Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-29, 10:44
  #13
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
www.nad.se är en bra början, en liten sökning gav följande:
B 229 Golvbeläggning
B 115 och B 229 Yttre avlopps-
ledning
B 115 Betongkulvert m.m.

1950
B 116 Sänkning av påslaget

1955
B 213 och B 228 Golvbeläggnings-
arbeten
B 213 och B 228 Målningsarbeten
..... och mer . Sedan kan man ta och beställa ut pärmarna på krigsarkivet, äldre anläggningar borde inte vara några problem.
Citera
2014-04-04, 08:45
  #14
Medlem
Hollizinis avatar
Befästningsnummer.
Det finns inget system i hur det är uppbyggt, det är sättet man utläser numren som är det hemliga.
Citera
2014-04-05, 02:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollizini
Befästningsnummer.
Det finns inget system i hur det är uppbyggt, det är sättet man utläser numren som är det hemliga.


Eller så finns det ett system, men systemet är hemligt. Eller, har du kollat igenom tillräckligt med b-nummer och vad dom står för för att kunna konstatera att det inte är så?
Citera
2014-04-05, 23:11
  #16
Medlem
De flesta B nummer jag har sett är 3 siffriga, har även sett de med 2 siffror. Med tanke på hur många anläggningar av rang det har funnits i Sverige så bör det även ha funnits de med fler siffror, eller?
Citera
2014-04-06, 10:17
  #17
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Eller så finns det ett system, men systemet är hemligt. Eller, har du kollat igenom tillräckligt med b-nummer och vad dom står för för att kunna konstatera att det inte är så?

Enligt de jag varit i kontakt med så ska det ej finnas någon struktur i siffrorna utan det är hur man kan utläsa information med Befästningsnummer som är hemligt, B-Nummer i sig är ju inte heller nått gemene man ska få reda på men det är idag inte den svåraste biten.
Citera
2014-04-06, 21:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollizini
Befästningsnummer.
Det finns inget system i hur det är uppbyggt, det är sättet man utläser numren som är det hemliga.
Jag tycker du motsäger dig själv. Antingen finns det ett system och då kan man utläsa viktig information, eller så är det slumpmässigt. Kan du utveckla?
Citera
2014-04-06, 22:44
  #19
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Jag tycker du motsäger dig själv. Antingen finns det ett system och då kan man utläsa viktig information, eller så är det slumpmässigt. Kan du utveckla?

Siffrorna för anläggningarna sägs vara lite "slumpmässiga", det finns inget fast system i vilka anläggningar som får vissa siffror. Notera att jag diskuterat detta med en jag vet har koll, och som inte borde sagt såhär mycket ens men jag litar på det han säger.

Påståendet är kopierat och det va den infon jag fick så ursäkta om det låter dumt.


Har funderat på detta länge, om det inte finns något system över hur siffrorna tilldelas så blir det ju svårt att utläsa något.
Eller så kan det vara så att det inte finns något system i hur siffrorna faller i ordningen.

Grovt exempel, tror absolut inte det är uppbyggt såhär, endast för att lätt förklara: 3+2+1=6 är en ammunitionsfabrik och 2+1+3=6 är också en ammunitionsfabrik.

Blir inte klok på detta men det är ju ganska intressant.
Citera
2014-11-19, 21:44
  #20
Medlem
VonObens avatar
Det finns inget system.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback