvecklingsersättning från Försäkringskassan, vilket är en ersättning som är skattebefriad.

Med hjälp av din e-legitimation kan du gå in på skattekontot på Skatteverkets hemsida och se hur mycket skatt som betalats in fram till dagens datum. Därefter så kan du använda dig av din lönespecifikation samt skattetabell (såvida du vet vilken skattetabell du skall gå efter, om du inte vet använder du e-tjänsten a-skattsedel, även den på Skatteverkets hemsida) och se hur mycket som bör ha betalats in. Har du mer på skattekontot än vad som skall ha betalats in får du möjligen tillbaka ett par slantar efter din inkomstdeklaration år 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in