Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-10, 01:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag och min sambo har nu bestämt oss för att skaffa en Golden Retriever.

Vi har läst på en hel del om rasen, men undrar nu om era erfarenheter med hunden?



Ska man välja hane eller tik? För och nackdelar?

Vad vi läst så verkar tiken bli mer lugn och inte lika "krävande" och ettrig. Men dela gärna era meningar, sen är ju uppfostran A och O.

Tacksam för seriösa svar!

Hittade ingen tråd om just enbart Golden och vilket kön folk rekommenderar.

// Mobie.
Citera
2013-07-10, 01:05
  #2
Avstängd
MGBeast445s avatar
Kastrerad hane brukar vara smidigast.

Ska ni sluta Svensson-cirkeln?
Citera
2013-07-10, 01:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MGBeast445
Kastrerad hane brukar vara smidigast.

Ska ni sluta Svensson-cirkeln?

Okej, tack!

Haha, +1. Vad får dig att tro det?
Citera
2013-07-10, 07:06
  #4
Medlem
Fundera först och främst över ett par frågor.

Vad ska ni ha hunden till? Sällskap, tävling, träning, utställning?

Vilket kön är de hundar som finns inom er närmsta bekantskapskrets?

Tikar löper ca 2 ggr/år. Löpen kan ställa till det om de sammanfaller med tävlingar/utställningar. Det kan också bli besvärligt med löp om alla omkring en har hanhundar. Det är ert ansvar att se till att tiken inte kommer lös under denna period och blir tjuvparad.
Andra "nackdelar" med tikar är att de kan bli skendräktiga, vilket kan vara jobbigt, samt att de ibland kan vara bitchiga mot andra tikar.
Fördelar med tik tycker jag är att när de inte löper är de jämnare och enklare vid träning. De intresserar sig inte lika mycket för lukter osv som hanhundar.

Hanhundars "nackdelar" är väl att de alltid är intresserade av tikar som löper. Har man mycket tikar runtomkring så kan det bli jobbigt, både för er och er hanhund. En del hanar har svårt att koncentrera sig på sin ägare när tikar löper, en del blir så stressade att de slutar äta och mår mycket dåligt.
En del hanhundar blir aggressiva mot andra hanar.
Fördelar med hanhundar är att man slipper löp, skendräktighet och livmoderinflammation som tikar kan drabbas av. Bara det är värt mycket för mig.
När det gäller golden tycker jag att hanarna ofta är gosigare och mysigare än tikar, men det finns ju såklart stora individuella skillnader.


Visst hjälper kastrering mot många könsrelaterade problem, men jag tycker inte att kastrering ska göras utan nogrann eftertanke.
Kastrering har en del sidoeefekter som folk sällan pratar om.
Hunden får lättare att gå upp i vikt då ämnesomsättningen minskar med ca 30%.
Detta går dock ofta att hantera med ett foder för kastrerade hundar alternativt ett bantningsfoder.
Ofta leder en kastrering till försämrad pälskvalite. Hunden kan få mycket tjock underull och fälla mer, och golden fäller ju mycket ändå så det kan bli en del päls.
Tikar kan drabbas av inkontinens av kastrering. Det finns mediciner mot detta men det är inte alltid de hjälper helt och hållet.

Det är ett val ni måste göra själva, ingen kan göra det åt er. Det finns tyvärr inget enkelt svar på vilket kön som är "bäst" i alla situationer, men det förstår du säkert.
Prata även om era funderingar med uppfödaren. Denne kan säkert hjälpa er att välja kön och vilken valp som passar er bäst.

Lycka till med hundköpet!
__________________
Senast redigerad av orpington 2013-07-10 kl. 07:12.
Citera
2013-07-10, 10:05
  #5
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orpington
Fundera först och främst över ett par frågor.

Vad ska ni ha hunden till? Sällskap, tävling, träning, utställning?

Vilket kön är de hundar som finns inom er närmsta bekantskapskrets?

Tikar löper ca 2 ggr/år. Löpen kan ställa till det om de sammanfaller med tävlingar/utställningar. Det kan också bli besvärligt med löp om alla omkring en har hanhundar. Det är ert ansvar att se till att tiken inte kommer lös under denna period och blir tjuvparad.
Andra "nackdelar" med tikar är att de kan bli skendräktiga, vilket kan vara jobbigt, samt att de ibland kan vara bitchiga mot andra tikar.
Fördelar med tik tycker jag är att när de inte löper är de jämnare och enklare vid träning. De intresserar sig inte lika mycket för lukter osv som hanhundar.

Hanhundars "nackdelar" är väl att de alltid är intresserade av tikar som löper. Har man mycket tikar runtomkring så kan det bli jobbigt, både för er och er hanhund. En del hanar har svårt att koncentrera sig på sin ägare när tikar löper, en del blir så stressade att de slutar äta och mår mycket dåligt.
En del hanhundar blir aggressiva mot andra hanar.
Fördelar med hanhundar är att man slipper löp, skendräktighet och livmoderinflammation som tikar kan drabbas av. Bara det är värt mycket för mig.
När det gäller golden tycker jag att hanarna ofta är gosigare och mysigare än tikar, men det finns ju såklart stora individuella skillnader.


Visst hjälper kastrering mot många könsrelaterade problem, men jag tycker inte att kastrering ska göras utan nogrann eftertanke.
Kastrering har en del sidoeefekter som folk sällan pratar om.
Hunden får lättare att gå upp i vikt då ämnesomsättningen minskar med ca 30%.
Detta går dock ofta att hantera med ett foder för kastrerade hundar alternativt ett bantningsfoder.
Ofta leder en kastrering till försämrad pälskvalite. Hunden kan få mycket tjock underull och fälla mer, och golden fäller ju mycket ändå så det kan bli en del päls.
Tikar kan drabbas av inkontinens av kastrering. Det finns mediciner mot detta men det är inte alltid de hjälper helt och hållet.

Det är ett val ni måste göra själva, ingen kan göra det åt er. Det finns tyvärr inget enkelt svar på vilket kön som är "bäst" i alla situationer, men det förstår du säkert.
Prata även om era funderingar med uppfödaren. Denne kan säkert hjälpa er att välja kön och vilken valp som passar er bäst.

Lycka till med hundköpet!

Minskad risk för juvertumör samt eliminerad risk för livmoderinflammation... glöm inte det!

Sen kan man ju alltid ge hunden ett vettigt foder och ge den motion, då behöver man inte fundera så mycket på det där med viktökning samt "försämrad pälskvalitet"



Till hösten ryker min tiks livmoder...
Citera
2013-07-10, 10:10
  #6
Medlem
iLikeSquirrelzs avatar
+1 till Bogga. Det är ju självklart individuellt men jag tycker att hanhundarna jag känner har mått så himla mycket bättre efter kastrering. Innan handlade deras liv endast om revirpissande och leta tikar, nu ägnar dom sig mer åt att "bara vara hund".

Tycker inte att det är någon jättestor skillnad på hane och tik inom Golden Retriever. Annars brukar man säga att tikar är mer självständiga och hanar mer "dumsnälla". Däremot har jag hört om många okastrerade retrieverhanar som varit översexuella.
Citera
2013-07-10, 10:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Minskad risk för juvertumör samt eliminerad risk för livmoderinflammation... glöm inte det!

Sen kan man ju alltid ge hunden ett vettigt foder och ge den motion, då behöver man inte fundera så mycket på det där med viktökning samt "försämrad pälskvalitet"



Till hösten ryker min tiks livmoder...

Visst minskar kastrering risken för vissa sjukdomar, men jag skrev om nackdelarna med kastrering just för att det är något folk sällan funderar över.

Ja, jag skrev i mitt inlägg att viktuppgång ofta går att hantera med rätt foder.
Försämrad pälskvalite pga kastrering kan till viss del avhjälpas med foder men inte helt. Pälsen kan förändras mycket efter en kastrering och det har med hormonförändringen att göra. Hur stor förändringen blir är dock individuellt.
Citera
2013-07-10, 10:25
  #8
Medlem
iLikeSquirrelzs avatar
Om man inte sysslar med utställning så tror jag inte att folk bryr sig så mycket om pälskvalitén.. Köttbaserat torrfoder(ännu bättre, färskfoder!), laxolja och B-vitaminer fixar nog vilken ful päls som helst.
Citera
2013-07-10, 12:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeSquirrelz
Om man inte sysslar med utställning så tror jag inte att folk bryr sig så mycket om pälskvalitén.. Köttbaserat torrfoder(ännu bättre, färskfoder!), laxolja och B-vitaminer fixar nog vilken ful päls som helst.

Jo, vi har en hel del kunder (jobbar på en veterinärklinik) som tycker det är jobbigt att pälsen förändras. Det är inte bara en utseendemässig förändring utan pälsen blir också mer svårskött med mer underull och tovar sig lättare samt att hunden fäller mer. I vissa fall fäller hunden extremt mycket efter kastrering.

Eftersom det beror på hormonförändring så är inte foder och tillskott alltid tillräckligt. Visst kan det hjälpa betydligt, men det är inte alltid det gör så stor skillnad tyvärr.
Citera
2013-07-10, 14:23
  #10
Medlem
iLikeSquirrelzs avatar
Fast dålig pälskvalité är väl inte ett större problem än livmodersinflammation eller en hanhund vars sexualitet begränsar hans hundliv? Och om man rådfrågar någon som är utbildad inom hundars kostlära och kosttillskott så finns det faktiskt kosttillskott som verkar mot hormonrubbningar efter kastrering. Veterinärer är ju inte utbildade inom foderlära - kanske en utbildning av Hill's? Spannmålsbaserad kost gör att hundar och katter fäller mycket mer.

Menar helt enkelt att det finns mycket att göra för en bättre pälskvalité och jag tycker inte att man ska avskräckas från att kastrera sin hund pga att pälsen skulle försämras när det finns flera och viktigare fördelar med att kastrera sitt djur.
Citera
2013-07-10, 16:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orpington
Fundera först och främst över ett par frågor.

Vad ska ni ha hunden till? Sällskap, tävling, träning, utställning?

Vilket kön är de hundar som finns inom er närmsta bekantskapskrets?

Tikar löper ca 2 ggr/år. Löpen kan ställa till det om de sammanfaller med tävlingar/utställningar. Det kan också bli besvärligt med löp om alla omkring en har hanhundar. Det är ert ansvar att se till att tiken inte kommer lös under denna period och blir tjuvparad.
Andra "nackdelar" med tikar är att de kan bli skendräktiga, vilket kan vara jobbigt, samt att de ibland kan vara bitchiga mot andra tikar.
Fördelar med tik tycker jag är att när de inte löper är de jämnare och enklare vid träning. De intresserar sig inte lika mycket för lukter osv som hanhundar.

Hanhundars "nackdelar" är väl att de alltid är intresserade av tikar som löper. Har man mycket tikar runtomkring så kan det bli jobbigt, både för er och er hanhund. En del hanar har svårt att koncentrera sig på sin ägare när tikar löper, en del blir så stressade att de slutar äta och mår mycket dåligt.
En del hanhundar blir aggressiva mot andra hanar.
Fördelar med hanhundar är att man slipper löp, skendräktighet och livmoderinflammation som tikar kan drabbas av. Bara det är värt mycket för mig.
När det gäller golden tycker jag att hanarna ofta är gosigare och mysigare än tikar, men det finns ju såklart stora individuella skillnader.


Visst hjälper kastrering mot många könsrelaterade problem, men jag tycker inte att kastrering ska göras utan nogrann eftertanke.
Kastrering har en del sidoeefekter som folk sällan pratar om.
Hunden får lättare att gå upp i vikt då ämnesomsättningen minskar med ca 30%.
Detta går dock ofta att hantera med ett foder för kastrerade hundar alternativt ett bantningsfoder.
Ofta leder en kastrering till försämrad pälskvalite. Hunden kan få mycket tjock underull och fälla mer, och golden fäller ju mycket ändå så det kan bli en del päls.
Tikar kan drabbas av inkontinens av kastrering. Det finns mediciner mot detta men det är inte alltid de hjälper helt och hållet.

Det är ett val ni måste göra själva, ingen kan göra det åt er. Det finns tyvärr inget enkelt svar på vilket kön som är "bäst" i alla situationer, men det förstår du säkert.
Prata även om era funderingar med uppfödaren. Denne kan säkert hjälpa er att välja kön och vilken valp som passar er bäst.

Lycka till med hundköpet!

Tack för mycket bra information!

Vårt syfte med hunden är att ha den främst som sällskap, men också till träning.
I nuläget har vi inga planer på att ställa ut eller tävla med hunden.

Vi har inte så många hundar i vår bekantskap, men de hundar som finns är tikar tror jag. Det finns dock en tik på min sambos jobb, dit hunden kommer att följa med de gångerna vi jobbar samtidigt. Så vad passar "bäst" då?

Att hunden löper är inga problem för oss. Vi kommer också alltid att ha hunden kopplat ute på promenader, om vi inte är inom "säkra" områden så att säga, då den får springa av sig lite.

Kastrering känns inte heller aktuellt, ifall vi någon gång känner för valpar.

Men som sagt det är ju fördelar och nackdelar med båda könen. Det vi vill ha är en lugn kärleksfull och härlig hund och där spelar väl uppfostran samt individen i sig en stor roll. Så det bästa är att kanske inte bestämma sig för något speciellt kön innan man träffat valpen?


Generellt sätt så känns det som att folk rekommenderar tikar när man har varit inne och läst på massa forum och sådant. Argumenten brukar då vara att de är mer lugna och vill ha mer närhet samt att det är med lydiga och lätt tränande, hur brukar detta stämma överens med Golden?
Uppskattar verkligen all info ni kommer med!
__________________
Senast redigerad av Mobie 2013-07-10 kl. 16:25.
Citera
2013-07-10, 17:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeSquirrelz
Fast dålig pälskvalité är väl inte ett större problem än livmodersinflammation eller en hanhund vars sexualitet begränsar hans hundliv? Och om man rådfrågar någon som är utbildad inom hundars kostlära och kosttillskott så finns det faktiskt kosttillskott som verkar mot hormonrubbningar efter kastrering. Veterinärer är ju inte utbildade inom foderlära - kanske en utbildning av Hill's? Spannmålsbaserad kost gör att hundar och katter fäller mycket mer.

Menar helt enkelt att det finns mycket att göra för en bättre pälskvalité och jag tycker inte att man ska avskräckas från att kastrera sin hund pga att pälsen skulle försämras när det finns flera och viktigare fördelar med att kastrera sitt djur.


Jag menar inte heller att man ska avskräckas från att kastrera om man nu vill det. Men innan man fattar ett beslut är det bra att även veta vilka problem som kan uppstå. Beroende på hur man är som person och vad man har hunden till så är det olika om man ser det som problem eller ej.

Har man en hund som mår dåligt eller inte fungerar i sin vardag pga könsrelaterade problem så självklart kan det vara bra att kastrera, men man ska veta vad man kan förvänta sig också.

Veterinärer är ofta inte så utbildade inom kostlära, men djursjukvårdare är det för det mesta.
De som jobbar i djuraffärer däremot inga krav på sig alls vad gäller utbildning. Där finns gott om folk som bara gogglar lite och sedan blir självutnämnda experter. Givetvis finns de som är duktiga också, men för många djurägare kan det vara svårt att skilja dem åt.
__________________
Senast redigerad av orpington 2013-07-10 kl. 17:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback