2013-07-11, 13:33
Medlem
javlahelvetes avatar
Hallå!

Jag söker ett recept på någon god kycklinggryta som är lätt att laga.

Jag har följande hemma
kycklingfileer
Paprika
bacon
Grädde
Crème fraîche
Championer
kryddor

Mvh Javlahelvete
Citera
2013-07-11, 13:47
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.i.Rederiet
Lägg

kycklingfileer
Paprika
bacon
Grädde
Crème fraîche
Championer

i en stor kastrull. Tillsätt 5 dl vatten. Koka i 40 min. Ät. Krydda med valfria kryddor

Det var minst sagt ett lätt recept
Inte steka på kycklingen,baconet och grönsakerna innan man lägger i grädden,Crème fraîchen och vattnet?
Ris till?
Citera
2013-07-11, 13:49
Medlem
Föregående låter bra men det är bättre om du steker kycklingen och baconen innan så att den får fin färg. Sedan lägger du i baconen 5-min innan det är klart.
Citera
2013-07-11, 13:54
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shirayo
Föregående låter bra men det är bättre om du steker kycklingen och baconen innan så att den får fin färg. Sedan lägger du i baconen 5-min innan det är klart.

Oki och paprikan då,när lägger jag i den?
Citera
2013-07-11, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlahelvete
Hallå!

Jag söker ett recept på någon god kycklinggryta som är lätt att laga.

Jag har följande hemma
kycklingfileer
Paprika
bacon
Grädde
Crème fraîche
Championer
kryddor

Mvh Javlahelvete
1. Skär filéerna på fjärilsvis, banka ut dem mellan två Gladpackfolier så att du erhåller fina och platta/stora bitar.

2. Lägg baconet i en torr belagd panna och låt dem steka på medelvärme tills det är knaprigt.

3. Skär paprikan i stora avlånga bitar på längden.

4. Smält i en kastrull smör, salta lite däri, samt addera nymald vitpeppar. Lägg sedan i paprikan.

5. Låt paprikan bli genommjuk i smöret och ta av värmen. Låt svalna nästan helt.

6. Salta och peppra köttbitarna på insidan, samt placera en bit lök, paprika, bacon och hälften av champinjonerna på varje kycklingköttbit. Rulla sedan in köttet till rullader och säkra varje rullad med antingen en tandpetare eller genom att binda ihop dem med snöre.

7. Salta nu och peppra också på utsidan, samt vänd rulladerna i vetemjöl.

8. Använd nu smöret som blivit kvar efter att ha sauterat paprikorna, dvs lägg smöret i en panna och fräs rulladerna sakta tills de erhåller fin färg runtom. Ta sedan ut rulladerna och låt dem vila på ett fat.

9. Skiva resten av champinjonerna och lägg dem tillbaka i pannan, fräs en stund och gå in med valbara kryddor (du har inte skrivit vad du har hemma, tyvärr). Strö sedan över lite vetemjöl och eventuellt en halv buljongtärning (kycklingsmak/hönssmak).

10. Rör om och gå in med lite vatten så att allting går ihop. Adderas sedan grädden rör om och lägg tillbaka rulladerna i såsen.

11. Låt puttra i ca 5 minuter och gå in med lite Creme Fraiche. Poängen är att få lite syra i smaken.

12. Låt gå i ytterligare några minuter och smaka eventuellt av med mer salt, peppar och kanske en nypa socker.

13. Servera tillsammans med ris och garnera gärna med färsk persilja.

Dryck ett svalt och halvtorrt/torrt vitt vin till.

~Paul~
Citera
2013-07-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Det där lät onekligen väldigt gott, ska provas någon gång. För att få rätten att lyfta ytterligare; Vilka kryddor bör användas? Soja eller dylikt i såsen? Används mjölet som strös över som redning eller vad är syftet med det?
Citera
2013-07-11, 16:35
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Skär filéerna på fjärilsvis, banka ut dem mellan två Gladpackfolier så att du erhåller fina och platta/stora bitar.

2. Lägg baconet i en torr belagd panna och låt dem steka på medelvärme tills det är knaprigt.

3. Skär paprikan i stora avlånga bitar på längden.

4. Smält i en kastrull smör, salta lite däri, samt addera nymald vitpeppar. Lägg sedan i paprikan.

5. Låt paprikan bli genommjuk i smöret och ta av värmen. Låt svalna nästan helt.

6. Salta och peppra köttbitarna på insidan, samt placera en bit lök, paprika, bacon och hälften av champinjonerna på varje kycklingköttbit. Rulla sedan in köttet till rullader och säkra varje rullad med antingen en tandpetare eller genom att binda ihop dem med snöre.

7. Salta nu och peppra också på utsidan, samt vänd rulladerna i vetemjöl.

8. Använd nu smöret som blivit kvar efter att ha sauterat paprikorna, dvs lägg smöret i en panna och fräs rulladerna sakta tills de erhåller fin färg runtom. Ta sedan ut rulladerna och låt dem vila på ett fat.

9. Skiva resten av champinjonerna och lägg dem tillbaka i pannan, fräs en stund och gå in med valbara kryddor (du har inte skrivit vad du har hemma, tyvärr). Strö sedan över lite vetemjöl och eventuellt en halv buljongtärning (kycklingsmak/hönssmak).

10. Rör om och gå in med lite vatten så att allting går ihop. Adderas sedan grädden rör om och lägg tillbaka rulladerna i såsen.

11. Låt puttra i ca 5 minuter och gå in med lite Creme Fraiche. Poängen är att få lite syra i smaken.

12. Låt gå i ytterligare några minuter och smaka eventuellt av med mer salt, peppar och kanske en nypa socker.

13. Servera tillsammans med ris och garnera gärna med färsk persilja.

Dryck ett svalt och halvtorrt/torrt vitt vin till.

~Paul~

Det lät så sjuuukt gott!!
Fan att jag såg detta för sent,får göra det nästa gång!

Såhär blev resultat på kycklinggrytan http://i.imgur.com/Mhlqocr.jpg
Citera
2013-07-11, 16:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacecow
Det där lät onekligen väldigt gott, ska provas någon gång. För att få rätten att lyfta ytterligare; Vilka kryddor bör användas? Soja eller dylikt i såsen? Används mjölet som strös över som redning eller vad är syftet med det?
Mjölet gör såsen tjockare. Det gäller dock att inte överdriva mängden för då riskerar man att det ser ut och smakar som "kåda".

För att lyfta rätten ytterligare så kan man använda vitt vin, Pernod, Marsala och en skvätt cognac i samband med såsen första stadium. Återigen, det gäller att inte överdriva mängderna.

De kryddor som är lämpliga är grönpeppar, senap (i det här fallet fungerar den som krydda), samt de som används gängse ihop med kyckling. Det vill säga dragon, körvel och eventuellt basilika. Dock inte alla på en gång!

~Paul~
Citera
2013-07-11, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlahelvete
Det lät så sjuuukt gott!!
Fan att jag såg detta för sent,får göra det nästa gång!

Såhär blev resultat på kycklinggrytan http://i.imgur.com/Mhlqocr.jpg
Ja, testa gärna nästa gång. Din gryta såg inte så tokig ut . Grattis!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in