Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-10, 21:11
  #1
Medlem
robomans avatar
Jag har tänkt spela igenom ett gäng gamla RPG:n och Dungeon Crawlers, och vill kunna diskutera sådana i en tråd. Jag hittade ingen lämplig tråd, så jag skapar en tråd. Hoppas att det är okej.

Bara för att nämna några exempel på spel inom kategorin:
Buck Rogers: Countdown to doomsday
Curse of the Azure Bonds
Eye of the Beholder
Lands of Lore: The Throne of Chaos
Pool of Radiance
Ravenloft: Strahd's Possession
Realms of Arkania: Blade of Destiny
Shadow Sorcerer
The Elder Scrolls: Arena
Wasteland

Jag vill inte få igång någon ny listtråd, utan i den här tråden skulle jag vilja se konkreta diskussioner om specifika spelupplevelser.

Vad håller än idag och varför?
Hur lång tid tog det egentligen att komma igenom spel X?
Varför är spel Y överskattat?
Spelade du någon Dungeon Crawler nyligen? Hur var det?

Inte bara en lista, utan gott snack! RPG:n och Dungeon Crawlers är ämnet!
Citera
2013-07-10, 21:13
  #2
Medlem
robomans avatar
Jag "tog mig igenom" ett av spelen från listan ovan igår, och tänkte därför inleda med några ord om detta...

Eye of the Beholder
Igår satte jag mig med EotB (som jag hädanefter kallar det). Jag skapade mitt party på 4 karaktärer, fick veta att en ondska (odefinierad) härjade under staden Waterdeep (en välkänd stad för D&D-diggare som jag) och att mitt gäng skulle reda ut problemet. Knappt hann vi ner till kloakerna under stan innan ett ras hindrade vår väg tillbaka. Vi hade bara en väg att gå - framåt!

Snabbt insåg jag att platsen jag hamnat på var någon slags labyrint, och efter att ha irrat runt tillräckligt länge började jag tröttna och ritade upp en karta över nivån på ett papper. Så klarade jag till slut ut vad som visade sig vara nivå 1, och kunde följa en stege en våning ner i kloakerna.
Det dröjde inte länge in i nivå 2 innan väggarna tycktes rotera, jag hamnade på märkliga platser och fattade ingenting. Redan där gav jag upp försöken att rita en karta, och letade istället upp en på nätet som kunde hjälpa mig. Till slut klarade jag mig förbi nivå 2, men det var superjobbigt.
På nivå 3 trappades allt elände upp och jag gav upp spelet. Jag insåg att jag aldrig kommer komma igenom det. Jag hade läst om hur svårt det var, och jag insåg att jag skulle behöva lägga massor av tid för att komma så långt som till exempelvis nivå 5, vilket jag hört att vissa andra gjort. Jag gav som sagt upp. Idag kollade jag istället på en playthrough, där en kille som uppenbart spelat spelet massor av gånger tog sig igenom det hela på ca 4-5 timmar. Medan jag tittade gladdes jag åt att jag gett upp spelet. Det var halvt omöjligt. Jag hade garanterat gett upp senare ändå.

Det glädjer mig att jag gav upp och istället snabbspolade mig igenom en playthrough, det visade sig nämligen att spelet inte bara skitsvårt, det var även precis lika platt som i inledningen storymässigt och det var regelmässigt alldeles för svårt för en sådan som jag, som inte hade manualen tillgänglig (och som ändå inte hade orkat läsa om regelsystemet i en tjock bok).

Story
Tunn som tunnplåt. Efter hand, när man kommer längre än vad jag gjorde, kan man stöta på NPC:s att prata med. Dessa kan bidra lite grann till att skapa en slags story, men den är verkligen inte bra. Ge en mellanstadieelev en timme med en D&D-regelbok, så har han hittat på en story av denna kaliber.

Grafik och ljud
Det här gillar jag. Vyn är vad jag kallar pseudo-3D. Det är tredimentionella gångar som ser tredimensionella ut, men man rör sig liksom stegvis i dem istället för att flyta framåt. Om ni förstår. Man kan stå på en plats och se ut från den mot 4 olika håll, och från varje plats kan man röra sig fram, bak, vänster eller höger (så länge det inte är väggar emellan). Det är "snyggt", för att vara skapat 1990.
Ljud förekommer inte alls speciellt mycket, vilket är synd. Jag tror att amiga-versionen har ett helt soundtrack, men jag spelade från DosBox på PC, så jag vet inte.

Spelsystem
Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition, har jag för mig att det är. Ett bra system. Jag känner mig hemma med D&D, och känner igen mycket. MEN... det är hopplöst att komma underfund med saker man inte vet från början, eftersom det är jättesvårt att veta vad en spell, ett föremål, en varelse osv har för förmågor. Det funkar bra i senare D&D-spel, då mer utrymme ges till förklaring för den som vill ha. Här är det knapphändigt.

Underhållsvärde
Kul första nivån, inte kul andra nivån. Jag tror verkligen inte att jag skulle uppskatta senare nivåer heller, om jag väl lyckades ta mig vidare. Det såg ungefär likadant ut även senare. Nej jag tycker inte att det här var speciellt bra. HUR kan det få betyg som "a great RPG experience" av recensenter. HUR kan det hållas så högt?

Betyg: 2 av 5 beholders
Citera
2013-07-10, 23:02
  #3
Medlem
L.V.X.s avatar
Angående Eye of the Beholder så är hela poängen att det ska vara svårt. Spelar du gamla pseudo-3D-spel så kommer du att behöva rita kartor, så är det bara.

Om du har tänkt spela de du listat så är det några du bör spela i rätt ordning, det gäller de gamla AD&D-titlarna. Börja med Pool of Radiance, gå sedan vidare till Hillsfar (en fristående stad där man kan öva upp sina karaktärer lite mer) och gå sedan till Curse of the Azure Bonds. Hillsfar kan skippas, men så länge du spelar Pool of Radiance först så kan du spela de andra spelen med samma karaktärer.

Av de spel som du listat så är Wasteland enligt mig i en helt annan klass än de andra spelen. Det är betydligt mer avancerat, med ett färdighetssystem, möjlighet att dela upp sin grupp i upp till fyra mindre grupper och låta dem gå till olika ställen osv. Det har också en riktigt bra historia och skön setting. Det kommer nog att ta ett tag att ta sig igenom det den första gången man spelar. Om du testar det så kom ihåg att du måste ha paragrafboken, eftersom den fungerade som kopieringsskydd. På vissa ställen i spelet så står det "läs paragraf X", och där kan det stå ett lösenord eller något annat du behöver för att komma vidare. Paragrafboken brukar alltid finnas med när man laddar ner spelet, om inte så finns den på diverse abandonwaresiter.
Citera
2013-07-10, 23:15
  #4
Medlem
Nemesis1s avatar
Roguelikes som Angband, NetHack , ADOM och spelet som faktiskt heter Dungeon Crawl inte bara håller än idag, utan utvecklas fortfarande i detta nu! Alltså inte med uppföljare, utan med patchar! Av dessa är det Angband som jag själv fastnat för men alla har egna favoriter!

Annars spelade jag igenom Catacomb 3D: The Descent nyligen... Helt klart en dungeon crawler (med smooth scrolling a la Ultima Underworld och Elder Scrolls istället för grid based movement) men däremot inget RPG... Mer en first person shooter i stil med Hexen och Heretic...

Jag har också spelat lite Legend of Grimrock på sistone... Modern (2012 tror jag) grid based dungeon crawler i stil med Dungeon Master!
Citera
2013-07-10, 23:59
  #5
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Roguelikes som Angband, NetHack , ADOM och spelet som faktiskt heter Dungeon Crawl inte bara håller än idag, utan utvecklas fortfarande i detta nu! Alltså inte med uppföljare, utan med patchar! Av dessa är det Angband som jag själv fastnat för men alla har egna favoriter!

Annars spelade jag igenom Catacomb 3D: The Descent nyligen... Helt klart en dungeon crawler (med smooth scrolling a la Ultima Underworld och Elder Scrolls istället för grid based movement) men däremot inget RPG... Mer en first person shooter i stil med Hexen och Heretic...

Jag har också spelat lite Legend of Grimrock på sistone... Modern (2012 tror jag) grid based dungeon crawler i stil med Dungeon Master!
Vilket Angband spelar du? Jag har fastnat för ZangbandTK som i alla fall har lite grafik.

Sen får man inte glömma det finska UnRealWorld, där man ska överleva i de finska skogarna. Väldigt realistiskt och sjukt svårt. Jag har inte direkt kommit någonstans än, har inte ens lyckats bygga mig ett hus än, och jag brukar antingen svälta ihjäl eller frysa till döds, men jag ska fortsätta spela.
Citera
2013-07-11, 01:18
  #6
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Angående Eye of the Beholder så är hela poängen att det ska vara svårt. Spelar du gamla pseudo-3D-spel så kommer du att behöva rita kartor, så är det bara.
Poäng eller inte, om spelet i sin strävan efter svårhet misslyckas med att vara underhållande - då får det inga poäng i min bok. Jag älskar att rita kartor, det var som sagt höjdpunkten med hela Eye of the Beholder. Men jag tappade intresset även för kartritandet när det hoppade och for för mycket.
Om jag ska dra en växel till på det: Jag har väl inga problem med att det är svårt, om det är BRA klurigheter som gör att det är svårt. Men om man på egen hand måste testa sig fram till att lägga 5 portioner mat i ett fack för att komma vidare, då tycker jag inte att det är svårt på ett bra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Om du har tänkt spela de du listat så är det några du bör spela i rätt ordning, det gäller de gamla AD&D-titlarna. Börja med Pool of Radiance, gå sedan vidare till Hillsfar (en fristående stad där man kan öva upp sina karaktärer lite mer) och gå sedan till Curse of the Azure Bonds. Hillsfar kan skippas, men så länge du spelar Pool of Radiance först så kan du spela de andra spelen med samma karaktärer.
Jag hoppade faktiskt över att skriva in Hillsfar i listan just för att det fått så dåliga betyg runtom på nätet, till skillnad från de andra två. Dessutom känner jag mig inte jättesugen på de andra heller. Jag tvivlar på att Tactical RPG är något för mig. Men det kanske är värt att testa.

Jag velar mellan Lands of Lore: The Throne of Chaos och The Elder Scrolls: Arena, vilket spel jag ska testa härnäst. Har aldrig spelat något Elder Scrolls-spel, och det är väl något man bör ha gjort innan man dör. Kanske blir det.
Citera
2013-07-11, 02:28
  #7
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Poäng eller inte, om spelet i sin strävan efter svårhet misslyckas med att vara underhållande - då får det inga poäng i min bok. Jag älskar att rita kartor, det var som sagt höjdpunkten med hela Eye of the Beholder. Men jag tappade intresset även för kartritandet när det hoppade och for för mycket.
Om jag ska dra en växel till på det: Jag har väl inga problem med att det är svårt, om det är BRA klurigheter som gör att det är svårt. Men om man på egen hand måste testa sig fram till att lägga 5 portioner mat i ett fack för att komma vidare, då tycker jag inte att det är svårt på ett bra sätt.
Har du testat Black Crypt? DET är svårt. Jag spelade det massor av gånger på min Amiga, men kom aldrig i närheten av att klara det.

Just ja, Elder Scrolls: Arena...det är också helt sjukt svårt. Jag skulle tippa på att de flesta som spelat det aldrig kommit ut från den dungeon man startar i. Jag har aldrig gjort det, men jag har bara testat ett par gånger. Lycka till.
__________________
Senast redigerad av L.V.X. 2013-07-11 kl. 02:30.
Citera
2013-07-11, 08:27
  #8
Medlem
Nemesis1s avatar
Någon som spelat Lightning Warrior Raidy?? Ett hentaidungeoncrawl! Det finns i engelsk översättning! Jag måste själv erkänna att jag inte bara spelat det utan också spelat ut det... Fast det finns ju också ett Lightning Warrior Raidy 2... Det har jag i skrivandes stund inte ens provat, så tro inte att jag är någon sorts snuskhummer eller så!
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Vilket Angband spelar du? Jag har fastnat för ZangbandTK som i alla fall har lite grafik.
Jag spelade vanliga "Vanilj-Angband" kring v3.11. tror jag (ett par år sen) och så har jag spelat en del Quickband (bygger på Vanilla och NPPAngband men är modifierat så att spelet skall bli kortare och mindre nötigt)... Sen har jag också spelat ToME4 en del, vilket är en vidareutveckling av Pernband (som jag tror i sin tur är en vidareutveckling av just Zangband, faktiskt)... ToME4 är ovanligt grafiskt och användarvänligt för att vara en roguelike; det har musik och allt möjligt! Spelet har också röstat till "best rouguelike of 2011", 2012 samt 2013...
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Sen får man inte glömma det finska UnRealWorld, där man ska överleva i de finska skogarna. Väldigt realistiskt och sjukt svårt. Jag har inte direkt kommit någonstans än, har inte ens lyckats bygga mig ett hus än, och jag brukar antingen svälta ihjäl eller frysa till döds, men jag ska fortsätta spela.
Jag känner till det spelet men har aldrig vågat spela det! =)
Citera
2013-07-11, 09:26
  #9
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Har du testat Black Crypt? DET är svårt. Jag spelade det massor av gånger på min Amiga, men kom aldrig i närheten av att klara det.

Just ja, Elder Scrolls: Arena...det är också helt sjukt svårt. Jag skulle tippa på att de flesta som spelat det aldrig kommit ut från den dungeon man startar i. Jag har aldrig gjort det, men jag har bara testat ett par gånger. Lycka till.
Jag testade Elder Scrolls: Arena lite inatt. Det var kul med karaktärsskapandet, men det var en förfärligt jobbig mekanism för att röra sig. Långsamt och hackigt gick det, men jag gillar grundidén förstås.
Jag kom nätt och jämnt ut från första rummet, skulle precis testa på en första strid, men jag tog en sväng för snävt och trillade i vattnet. Det fattade jag aldrig hur jag skulle komma ur, så jag slutade spela. Ska nog testa lite idag också, men jag förstår att folk inte kommit igenom det. Jag kommer säkert ge upp lite senare idag, om jag känner mig själv rätt!

Jag skulle gärna spela lite Dungeon Crawlers där man får rita kartor och ha sig, men där jag inte helt plötsligt är teleporterad till ingenstans. Du verkar ha testat en hel del spel, har du några tips på "nybörjarvänliga" Dungeon Crawlers? Som fortfarande är roliga förstås.
Citera
2013-07-11, 10:45
  #10
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag skulle gärna spela lite Dungeon Crawlers där man får rita kartor och ha sig, men där jag inte helt plötsligt är teleporterad till ingenstans. Du verkar ha testat en hel del spel, har du några tips på "nybörjarvänliga" Dungeon Crawlers? Som fortfarande är roliga förstås.
Vad har du för krav?? Är det viktigt att spelet utspelar sig inomhus, i grottgångar och att spelet inte har någon inbyggd automapfunktion??

Hmmm... Legend of Grimrock har ju en automap som går att stänga av genom att spela på "oldschool mode" (bortsett från bristen på karta är allt likadant annars)...

Ishar 1 är ganska lätt (bortsett från att man kan göra spelet ovinnbart om man slänger bort en del unika saker eller om fel personer dör, men det är nog ganska uppenbart när man bör loada ett savegame) och har ingen automap... Spelet utspelar sig dock mestadels utomhus, även om det också finns dungeons...

Might & Magic: World of Xeen (M&M: IV och V ihopslagna till ett enda spel) är väl också hyfsat nybörjarvänligt, har jag för mig... Bara testat det lite själv, dock... I vilket fall som helst så är striderna i detta spel turbaserade, till de två tidigare nämnda spelen där du måste såväl slåss som trolla i realtid...
Citera
2013-07-11, 11:41
  #11
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag testade Elder Scrolls: Arena lite inatt. Det var kul med karaktärsskapandet, men det var en förfärligt jobbig mekanism för att röra sig. Långsamt och hackigt gick det, men jag gillar grundidén förstås.
Jag kom nätt och jämnt ut från första rummet, skulle precis testa på en första strid, men jag tog en sväng för snävt och trillade i vattnet. Det fattade jag aldrig hur jag skulle komma ur, så jag slutade spela. Ska nog testa lite idag också, men jag förstår att folk inte kommit igenom det. Jag kommer säkert ge upp lite senare idag, om jag känner mig själv rätt!

Jag skulle gärna spela lite Dungeon Crawlers där man får rita kartor och ha sig, men där jag inte helt plötsligt är teleporterad till ingenstans. Du verkar ha testat en hel del spel, har du några tips på "nybörjarvänliga" Dungeon Crawlers? Som fortfarande är roliga förstås.
De gamla Bard's Tale-spelen är värda att i alla fall testa. Jag minns dem inte som överdrivet svåra, och jag minns inga teleporteringspussel så här på rak arm, men det är länge sedan jag spelade dem.

Det första Lands of Lore minns jag också som bra: http://www.youtube.com/watch?v=Fb0-ePlR7iM

Hired Guns var skitkul, men det är ett futuristiskt spel, men det borde alla testa någon gång. Man har fyra karaktärer som alla kan styras enskilt. Här är en fyra timmar lång video med någon som spelar Hired Guns: http://www.youtube.com/watch?v=zLoYnUc5Wt4

Black Crypt tycker jag också att du ska prova: http://www.youtube.com/watch?v=m_CktFLwMk0

Vill du ha något som tar lång tid så ska Might & Magic VI: Mandate of Heaven vara något i hästväg. En del dungeon crawler, en del open world, och 100+ timmars speltid, tydligen. Jag har inte spelat det...än: http://www.youtube.com/watch?v=N6Fq-GQDuRU

The Elder Scrolls II: Daggerfall är buggigt som tusan, men det är gratis och jag spelade det timme efter timme när det var nytt. Rätt så tråkiga dungeons, men resten av spelet är riktigt kul. Och stort. Du kan röra dig över en yta som är större än Storbritannien.

Legend of Grimrock, såklart. Väldigt nytt, och därför också väldigt snyggt, men lika svårt som de gamla spelen: http://www.youtube.com/watch?v=dzIiXx-8BHc
Citera
2013-07-15, 13:07
  #12
Medlem
Wow, härlig tråd. Har länge velat spela ett lite äldre rollspel men aldrig riktigt "vågat" Visst, man har väl lirat Fallout, Baldurs och Planescape, men de kan väl inte direkt klassas som "äldre".

Jag följde ett av tipsen och började spela "UnRealWorld". Riktigt härligt spel än så länge, med väldigt stor yta att utforska och en öppen "DIY" approach till gameplay, precis det jag älskar.
Hittils har jag byggt en koja, samlat lite ved, röjt undan en plats som känns som ett potentiellt läger och fiskat. Har även försökt mig på lite jakt, men har hittils bara lyckats fånga en ekorre som visade sig vara helt sönderstympad efter "striden" (alltså nästintill oanvändbar ur garvningssynvinkel).

Jag kan försöka rapportera lite mer ingående när jag kommit längre och fått ett bättre helhetsintryck av spelet.

Jag är även sugen på Darklands, men har läst att det är fruktansvärt svårt. Någon som har erfarenheter att dela med sig om spelet"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback